VECKOTUR med 4kg packning!

chinerunner; sa:
Jag har nu jobbat i 10 dygn på att komponera fram en UL utrustning som kan ses som ett baskit.

Studera följande infoblad:

http://hem.bredband.net/b121689/utrustning.jpg

Foto: Kurt Lundberg

Tillläggas att sovsäcken är inne i ryggsäcken och därför inte med på listorna.

Men detta är nog den radikalaste UL bilden ni kommer se på mången dag.

PS. Fjällen som i bakgruden påminner om hyreshus är digitalt brus och är bara digitalkamerans oförmåga att återge Sarek .DS

Lev väl!
Patrik

Tja ta bort scarfsen så sparar du 150gr ;)

synaps; sa:
Än så länge är mitt exempel på faktisk självinsikt ett ganska teoretiskt exempel som är väldigt lite förankrat i mina erfarenheter från situationer av detta slag. Därmed inte sagt att exemplet saknar kontakt med "de grundläggande behovens faktiska krav".

Jag tycker rent generellt att det är läskigt när folk "predikar" nåt dom inte vet något om.hur fan kan man mana folk att ge upp något man inte själv är beredd att avstå ifrån.Gå ut och realisera dina ideer några gånger. Tycker du sedan att det är toppen,välkommen tillbaka och prisa dess lov.

peter

ping; sa:
Jag tycker rent generellt att det är läskigt när folk "predikar" nåt dom inte vet något om.hur fan kan man mana folk att ge upp något man inte själv är beredd att avstå ifrån.Gå ut och realisera dina ideer några gånger. Tycker du sedan att det är toppen,välkommen tillbaka och prisa dess lov.

peter

Hej Peter!
Det finns många som predikar, men ganska få som "vet". Man skulle också kunna se det som att de predikande visst vet vad de talar om. Det som är sant för en person behöver ju inte vara det för en annan. Det hela beror på hur man väljer att definiera vetskap.

Vidare skulle man kunna fråga sig huruvida vetskap/kunskap måste vara erfarehetsbaserad eller inte. Mycket av den kunskap vi har idag baseras till stor del på teorier. Vad vet vi egentligen om dinosaurierna, atomerna och solens inre kärna?

En sak till ang. 80-talister och ironi: Hur "bloody serious" tror du att mitt första inlägg egentligen var?

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Den onda cirkeln

synaps; sa:
Hej Björn!
1. Jag har märkt att min diskussion intresserar dig. Det är kul :) Det är dock en sak jag undrar över. Du säger (mellan raderna) att du inte känner dig träffad av det jag säger. Ändå lägger du ner en massa energi på att försvara dig. Anledningen till att man försvarar sig bottnar ofta i någon form av rädsla. Vad är det du är rädd för?

2. Du sliter inte arslet av dig. Du blir inte stressad av dina dyrt inköpta grejor och de eventuella problem som följer med dem. Du är inte rädd för arbetslöshet, och du åker på semester för att du tycker det är kul. Du verkar vara nöjd med ditt liv. Ändå skriver du att du behöver ladda dina batterier. Vad är det som drar energi?

Mvh. Björn

1. Skriver visserligen i jag-form men det är mest därför att jag är lite less på alla dessa generaliserande uttalanden om att alla gör si och så därför att etc etc. Försvaret består i att jag vill försöka förklara att man knappast blir lyckligare i fjällen (skogen) bara för att man lämnar (nästan) allt hemma och går med extremt lätt packning. Om du (eller någon annan) blir det så är det ok för min del men jag skulle bara tycka att det är besvärligt om jag inte har med mig vissa saker som tält, kök, ombyte av kläder etc. Och som jag sa tidigare - skulle jag vara tvungen att äta couscous i en veckas tid så skulle min vandring definitivt vara förstörd *L*.

2. Jag skrev att man KAN stanna hemma och bara ladda batterierna och det är för att jag tidigare jobbade väldigt mycket. Inte för att få pengar att köpa saker för utan helt enkelt därför att jag ändrade yrkesbana och älskade arbetet till den grad att jag jobbade för mycket och då var semestern en uppladdningsperiod för att jag skulle orka jobba ändå mer till hösten. Vändningen kom en sommar för fyra år sedan när jag märkte att jag under de två första semesterveckorna inte gjorde något annat än bara låg på stranden rakt upp och ner. Inte för att det var soligt (det var det) utan för att jag helt enkelt inte psykiskt orkade hitta på något annat.

Så visst håller jag med dig om att en del jobbar för mycket för att få råd till bil, hus, stuga, båt, husvagn, semesterresa och glömmer bort att leva. Lösningen är dock knappast att alla går i fjällen med 4 kg's packnig *L*.

Men visst intresserar din diskussion mig. Är alltid roligt att folk delar med sig av sina åsikter och speciellt om folk törs sticka ut lite och även tro på sin sak. Och vem vet - kanske jag någon gång testar dina "tokiga" ideer och prövar på en UUL vandring.

Getter... NEJ, klövjerenar ska det naturligtvis vara

synaps; sa:
Ha ha!
PATRIK!
Du är min nya UL-idol!
Jag tror att det finns många som skulle kunna lära sig ett och annat från dig. Det enda som fattas för att din image ska bli perfekt är ett par packgetter:
http://www.opb.org/programs/ofg/episodes/1102/packgoats/index.php
Om du lägger till några hundralappar på priset kan du få en Goat-Deluxe X3000 med lasersikte och klövar i titan. Good luck man!
Getter... NEJ, klövjerenar ska det naturligtvis vara när man går i svenska fjällen, finns ett stort utbud för sådana vandringar:
http://www.naturensbasta.se/arrange...MedlemsID=122&ArrKatID=&DatumID=&LandskapID=1
http://www.cosapmi.com/7.html
http://www.fjallsupport.com/KurserOutbildning.asp
http://www.solberget.de/mudduswanderung_mit_ren_sv.html
http://www.borgafjallen.com/aktiviteter_sommar.html

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

avslutad210712

Gäst
chinerunner; sa:
Jag har nu jobbat i 10 dygn på att komponera fram en UL utrustning som kan ses som ett baskit.

Studera följande infoblad:

http://hem.bredband.net/b121689/utrustning.jpg

Foto: Kurt Lundberg

Tillläggas att sovsäcken är inne i ryggsäcken och därför inte med på listorna.

Men detta är nog den radikalaste UL bilden ni kommer se på mången dag.

PS. Fjällen som i bakgruden påminner om hyreshus är digitalt brus och är bara digitalkamerans oförmåga att återge Sarek .DS

Lev väl!
Patrik

Och jag som trodde att JAG var definitionen på UT-packning *L*

synaps; sa:
Hej Johan!
Vid min senaste tur i Sarek släpade jag på en ryggsäck som vägde nära 30kg (inklusive gigantiskt renhorn). Visst njöt jag av min ketchup, men knäna mådde inte bra. Pga. detta fick jag varken se utsikten från Nammatj eller Skierfe. Jag lärde mig av mina misstag. I fortsättningen kommer jag att springa mellan topparna.

Ahh, det säger ju allt. Inte konstigt att du byte stil när du brukade släppa runt på ett gigantiskt renhorn.

Du tycker om ytliggheter va?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hortman veckotur Jotunheimen Fjällvandring 7
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg