Vattenflaska eller inte?

marmotta; sa:
Jag trodde det handlade om 4-5 liter (jag gör ledigt
av med tre liter till middagen).
Plastflaskro, som många föreslår här, är säkert
användbara på ex.vis Kungsleden, även om jag inte inser hur man enkelt anbringar dem framme på säcken.
Att jag själv hållerr mig till metllflaskor beror
på de bucklor som dessa förevisar. På mer krävande turer får de en och annan kyss.
Vattenpåsarna finns i en massa storlekar, bara att välja eller kombinera flera små. Ofta tältar jag såpass nära vatten att det räcker att fylla grytorna inför middagen, och sen ha flaskorna + vattenpåse för nattens och morgonens bestyr.
Men metallflaska? Har du kontrollvägt en dylik mot t ex Nalgenes flaskor? De är väl också rätt svåra att förstöra, även om man står på näsan stup i kvarten ;)
Om du vill veta hur man fäster flaskan på axelremmarna så har jag en hemmasydd variant med karborreband som passar "alla" säckar, maila mig för ritning.

öringen; sa:
maxen; sa:
för övrigt med vattenflaska,sp köp inget dyrt(nalgene) funkar lika bra med en mer flaska,mjukare,och stor öppning så går snabbt att fylla jämfört med en sportflaska.. ds.

//max

Han har naturligtvis rätt, vilket retar gallfeber på alla oss som har en Nalgene i packningen :)

He he, nej han har faktiskt "fel" :). En PET-flaska är utmärkt till kallt vatten men på vintern fyller man sin dricksflaska med kokande vatten = obra med pet ;).

//J

XmadiceX; sa:
marmotta; sa:
Jag trodde det handlade om 4-5 liter (jag gör ledigt
av med tre liter till middagen).
Herre min skapare vad folk bär med sig vatten!? 4 liter? Undra på att diskutionen om varför Senskar bär tungt finns =D

Ja ja, tur att MSR gör vattenpåsar upp till 10 liter då för dom som vill bära..

Om du besvärade dig med att läsa innantill
skulle du se att det handlade
om vatten TILL MATLAGNING, alltså VID LÄGRET.
det handlade alltså inte om att bära med sig
stora kvantiteter.

Jag fick intrycket att
NÅGON ANNAN (hänger du med?)
ville ha vatten till både middag och morgonmål
i tältet en gång för alla, för att slippa
gå flera vändor. JAG har alltså aldrig mer än en liter tillgänglig. Jag får gå ett par vändor under middagen,
men tältar oftast så nära vatten att det inte
är något problem. Två gånger under mn senaste tur
måste jag gå ett stycke till en källa för att
få rent vatten, det var allt, och det kan har rört
sig om 100 meter, om ens det.

Det väsentliga för mig
är att inte behöva gå utanför tältet på morgonen
innan jag ätit min frukost.

Strykarräven; sa:
Vattenpåsarna finns i en massa storlekar, bara att välja eller kombinera flera små. Ofta tältar jag såpass nära vatten att det räcker att fylla grytorna inför middagen, och sen ha flaskorna + vattenpåse för nattens och morgonens bestyr.
Men metallflaska? Har du kontrollvägt en dylik mot t ex Nalgenes flaskor? De är väl också rätt svåra att förstöra, även om man står på näsan stup i kvarten ;)
Om du vill veta hur man fäster flaskan på axelremmarna så har jag en hemmasydd variant med karborreband som passar "alla" säckar, maila mig för ritning.

(Det bör inte överraska dig att jag lagar all mat
i ett enda kärl (och givetvis äter jag all mat
med sked; den är dock desto rejälare,
rostfritt stål av märket Hackman).)

Hemma har jag en sådana där sportflaska, där man drar
ut en propp i locket, t ex med tänderna
och dricker. Den hade jag tydligen tänkt
använda, men kom aldrig på något enkelt
sätt att fästa den fram. Är det inte enkelt
får det vara.

Den var inte heller
så mycket lättare som jag trodde, 98 gram tror jag,
och en Sigg väger kanske 140 (vill jag minnas).
Jag har förstås känt
på de där Nalgeneflaskorna och ingen var så lätt
att jag direkt tänkte, att detta var den heliga
Gral.

Ett hekto lättare, oförstörbar och enkel att anbringa-
då först blir det verkligt intressant.

marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

:), den flaskan vill jag också ha.

Men är det inte så att man kan slå hål på en alu-flaska av den dimensionen (sigg alltså)? Nalgene går att ha sönder, men själv har jag aldrig "lyckats" eller sett någon som gjort det...

//J

joru; sa:
marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

Men är det inte så att man kan slå hål på en alu-flaska av den dimensionen (sigg alltså)? Nalgene går att ha sönder, men själv har jag aldrig "lyckats" eller sett någon som gjort det...

//J
Min favoritvattenflaska, en i blank alu som jag låtit tova ett fodral i ull till för att hålla kylan på sommaren och värmen på vintern, pajade i korken just när jag skulle sticka på vandring i Sulitelma-Padjelanta. Tog istället en Nalgeneflaska som jag drog på en bit av en gammal yllesocka och förankrade med ett resårsnöre. Fungerade hur bra som helst. Verkar tålig och stor bra öppning att fylla på vatten i. Snabbkoppling så den lätt hängs på axelremmem och resårsnodd som hindrar den att svänga omkring.

Raskesven

Haddock; sa:
Hej!

Ska fjällvandra för första gången och satsar på Kungsleden (Nikkaloukta->Abisko) och funderar på det här med transport av dricksvatten längs vägen...Brukar ni ha med vattenflaskor (typ sport-) och i så fall vilken storlek? Eller är det smartare att använda en blåsa (typ Platypus)? Kanske en dum fråga, men hur ofta har man tillgång till vatten från fjällbäckar o liknande?

Mvh
Anders
Flaska, blåsa.. hink.. huvudsaken är ju att du har nåt att ta vatten i. Du ska inte lita på att det finns vatten överallt, att du hittar det, att det går att dricka..

Någon har en kåsa, en annan ingenting, en annan dunkar. Inget är mer dumt än nåt annat, det enda som är dumt är att springa iväg på första fjällturen och i okänt område utan vatten, ta då hellre en 5 liters dunk med vatten + kåsa än enbart kåsa!
Men det är klart, vattnet smakar ju lite olika beroende på vad du har med dig också.. så det blir ju en fråga om du enbart vill öka chanserna till att överleva eller om det i tillägg ska vara kallt och smaka gott också. Dunkar, plastflaskor och blåsor är väl inte att rekommendera i så fall! :)

joru; sa:
marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

//J

Det har faktiskt hänt, av ett löjligt skäl.

Det
var i Bergamaskalperna 1992; en passövergång var extremt knölig och jag fick det mindre lyckade infallet
att ta av ryggsäcken och sakta sänka den till en avsats
någon meter nedanför mig. Den stannade dock inte
utan for iväg utför sluttningen (snö) i vådliga
kullerbyttor. Lyckligtvis for den åt rätt håll!
När jag hittade säcken var det hål i vattenflaskan
och något plagg som jag fäst utanpå säcken
(gör aldrig det!)
var på väg att lossna. Därtill hade
jag (eftersom jag gått i Dolomiterna samma år)
två vattenflaskor och den andra bara försvann!

Nå, lärdomen är förstås att man ALDRIG under turen
ska skilja sig från sin säck. I det här fallet skulle jag ha vänt mig 180 grader och klättrat en bit.

Pås tugan fick jag en överbliven flaska av ngn vänlig själ och den var jag tvungen att bära i säcken.
Det är därför jag vet hur mycket tyngre det känns.

Raskesven; sa:
joru; sa:
marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

//J
Min favoritvattenflaska, en i blank alu som jag låtit tova ett fodral i ull till för att hålla kylan på sommaren och värmen på vintern, pajade i korken just när jag skulle sticka på vandring i Sulitelma-Padjelanta. Tog istället en Nalgeneflaska som jag drog på en bit av en gammal yllesocka och förankrade med ett resårsnöre. Fungerade hur bra som helst. Verkar tålig och stor bra öppning att fylla på vatten i. Snabbkoppling så den lätt hängs på axelremmem och resårsnodd som hindrar den att svänga omkring.

Raskesven

Det sista låter riktigt kreativt - kanske jag kan hitta
en sådan lösning för min sportflaska.

Kork har jag alltid i reserv.

Raskesven; sa:
joru; sa:
marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

//J

Raskesven

Är det en sån där gammal militärflaska du har? Om så, hur gick det till när korken pajade, de ger ju intryck av att vara oförstörbara (och tunga ;) ).

//J

marmotta; sa:
joru; sa:
marmotta; sa:
Strykarräven; sa:

//J

Det har faktiskt hänt, av ett löjligt skäl.

Det
var i Bergamaskalperna 1992; en passövergång var extremt knölig och jag fick det mindre lyckade infallet
att ta av ryggsäcken och sakta sänka den till en avsats
någon meter nedanför mig. Den stannade dock inte
utan for iväg utför sluttningen (snö) i vådliga
kullerbyttor. Lyckligtvis for den åt rätt håll!
När jag hittade säcken var det hål i vattenflaskan
och något plagg som jag fäst utanpå säcken
(gör aldrig det!)
var på väg att lossna. Därtill hade
jag (eftersom jag gått i Dolomiterna samma år)
två vattenflaskor och den andra bara försvann!

Nå, lärdomen är förstås att man ALDRIG under turen
ska skilja sig från sin säck. I det här fallet skulle jag ha vänt mig 180 grader och klättrat en bit.

Pås tugan fick jag en överbliven flaska av ngn vänlig själ och den var jag tvungen att bära i säcken.
Det är därför jag vet hur mycket tyngre det känns.

Ok, du hade tur som bara fick hål på flaskan m a o. Skulle tro att vilken flaska som helst utom möjligen någon mjuk variant skulle gå sönder om ryggan rullade iväg utför och slog i ngt hårt.

Själv har jag en gång gjort ngt liknande med en stålthermos och en dagsturspackning. Bucklan gjorde thermosen obrukbar...efter detta klär jag alltid in mina thermosar i liggunderlag vilket också är skonsamt för fingrarna i kallt väder.

//J

joru; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Är det en sån där gammal militärflaska du har? Om så, hur gick det till när korken pajade, de ger ju intryck av att vara oförstörbara (och tunga ;) ).

//J
Det är en flaska från armén som jag haft länge men inte den platta grådaskiga tyngre varianten utan en mer rundad blankare lättare variant. Den kan t.ex ställas upp. Korken är i plast. För att få den tät har jag en packning i toppen, men den har gjort att trycket på toppen av korken blivit för hårt när den skruvas på och nu sprack till slut korkens topp.

Tyvärr är diametern ovanlig, lite mindre än de flaskor du tänker på och lite större än t.ex PET, så jag har inte hittat någon som passar. Testade att limma med Liquisole men det blev äckligt, och testade en vanlig kork men gav upp och tog Nalgeneflaskan.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Identifiera gammal vattenflaska Fjällvandring 4
Raftö Klättermusen Ymer 2.0, bra eller? Fjällvandring 20
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 180
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 497
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg