Ved

Jamenvafan, ekorrar äter väl inte torra kottar på marken, de däringa som sörlänningarna inte får elda? Norrländska ekorrar äter färska kottar (eller möjligen dessas frön, det är inte så noga häruppe) och sen kaster de små lymlarna ned resterna på oss. Men eftersom vi är så få och så glest bebyggda så träffar de sällan. Men när kottarna ligger där i drivor, då eldar vi utav bara fan. Sen tycker jag kottar är ett pissdåligt bränsle, men även där finns säkert nån sörlänning som har en avvikande (=felaktig) åsikt. Det har de oftast där nere. Fel alltså. T ex när de säger att man inte får plocka kottar från marken och elda. Vilket skulle bevisas.

Nej, men de äter kottar.

Jag håller med dig i det du skriver.
Mitt inlägg var INTE menat som ett argument mot att fara varsamt fram i skog och mark.

Jag tycker att det är viktigt att vi friluftsmänniskor tänker på att skogen är någons egendom och att skogen även har ett ekonomiskt värde. Detta gör ju inte allemansrätten mindre viktig - tvärtom.

Men med insikten om hur skogen brukas så kan det ibland kännas lite fånigt att diskutera om man får ta en grillpinne eller inte...

Som jag ser det har "spårlös färdsel" (minst) två stycken vinklingar. Dels det ekonomiska - att inte åsamka ekonomisk skada för markägaren Dels en mer moralisk gentemot de som kommer efter mig till platsen.

Uffe

Låt inte det faktum att en markägare kan skörda på sin mark, påverka ditt sätt att förhålla dig till skogen där du har rätt att vistas fast det inte är din mark.

Du har all anledning att vara aktsam, och det är vidare din skyldighet just för att det bl a finns ett skyddsvärt skogsbruksvärde.

Spårlös färdsel tillämpar jag av hänsyn till min nästa (oavsett om han är markägare) samt för att jag tycker att det känns OK eftersom min vistelse i skogen på så sätt blir lite klanderfri ur de flesta perspektiv. Jag tycker nog bara det är en skön känsla, och den ger mig "mer rätt" att vara där just utifrån detta att jag inte inkräktar på andras intressen eller roar mig på andras bekostnad.
Subjektivt?
Javisst.

Att det ska vara så svårt, att tolka allemansrätten. På naturvårdsverkets websida står det mesta om vad som är ok och mindre ok. Man få ta döda grenar och kvistar som redan ligger löst på marken. Du får inte ge dig på döda träd. Och då inte heller levande träd.
Jag eldar i en hopfällbar och portabel eldstad. Den är dok rätt så liten så sågen och yxan gör att mina grenar passar eldstaden bättre.

http://www.moskoselkatan.se/default.asp?textnummer=106

avslutad210712

Gäst
Man får ALDRIG såga ner träd, döda som levade

Torra alar på stranden behöver man garanterat inte såga eller hugga ner. Ett lätt tryck på dem så går de av, sen slår man dem över en sten så de blir mindre bitar och sen får man en lagom stor brasa att elda.

Nu vet jag att jag kastar in en granat som har med allemansrätten att göra men tyvärr kan Ni aldrig få mig att sluta elda upp en torral eller två per år. Och jag kan faktiskt inte se vilken skada jag gör förutom då civil olydnad mot allemansrätten.

Kanske lite fel sak att ha civil olydnad mot.........

Svagt! avslutad210712.
I stockholmskärgården och längs kusterna så är det ju bara att ta en promenad från lägret 50m i någon riktning rakt in i skogen så har man ju ved. Och troligen så finns det någon vits med vissa regler. bla att insekter och växter behöver det döda träden för att överleva osv. Men är det din mark gör du som du vill. Reglerna är ju för att alla inte ska göra som de vill.
Och sen så är ni rätt många som tänker som du det syns där ute. Så de finns de som tycker som du och andra som tycker att du gör fel.

Men en eloge för att är du står för vad du gör, för utan er skulle det aldrig bli några diskussioner

.....
Jag eldar i en hopfällbar och portabel eldstad. Den är dok rätt så liten så sågen och yxan gör att mina grenar passar eldstaden bättre.

http://www.moskoselkatan.se/default.asp?textnummer=106
Den eldspisen, och dess föregångare, har jag använt under de senaste 12 åren. Helt suverän i kåtan. Skillnaden mellan att lätt få till en snabb rykfri eld och lätt få till en snabb rykande eld;-)

Men utomhus i vinden tycker jag inte den är bra. Hålen i botten gör ju att det blir värsta draget. Bra när det är vindstilla, som i en kåta, men utomhus i vinden bara drar veden. Blir mycket åt kråkorna.

Raskesven

Hur gör ni vintertid, som plockar grenar från marken när det är 30 cm snö,
skyfflar undan snön först ???
Bryter av grenar från döda träd får man väl inte göra...
Eller stannar ni hemma på vintern ???

Skånsk surskog

ställer eldningskunnskaperna på prov. Är det frost ute torkar veden såsmåningom efter vackra is utvandringar. Men får brytas loss från marken.
Våta pinnar brinner bara om du har torrt tände med dig hemifrån. Skogkarlar har en påse torrt tände i ryggsäcken sen gammalt....Andra studerar rök och fryser.
//J

30cm snö.. då åker jag skidor o drar pulka, man har med torr ved och samlar ny ved på vägen..inga konstigheter

Var hittar du den veden som räcker en natt...
Varför vill du att veden ska räcka hela natten? Laga din mat över en samtidigt värmande och för typ blöta strumpor torkande eld, koka ditt kaffe, vatten, värm dig. Men när du lägger dig använder du väl sovsäck? Behöver alltså inte ofantliga mängder ved.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg