Ved

Vad är OK att såga i skogen, stående döda träd, nedfallna träd, döda grenar på träd, enbart nedfallna grenar ???
Stubbar????
Vad har ni annars sågen o yxan till ???
Inte f-n bär ni en säck ved med er, eller ????
peter

Bilagor

• trehornfar1.jpg
    trehornfar1.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,442
många fasta rastplatser har både ved och eldningsmöjligheter dessutom får man elda döda grenar som man hittar..

Jag har burit med mig en säck ved vid åtskilliga tillfällen.

Framför allt när det skall mysas med barnen i naturskyddade områden och när det bara finns tid för en kort utflykt.

Jag har burit med mig en säck ved vid åtskilliga tillfällen.

Framför allt när det skall mysas med barnen i naturskyddade områden och när det bara finns tid för en kort utflykt.
Inte fan bär jag ved åt skogen. Men det beror på att jag är i den "riktiga" skogen. Kanske det enda privilegiet vi norrlänningar har kvar?

(alltså, när man är i glesbygdsskogen så finns det plenty med död ved, både fallen och på rot. Så länge man inte hugger ned nån hackspett-skrapa så känns det helt OK).

En gång...

En gång har jag tagit med ved. Vi paddlade och skulle grilla på kvällen. När vi nått målet inser vi att där står ett vindskydd med en halv kubikmeter ved på baksidan... Tack o lov gick vi inte, det hade kännts mycket dumt att bära på den veden.
Vad som är OK att ta beror väl på vad det är för skog? Ska man elda i ett reservat (i iordningställd eldstad så klart) får man väl inte ta grenar från torrakor, t ex?

Nej, jag menar inte områden med restriktioner, hur gör ni då med era sågar o yxor jag läst om...
Är det ok att fälla en död tall,gran,björk,som står på rot.....?????
peter

...alltså, när man är i glesbygdsskogen så finns det plenty med död ved, både fallen och på rot...

I mina skogstrakter i Bohuslän dräller det av död ved överallt i de folktomma skogarna. Där bär jag aldrig med mig ved.
I småskogarna där jag bor (Skåne, nära Barsebäck) finns det mängder med död ved (särskilt efter de hårda vindarna senare år) men, man får på en del platser inte ens plocka kottar från marken och bara elda i ordningställda platser. Såå, vad göra för att lära barnen göra upp eld? Jo, bära med ved (som inte är köpt på Statoil utan hopsamlat från de platser där kommunen röjt).

Man anpassar sig efter omständigheterna, Darwin å sånn shit.

jag fattar inte heller vad du är ute efter, det finns hur mycke död ved som helst i skogarna, man behöver inte ta dän döda träd eller liknande, det räcker att samla döda grenar..

Torrakor är inte ok att fälla...

...därför att de få skogsfåglar (mesar) som finns kvar ska ha lite död ved att bygga bo i. All annan död ved, t ex grenar på marken är förstås ok.

avslutad210712

Gäst
Nej jag bär inte med mig ved vare sig ut i skogen eller ut i skärgården.

Ja jag har med mig yxa ibland men aldrig såg.

Nej det skulle aldrig falla mig in att fälla fäska träd för att elda med. Har inte bara att göra med att det är fel utan för att de brinner lite dåligt.

Således använder jag mina verktyg för att gå lös på torra kvistar och stammar som oftast inte är några större problem att hitta. Och visst händer det att jag våldför mig på torra alar som finns i parti och minut på stränderna ute i skärgården.

Och som sagt så finns det ibland ved utkörd vid många vindskydd. Tyvärr fins det en del människor som tycker att de skall elda bara för att det finns ved.

...därför att de få skogsfåglar (mesar) som finns kvar ska ha lite död ved att bygga bo i. All annan död ved, t ex grenar på marken är förstås ok.
Precis. Jag visste bara inte vad fåglarna hette när jag skrev mitt inlägg.
...(alltså, när man är i glesbygdsskogen så finns det plenty med död ved, både fallen och på rot. Så länge man inte hugger ned nån hackspett-skrapa så känns det helt OK).

I mina skogstrakter i Bohuslän dräller det av död ved överallt i de folktomma skogarna. Där bär jag aldrig med mig ved.
I småskogarna där jag bor (Skåne, nära Barsebäck) finns det mängder med död ved (särskilt efter de hårda vindarna senare år) men, man får på en del platser inte ens plocka kottar från marken och bara elda i ordningställda platser. Såå, vad göra för att lära barnen göra upp eld? Jo, bära med ved (som inte är köpt på Statoil utan hopsamlat från de platser där kommunen röjt).

Man anpassar sig efter omständigheterna, Darwin å sånn shit.
Darwin var inte norrlänning. Och vi norrlänningar är bevisligen inte darwinister, för då hade vi redan flyttat/gått under. Men istället sitter vi med våra indragna sjukbidrag och eldar utav bara h-vete. Och det är jag stolt över!

Vad är sörlänningarnas poäng med att man inte ens får plocka kottar? Äter igelkottar kottar? Äter grävlingar kottar? Vitryggig hackspett? Ekoxe? Fälthare? Näktergal? Finns det nåt annat exotiskt djur som vi saknar i norr som äter kottar? Här finns inga djur som äter kottar, bara barkborren och knotten och difteri och lappsjukan och renar på vägarna och bjärven som vi skjuter för att få ha kvar renarna på vägarna. Och inte fan äter de kottar. Ingen äter kottar nuförtiden. Annat var det förr. Då gjorde man kolmilor av sån't som ni inte får elda. H-vete vad mycket kol vi hade gjort av Gudrun-skogen. Och tjära.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg