Ved i One Mosse?

Just tillbaka efter en övernattning vid Svartjärn. Finns en del ved i vedskjulet men den är ordentlig fuktig. Lägg till alla minusgrader så blir det isved. Tog lite tid att få fart på elden och den brann kanske inte optimalt men värmde gott till slut iallafall.

Blöt ved eller inte, grym service att dom lägger ut ved till oss som tycker det är kul att härja omkring i skogen så vi har nåt att värma oss vid.

Hade -12 inatt. Kommer lite mera bilder på bloggen sen sen.

/Fredrik
http://cyberjunkies.wordpress.com/

Härligt !! Hade -14 på kvicksilvret ingen eld bara underställ och min isfjorden + cellplastsliggunderlag. Höll mig varm hela natten. Har du kordinaterna till vindskjulet alt vedförrådet vid svarttjärn? Är riktigt bra service att få veden utkörd.. undrar bara om det inte försvinner lite till villaägare då det verkar vara strykande åtgång. Det är ju inte så ofta man träffar på likasinnade vid vindskjulen när man är ute .. Har varit ute varannan helg sedan i oktober (övernattat) i närheten av vedförråden. Missade fotografiskt iofs när han sov i vindskjulet och jag uppe på kullen vid Sisjön ! Sisjön hade ved för någon vecka sedan iafall
!! // Andreas

Var i sandsjöbacka området i helgen och avslutade i Sisjön - finns hyfsat med standard ved kvar nu - den i botten som är kvar är torrare än "grönsakerna" som legat överst

Dom större bitarna på upp till 10kg var dock uppeldade utom två - dom brann från 23 till 08...det var scysst.

Dök upp två brudar med sina knattar och det var glödbädd kvar efter nästan 12 timmar....

I området har det förekommit gallring så det ligger en stockar som man kan göra stabila 48 timmars eldar om man vill - men man får vara några och ha såg.

Var i sandsjöbacka området i helgen och avslutade i Sisjön - finns hyfsat med standard ved kvar nu - den i botten som är kvar är torrare än "grönsakerna" som legat överst

Dom större bitarna på upp till 10kg var dock uppeldade utom två - dom brann från 23 till 08...det var scysst.

Dök upp två brudar med sina knattar och det var glödbädd kvar efter nästan 12 timmar....ses i mina almanacka gjord hos ifolor.se

I området har det förekommit gallring så det ligger en stockar som man kan göra stabila 48 timmars eldar om man vill - men man får vara några och ha såg.

Det låter bra. Jag vill prova det den här vintern

Bra med ved i alla förråden i Sandsjöbacka !! Fylldes på för någon vecka sedan ! // Mr Zip

Bilagor

• DSC_1814.jpg
    DSC_1814.jpg
    70.2 KB · Visningar: 869
Vart parkerar man lättast om man vill till One Mosse?
drog med familjen på en åktur tillsammans med Google maps, när vi väl trodde att vi var framme så hamnade vi på en privat väg (t-korsningen längst in) grönaburvägen. åkte senare tillbaka någon kilometer eller två till en parkeringsplats med en tavla över området. ungen på två år var inte så sugen på att gå flera kilometer så vi ägnade en timme åt att leta pinnar, kvistar och löv istället.

Vart parkerar man lättast om man vill till One Mosse?
drog med familjen på en åktur tillsammans med Google maps, när vi väl trodde att vi var framme så hamnade vi på en privat väg (t-korsningen längst in) grönaburvägen. åkte senare tillbaka någon kilometer eller två till en parkeringsplats med en tavla över området. ungen på två år var inte så sugen på att gå flera kilometer så vi ägnade en timme åt att leta pinnar, kvistar och löv istället.

Om man vill parkera nära är det bättre att åka från andra hållet !! Farbroden som bor längst in vid grönabur är vänlig men vill gärna inte ha fullt med bilar på sin tomt ! Finns en bra parkering på andra sidan som sagt var ! Kör gamla särövägen, sväng av in på Hagryd dalavägen kör vidare till knipemystvägen ! Där finns en parkering för vandringslederna !! // Mr Zip

Ved vid one mosse

Hejsan!
jag skall till One mosse i helgen och undrar om någon känner till status i vedförrådet?

tack på förhand!

ved Status!

Hejsan!
jag var vid one mosse och sov 23-24 november och tänkte uppdatera med hur vedförrådet såg ut när jag gick hem!

Bilagor

• WP_20131124_004.jpg
    WP_20131124_004.jpg
    45.7 KB · Visningar: 615
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg