Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vanliga pet-flaskor håller för att frysas. Lämna några cm utrymme högst upp så finns det utrymme för isen att expandera.
Jag har aldrig haft något sånt problem med plastflaskor - inte ens med sodastream-flaskor som är stenhårda och flexar inte alls.
Däremot har det hänt att jag har glömt en oöppnad läskburk utomhus på vintern och den fryser sönder direkt.
Vanliga pet-flaskor håller för att frysas. Lämna några cm utrymme högst upp så finns det utrymme för isen att expandera.
Jag har aldrig haft något sånt problem med plastflaskor - inte ens med sodastream-flaskor som är stenhårda och flexar inte alls.
Däremot har det hänt att jag har glömt en oöppnad läskburk utomhus på vintern och den fryser sönder direkt.
Jag har tagit fram flaskor från frysen som tänkt att användas som frysklamp och upptäckt att det blev med vatten än kondens runt frysklampen, dvs sprickor i PE plast. Sist var det en av kronans plast flaska.
Jag fryst Lokaflaskor i frysen av misstag, jag glömde bort att jag hade lagt in den, men det var inget problem med det. Det var bara att tina upp i diskhon.
Jag har ett antal petflaskor med vatten i frysen för jämnan. De används som kylklamp i kylväska och tinar då.
De åker in i frysen igen när jag kommer hem. Ingen har spruckit för mig. Det är vanliga 1,5 liters drickaflaskor.
/John
Jag har åkt skridskor i hyfsat många minusgrader med en PET-flaska i ryggans sidficka. Har aldrig hänt att den vare sig spruckit eller blivit för stel för att klämma på vid drickandet.
Jag använder vanliga PET flaskor i frysen regelbundet utan att någon gått sönder. Bara lämna lite luft kvar i dem så innehållet kan expandera när det fryser. Just nu har jag ett antal PET flaskor med fryst äpplemust i frysen efter att tagit hand om årets skörd.
Jag råkade glömma en Nalgene widemouth fylld upp till bredden med hårt spänd skruvkork i 22 minusgrader i ett dygn. Flaskan såg smällfet ut och det hade läckt ut lite vätska. Men flaskan är hel och används fortfarande dagligen efter att detta hände för ca 3 år sedan.