Veckotävlingen

7 mörtar , 1 abborre och 1 id blev dagens fångst = 39p. Lättast skiljer man id från mört på att den har betydligt mindre fjällstorlek med andra ord fler fjäll läng sidolinjen än mörten. Den lilla firren längst till höger ville jag förs ha som löja men blev senare osäker så den får gå som mört.WP_001494.jpg

7 mörtar , 1 abborre och 1 id blev dagens fångst = 39p. Lättast skiljer man id från mört på att den har betydligt mindre fjällstorlek med andra ord fler fjäll läng sidolinjen än mörten. Den lilla firren längst till höger ville jag förs ha som löja men blev senare osäker så den får gå som mört.Visa bilaga 32564
Löja el. siklöja. Siklöjan har en liten fettfena som skillnad.
Vad jag tycker så ser den lite för tjock ut för att vara en löja för dom löjor som jag har fått upp i mina dagar har varit långsmala utan den hängbuken som din har på fotot.

0.
Men hittade en ny bra plats att fiska på. Och lyckades nästan bra. Krokade en öring på mete som tyvärr slog sig loss vid land.
Sedan gick det utför ytterligare. Helt plötsligt har det uppstått något luftknutstrassel när jag stod och tittade på mitt flöte. Det gick inte reda ut och medan jag pysslade så gick linan av. När jag tog upp tången för att klippa av trasslet så åkte telefonen i havet. Ingen bra idé att ha tång och telefon i samma ficka. Medan jag höll på att rädda telefonen så tappade jag linan som gått av som drog till havs med flöte och annat.

Löja el. siklöja. Siklöjan har en liten fettfena som skillnad.
Vad jag tycker så ser den lite för tjock ut för att vara en löja för dom löjor som jag har fått upp i mina dagar har varit långsmala utan den hängbuken som din har på fotot.
Det var också hängbuken som gjorde att jag avskrev den som löja när jag kom hem och studerade den närmare. Att jag tänkte löja som första tanke vid vattnet var att den släppte mycket fjäll som löjor brukar göra, betydligt mer än en mört.

Det var också hängbuken som gjorde att jag avskrev den som löja när jag kom hem och studerade den närmare. Att jag tänkte löja som första tanke vid vattnet var att den släppte mycket fjäll som löjor brukar göra, betydligt mer än en mört.

Ok! Jag tyckte att den hade en liten konstig form för att vara en löja/siklöja.

Då rapporterar jag dagens fångst från en mycket trevlig fisketur med "lausvik" vid Basteviksholmarna norr om Lysekil. Eftersom vi återutsatte det mesta finns inte alla på bild. 8 Blågyltor ( 5 hanar-blå och 3 röda honor "rödnäbba), 3 Berggylta, 3 Glyskolja och 2 Stensnultra = 56pV__4DA0.jpgWP_001498.jpg

För min del noterade jag i går två stensnultror (ny art), en glyskolja (ny art) och två torskar vilket ger 35 poäng. Gyltorna ville inte fastna på min krok men åt tacksamt av de räkbitar jag agnade med. Dagens behållning var annars att få träffa mannen, myten och legenden fiskarlennart och att sitta med honom och njuta vid det salta vattnet. S nackade gjorde vi också (lagom mycket) och drack kaffe med Gerdas kanelkrans.

56 och 35 poäng, snultra, kolja, gylta, torsk, kaffe, kanelkrans och dessutom möttes två "legender"!
Troligen diskuterades utrustning och diverse fångstmetoder, blandat med gamla fiskeminnen......
Inte blir man det minsta avundsjuk!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg