Re: Pinsamheter
synaps; sa:
Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?
synaps; sa:
Måste säga att det är fascinerande hur vi människor gärna hjälper varandra genom att rätta varandra i felaktigheter. Vi har inget emot att inplantera våra synsätt i andras ögon, men när vi får möjligheten att hjälpa någon rent fysiskt går vi gärna en omväg. Tex. tanten med rullstolen som vill komma ombord på bussen, eller liftaren som står längs vägen... Varför är det så svårt att hjälpa till där? Och: Varför är det så jobbigt att ta upp en konversation med ett ensamt och pratsuget fyllo på Stockholms T-bana?
Ren självbevarelsedrift.
Gammal tant med rullstol = självklart att hjälpa till om det inte finns en skötare i närheten, men rent generellt så tar de gamla tanterna med rullstol färdtjänst så dessa brukar jag inte stöta på.
gravida kvinnor med barnvagn däremot är inte helt ovanligt.
liftaren = vem är det och varför har personen i fråga valt detta färdsätt ?
vilka risker finns det för mig ?
= ta inte upp så att man slipper bli rånad, mördad, bråk, eller kanske hjälper någon att fly osv osv.
visst förmodligen en trevlig kille osv men varför ta risken ? varför riskera sin hälsa för att någon valt detta sätt att transportera sig ?
fyllo i t-banan = är denna person påtänd också ? eller har han/hon psykiska problem ?
vilken risk är detta för mig ?
= håll undan så jag slipper bli skadad av något knivbärande fyllo som helt plötsligt börjar vifta mot något odjur eller troll mm mm eller så börjar de urinera osv osv finns många saker till varför man håller undan från kanske ofarliga fyllon, men tillräkligt många är inte ofarliga så varför riskera något ?
För min egen del fattar jag inte vad du vill ha fram björn.
Du börjar med en smörja om att man inte skall ta med kniv osv med dina 4 kilo och fortsätter med något guru syndrom över att gramjägare har en besatthet som strider mot den frihetskänsla de skall uppnå, (vad vet du om vad någon annan försöker uppnå ? ) och sedan var det någon psykoanalytisk funktion om att folk skulle må bättre av att inte ha några ägodelar..
sedan skall du vara ingenjör på överlevnadsdräkter.. sedan det sprituella i det hela med den onda cirkeln.. sedan den faderliga gestalten med att någon skulle vara rädd och dra energi osv..
sedan gurustuket och att man skall vara impulsiv. sedan släpar du runt på renhorn ? (hallå vad är det där om ?? ) och du skall springa mellan topparna ?? hur mkt stress är inte det ?? sedan dyker filosofen upp med att klara sig är diffust. sedan något svammel som jag faktiskt inte får varesig rät eller avigsida på.. sedan dyker bonden upp i o med att folk skall föda upp packgetter.. med lasersikten ?? sjukt ?
och sedan tillbaks till filosofen korsat med fysikern som sedan avslutas med en joker (troll !)..
tillbaks till gurufilosofen.. i nuet dessutom..
till läkaren/politikern/filosofen/praktikern.. (alla vet ju att lapparna kör med gore-tex)..
o nu är vi framme vid samariten..
du har ju redan erkänt att du är ett troll i omed jokern biten..
jag fattar bara inte vad du är ute efter..
men det kanske inte är meningen iofesig.