MINSKA VIKTEN PÅ DIN PACKNING FRÅN 14 TILL 4 KG:
(Texten kan i början kännas tung, men det är absolut inget som förbjuder dig från att hoppa över de första två styckena).
För att ta bort nörd-stämpeln från lightweightdiskursens gramjägare vill jag nu demonstrera ett exempel på faktisk självinsikt genom en konkretisering av hur ett förändrat synsätt på utrustningens betydelse kan leda till en förändrad friluftsstil som, för dess utövare, står i ett närmare förhållande till de grundläggande mänskliga behovens faktiska krav.
Det första man måste göra i lightweight-sammanhang är att förändra synsättet på sina ägodelar. För att hjälpa vilsna materialister med detta har jag valt att komma med några konkreta tips. Risken blir annars att du börjar lösa problem istället för att förändra dess orsaker, (Ex. minska vikten på tandborsten genom att borra den full med hål istället för att äta rätt mat).
På frågan om vad som behövs för att klara sig svarar jag 1. mat, 2. sovsäck med bärremmar, 3. slughet.
Hur fungerar då detta?
Jo: Man lägger maten i sovsäcken, trycker in det överblivna fluffet i öppningshålet och går. TOTALVIKTEN PÅ PACKNINGEN KAN PÅ DETTA SÄTT REDUCERAS TILL CA 4kg (inklusive superlätt regnställ)! Förstärkningsplagg bärs på kroppen redan från början. Jag rekommenderar fluffiga& lätta plagg med god ventilation (pga. perspirationen). Värmen får man när man isolerar vinden med hjälp av regnstället. Svettiga kläder torkas på kroppen genom att långsamt sänka arbetstempot.
En ny utrustning kräver en ny levnadsstil som i sin tur kräver ett nytt tankesätt. Jag har valt att hjälpa er i rätt riktning genom att ifrågasätta betydelsen hos några av de föremål som av majoriteten betraktas som ofrånkomliga.
TIPS:
A. Knivens betydelse är överskattad. Hårda saker bryter man av, och det som är segt skär man med rakblad. Man får ej glömma att allt som bärs ovanför knäna belastar knäna med vikt.
B. Tältets betydelse är överskattat. Tältets huvudsakliga funktion är att skydda sovsäcken mot regn och blåst. Blåsten undviker man genom att lägga sig i lä. Regnet undviker man genom ett vattenavvisande sovsäcksskydd.
C. Kökets betydelse är överskattat. En människa kan klara sig i många dagar utan mat. Om människan har ris, cous cous eller något annat födoämne som sväller i vatten (kallt eller varmt) kan denna människa må mycket bra. Många människor i världens U-länder lever på kallt ris och vatten. Bristen på B och C vitamin gör att en del av dem får stora magar och skörbjugg, men detta är knappast något som en Svensson behöver bekymra sig om under en veckotur i fjällen. Genom att skippa köket spar vi vikt och bekymmer. Ät med pinnar eller fingrar (tvätta händerna för att inte bli sjuk).
Detta kan säkerligen låta hårt för de som vill äta oxfilé med majonnäs när de sitter i fjällen. Tyvärr är det dock så att besparing i vikt sker på bekostnad av bekvämlighet. Förhoppningsvis kompenseras denna besparing av en naturskön upplevelse, och en packning som väger så lite att man ibland glömmer den på rastplatsen utan att märka någon skillnad.
Slutligen vill jag mynta ett nytt uttryck: "Ett gott humör är det enda som krävs för att humöret ska vara på topp".
Mvh. Björn
synaps@spray.se