Vattenflaska eller inte?

avslutad210712

Gäst
marmotta; sa:
Om du besvärade dig med att läsa innantill
skulle du se att det handlade om vatten TILL MATLAGNING, alltså VID LÄGRET.
det handlade alltså inte om att bära med sig
stora kvantiteter.

Jag fick intrycket att
NÅGON ANNAN (hänger du med?)
ville ha vatten till både middag och morgonmål
i tältet en gång för alla, för att slippa
gå flera vändor. JAG har alltså aldrig mer än en liter tillgänglig. Jag får gå ett par vändor under middagen,
men tältar oftast så nära vatten att det inte
är något problem. Två gånger under mn senaste tur
måste jag gå ett stycke till en källa för att
få rent vatten, det var allt, och det kan har rört
sig om 100 meter, om ens det.

Det väsentliga för mig
är att inte behöva gå utanför tältet på morgonen
innan jag ätit min frukost.

Tälta nära vattnet - tja i mitt/vårt fall är det första kriteriet på en tältplats att det finns vatten i närheten. Om det sen är en sjö, en stor bäck eller en pytteliten porlande smätltbäck kvittar bara vattnet ser drickbart ut.

Vi försöker fylla vatten i flaskorna vi har med oss på kvällen för att ha vatten till morgonfikat ifall det skulle vara dåligt väder på morgonen. Föredrar dock att båda köra köket och att äta utomhus men under sommarens alla regniga mornar blev det ändå några morgonfika i tältet. Tyvärr räcker inte vattnet alltid ända till morgonen för ibland tar vi en kvällsfika där det går mer vatten än väntat. Tex om det är blåsigt och kallt så försöker vi dricka något (annat än kaffe) varmt på kvällen för vi fryser mindre då. Efter sista veckans något småkalla nätter har kriteriet lä seglat upp en bit på listan över tältplatsens önskvärda egenskaper *L*. En annan orsak till varför vattnet inte alltid räcker till morgonen är att ibland vill hunden ha vatten på natten och då får han det av den snälla hussen. Men framförallt brukar vattnet ta slut eftersom vi bara har 4 halvlitersflaskor som vi fyller och det räcker inte så långt ifall man skall ha till kvällsfika, hundvatten och morgonfika. Då har vi dock en väldigt trevlig arbetsfördelning som innebär att jag lagar fikat medans min bättre hälft hämtar vattnet till detsamma *flinar*.

Vi använder oss av en Nalgene-flaska, en Hiker-flaska (kopia av Nalgene men inte samma material) eftersom den andra Nalgene-flaskan tog en tur nerför en bäck i fjol och den var snabbare än alla fyra som var med och i år kompletterade vi med två tomma Powerade-flaskor. De senare är tunna, lätta, har stor öppning och en dra-ut-kork-när-du-vill-dricka. Priset är antingen gratis om du brukar dricka Powerade ibland eller så kostar de 17:- om du måste köpa en Powerade och dricka ur eller tömma ut. Trodde aldrig att de flaskorna skulle hålla fyra veckor i fjällen men tom ett lättare tramp på en tom flaska överlevde det. På vintern använde jag mig av termos-flaskor som jag fyller med vatten (smält snö) på morgonen och även på kvällen. Behöver jag dricka kallt under dagen fyller jag locket eller en kåsa med snö och sen slår jag på lite varmt vatten så har jag kallt eller ljummet vatten att dricka. Testade med 1,5 liters Pet-flaskor som vi fyllde med vatten i bäckar där det fanns men de frös i halsen vilket var lite frustrerande med gluckande vatten under en frusen hals *L*. Går dock att ha vatten i Pet-flaskor under natten om man gräver ner dem i snön en bit och täcker över dem. Lite mer problem under dagen när man kör pulka. Går att linda in flaskorna, både pet och termosar, i mitten på liggunderlaget.

Haddock; sa:
...Ska fjällvandra för första gången och satsar på Kungsleden (Nikkaloukta->Abisko) och funderar på det här med transport av dricksvatten längs vägen...
Jo, såhär blev det --- i stort sett hela tiden fanns det jokkar längs leden att ta vatten ur (m kåsa) så om man stod ut med att gå 20 min mellan drickandet så var det inget problem. Dock var en av sträckorna tämligen vattenfattig och där var det bra att ha depåer i form av varsin literflaska (och då hade vi blivit förberedda på det av stugvärden i senast passerade STF-stuga). Vi valde att alltid laga mat och tälta i närheten av jokkar. På det hela taget räckte alltså en kåsa och en literflaska per person.

Tyghink

thureb; sa:
På sommaren vid fjällvandring tycker jag vattenhämtare är rätt bekväm dvs en tygpåse som håller ca 3-4 L vatten. Bekväm att ha vid lägerplatsen. Väger inte mycket i förhållande till vad den rymmer. Kan också användas vid bärplockning.

Thure

Thure,
har du sett dessa till försäljning de senaste åren? (Ja, man kan sy egna men det är jag för lat för.) Familjen har i sin ägo två gamla lagade och vi vill ha nya. Perfekta för hjortronplockning.

/Göran

avslutad210712; sa:
Tälta nära vattnet - tja i mitt/vårt fall är det första kriteriet på en tältplats att det finns vatten i närheten. Om det sen är en sjö, en stor bäck eller en pytteliten porlande smätltbäck kvittar bara vattnet ser drickbart ut.

termosar, i mitten på liggunderlaget.

Lite vid sidan av tråden, men iaf. Det verkar som att
jag är MYCKET kinkigare med närhet till vatten
än de flesta andra, vilkas läger jag kan studera
på morgonen (jag är nämligen TIDIGT ute). I fjällen
har jag aldrig misslyckats med detta, förstås.
(Terrängen är ungefär lika viktig. Sen
önskar man ibland att man kunde förutse vindriktningen.
På mitt sista läger i Trollheimen började ovädret nån
timme efter att jag installerat mig. Vinden kom från norr, tältet stod öst-väst ...)

I Pyreneerna senast hade jag 18 fria övernattningar
(av 30 möjliga) och det var två
gånger som jag följde vattnet tillbaka till källan
för att vara säker på dess kvalitet (det smakade
också MYCKE%T friskare där).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Identifiera gammal vattenflaska Fjällvandring 4
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 460
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg