Vattenflaska eller inte?

UL

joru; sa:
Men är det inte så att man kan slå hål på en alu-flaska av den dimensionen (sigg alltså)?...
Vilket bra UL-tips!!!! man gör som med alla grejer man tar med sig som sann UL-are, borrar hål. Vattenflaskan måste ju kunna bli hur lätt som helst om man borrar hål i den överallt och dessutom kapar av halsen (sedan behöver man ju inte bekymra sig över vattnets vikt heller).

;) Claes

Raskesven; sa:
joru; sa:
Raskesven; sa:
Min favoritvattenflaska, en i blank alu som jag låtit tova ett fodral i ull till för att hålla kylan på sommaren och värmen på vintern, pajade i korken just när jag skulle sticka på vandring i Sulitelma-Padjelanta. Tog istället en Nalgeneflaska som jag drog på en bit av en gammal yllesocka och förankrade med ett resårsnöre. Fungerade hur bra som helst. Verkar tålig och stor bra öppning att fylla på vatten i. Snabbkoppling så den lätt hängs på axelremmem och resårsnodd som hindrar den att svänga omkring.

Raskesven

Är det en sån där gammal militärflaska du har? Om så, hur gick det till när korken pajade, de ger ju intryck av att vara oförstörbara (och tunga ;) ).

//J
Det är en flaska från armén som jag haft länge men inte den platta grådaskiga tyngre varianten utan en mer rundad blankare lättare variant. Den kan t.ex ställas upp. Korken är i plast. För att få den tät har jag en packning i toppen, men den har gjort att trycket på toppen av korken blivit för hårt när den skruvas på och nu sprack till slut korkens topp.

Tyvärr är diametern ovanlig, lite mindre än de flaskor du tänker på och lite större än t.ex PET, så jag har inte hittat någon som passar. Testade att limma med Liquisole men det blev äckligt, och testade en vanlig kork men gav upp och tog Nalgeneflaskan.

Raskesven

Det låter som den gamla US-army-flaskan som jag hade när jag var 13 år, lättare alugods, plastkork i kedja och ett tygfordral som standard om jag inte minns fel. Dessa finns också som billiga asiatiska kopior på Ö&B.

KÖpte själv två svenska aluflaskor igår på kul från ale-shops, fråga mig inte vad jag ska ha dem till, bara lite nostalgi antar jag (min kusin hade en dylik när vi var små och allt frilufsande började för mig) :).

//J

marmotta; sa:
Det har faktiskt hänt, av ett löjligt skäl.

två vattenflaskor och den andra bara försvann!

Nå, lärdomen är förstås att man ALDRIG under turen
ska skilja sig från sin säck. I det här fallet skulle jag ha vänt mig 180 grader och klättrat en bit.

Pås tugan fick jag en överbliven flaska av ngn vänlig själ och den var jag tvungen att bära i säcken.
Det är därför jag vet hur mycket tyngre det känns.

Jag får korrigera min minnesbild, här. Jag fick en
flaska som ersättning för den som försvann.
Den trasiga lagade jag med textiltejp
(nej, man behöver inte två flaskor i
le Orobie).
VAD skulle man göra utan denna livsviktiga
detalj

Nalgene

Jag gillar också Nalgeneflaskor speciellt de fyrkantiga 1-liters i opak lite mjukare plast som jag använder som ersättare för termos på vintern. 1 eller 2 literflaskor med varm nypon eller blåbärssoppa inlindat i lätt dunjacka mitt i skridskosäcken håller värmen hela dagen. Spricker så småningom efter flitig användning kanske är det värmen som tar knäcken på flaskan.

På sommaren vid fjällvandring tycker jag vattenhämtare är rätt bekväm dvs en tygpåse som håller ca 3-4 L vatten. Bekväm att ha vid lägerplatsen. Väger inte mycket i förhållande till vad den rymmer. Kan också användas vid bärplockning.

Thure

Jag slår ett slag för kåsan!

Eftersom det är vatten överallt längs kungsleden fungerar en kåsa väldigt bra. Bara böja sig ned och ta en klunk. Sen kan man ha en petflaska (halvliters flaska typ Coca Cola...) som komplement i ryggan för de tillfällen då det inte är lika mycket vatten....

Re: Nalgene

thureb; sa:
Jag gillar också Nalgeneflaskor speciellt de fyrkantiga 1-liters i opak lite mjukare plast som jag använder som ersättare för termos på vintern. 1 eller 2 literflaskor med varm nypon eller blåbärssoppa inlindat i lätt dunjacka mitt i skridskosäcken håller värmen hela dagen.

Thure

Jag använder den hådare Nalgeneáren som thermos, fast jag använder tunt liggunderlag runt flaska och under den. Fäster liggunderlaget med ducktape.
Funkar mycket bra!

Re: Re: Nalgene

XmadiceX; sa:
Jag använder den hådare Nalgeneáren som thermos,

Den är cylindrisk har mer yta och är längre varför det blir lite mer skrymmande och inte lika lätta att isolera med dunjackan. Speciellt om man skall ha två liter tycker jag den är opraktisk.

Men jag har för mig att jag sett att det finns en större variant än en liter också, skulle kanske kunna vara något.

Thure

Re: Re: Re: Nalgene

thureb; sa:
XmadiceX; sa:
Jag använder den hådare Nalgeneáren som thermos,

Den är cylindrisk har mer yta och är längre varför det blir lite mer skrymmande och inte lika lätta att isolera med dunjackan. Speciellt om man skall ha två liter tycker jag den är opraktisk.

Men jag har för mig att jag sett att det finns en större variant än en liter också, skulle kanske kunna vara något.

Thure

Jag har 2 flaskor. En innanför jackan och en i toppen av ryggan. Överst i ryggan ligger värmejackan, så det är inge större problem att pressa ner flaskan där.

avslutad210712

Gäst
Jag har två flaskor. En Nalgene (eller numera en Hiker som är en Nalgene-kopia) och så en Powerade som har fördelen av stor öppning för fyllning och en stängningsbar "pip" när man skall dricka. Höll i fyra veckor i sommar trots att den ser/känns lite bräcklig.

Strykarräven; sa:
marmotta; sa:
Jag trodde det handlade om 4-5 liter (jag gör ledigt
av med tre liter till middagen).
Plastflaskro, som många föreslår här, är säkert
användbara på ex.vis Kungsleden, även om jag inte inser hur man enkelt anbringar dem framme på säcken.
Att jag själv hållerr mig till metllflaskor beror
på de bucklor som dessa förevisar. På mer krävande turer får de en och annan kyss.
Vattenpåsarna finns i en massa storlekar, bara att välja eller kombinera flera små. Ofta tältar jag såpass nära vatten att det räcker att fylla grytorna inför middagen, och sen ha flaskorna + vattenpåse för nattens och morgonens bestyr.
Men metallflaska? Har du kontrollvägt en dylik mot t ex Nalgenes flaskor? De är väl också rätt svåra att förstöra, även om man står på näsan stup i kvarten ;)
Om du vill veta hur man fäster flaskan på axelremmarna så har jag en hemmasydd variant med karborreband som passar "alla" säckar, maila mig för ritning.

Numera vet jag: en enliters Nalgeneflaska väger
ungefär ett hekto mer än en Sigg. Plötsligt är
Intersports mjukplastflaska ett attraktivt
alternativ. Den rymmer f ö 1.25 liter, vilket
kan vara bra söderut.

Jag och en kompis brukar ha med oss en 1.5-liters PET-flaska när vi är ute. Den räcker ganska bra till att dricka ur om man ska gå en bit där det inte är så mycket vatten (t.ex. upp på en topptur) eller att använda till enklare matlagning i tältet när det ösregnar.

1,5 l PETflaska (4 kronors pant) klara alla stötar i stenskravel och annat. Komplettera den med en vikbar snikkåsa i byxfickan och du ska klara dig ypperligt.

PETflaskan har ju en bra krage vid halsen som inbjuder till många olika bärgrepp. Alt. kan man knyta ett snöre runt halsen (på flaskan) och en pinne som bärhandtag.

Har funkat bra för mig i 15 år...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Identifiera gammal vattenflaska Fjällvandring 4
Raftö Klättermusen Ymer 2.0, bra eller? Fjällvandring 20
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 163
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 497
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg