Vattenburna virus i skog och mark?

Hur vanligt är det? Jag vill ut mer med min 3 åring och hustru och är så trött på att släpa ut massa vatten för en enkel övernattning eller dagstur skogen. Mycket annat ska med och jag får oftast bära det mesta . Har egentligen ingen lust att köra med kolfilter och sitta och koka dricksvatten då jag tycker vattenreningsapparaterna verkar riktigt smidiga, Vi kommer att vara ute i skogen kring småland, ibland med bebyggelse, jordbruk och allt som hör till runt knuten. Vi är är även i fjällen men har då endast med xinix aquacare som vi använder vid tveksamma vatten mest pga lillkillens hälsa.

Behövs rening där virus tas bort i Sverige? Vinterkräksjuka kan vara vattenburet men det är ju inte så vanligt...

Väljer mellan:

Pure hydration aqua traveller som även tar bort virus och smak.

http://www.thebushcraftstore.co.uk/pure-hydration-aquapure-traveller-water-bottle-4759-p.asp

Strawyer mini, tar inte bort virus. Vet ej om det förbättrar smak. Smidig och grym livslängd.

http://www.rei.com/product/866577/sawyer-mini-water-filter

Vad ska jag välja och hur ska jag tänka.

Mvh
Magnus Karlsson
 
Hur mycket vatten behöver ni för att dricka? Enklast är att ta med kallt dricksvatten men kaffe, thé, vatten till pasta osv kokar man ju ändå. Lite skogssmak på thét blir det kanske men det är ju inte farligt för någon. För en enkel övernattning räcker det med ett par liter vatten för alla.

/Andreas
 
Intressant.

Jag skulle inte rekomendera Klortablett i så fall, pga smaken.
Jag har aldrig oroat mig för vattenvirus i fjällen och skulle jag bli tveksam till vattenkvalitén så kokar jag det.

Ja runt Småland är det kanske lite annorlunda med virus, bakterier,övergödning mm.
inte för att smutskasta Småland, miljön och naturen är fin där också.

Är det en pojke eller flicka?
Funderat på Camelbak eller liknande?
 
Intressant.

Jag skulle inte rekomendera Klortablett i så fall, pga smaken.
Jag har aldrig oroat mig för vattenvirus i fjällen och skulle jag bli tveksam till vattenkvalitén så kokar jag det.

Ja runt Småland är det kanske lite annorlunda med virus, bakterier,övergödning mm.
inte för att smutskasta Småland, miljön och naturen är fin där också.

Är det en pojke eller flicka?
Funderat på Camelbak eller liknande?

Vattervirus i fjällen funderar jag inte över. I sydliga sveriges skogslandskap vet jag inte hur det är. Troligtvis ovanligt. Försiktighetstänket blir större med barn helt enkelt. Sen så lockas jag över att dricka befintligt vatten och inte ha med 5kg vatten ut på turen. 3 åring är en pojk :). Flaskor är nog det som jag är mest sugen på.
 
Kom ihåg att föroreningar från jordbruk består av både bakterier och kemikalier. Vad jag känner till finns det inget vattenreningssystem som neutraliserar kemikalier.

Jag skulle i ditt fall välja en vattenrenare som tar bort virus och smak från en erkänd tillverkare. Treåringar kan vara riktigt känsliga när det gäller smak.
 
Kom ihåg att föroreningar från jordbruk består av både bakterier och kemikalier. Vad jag känner till finns det inget vattenreningssystem som neutraliserar kemikalier.

Jag skulle i ditt fall välja en vattenrenare som tar bort virus och smak från en erkänd tillverkare. Treåringar kan vara riktigt känsliga när det gäller smak.

Den ena verkar iallfall ta bort eller minska vissa kemikalier och metaller.
Kanske får bli den.

http://www.purehydration.com/cms/wp-content/files_mf/how_it_works99.pdf
 
Vattenreningsdiskussionen är oändlig. Har barn och var på öland i somras. Inför resan så forskade jag i ämnet och kom fram till att det där drömfiltret inte existerar. Köpte "drömfiltret" för 700 kr men det var defekt (vattnet rann ej igenom, gravitationsfilter) så vi blev utan. (Det var inga problem eftersom det inte fanns vattendrag på Öland :))
Det jag kom fram till i min forskning var att e-coli (ehec) och protozoae (eller vad det heter) är väl det värsta. Eftersom vi bor på landet så är ehec inga större problem (vi dricker opastöriserad mjölk och barnen klappar kor, gödslet på åkern torkar virvlar runt och andas in, osv), men det är annat om man bor i stan. Sen var diskussionen om filtrens hål är så små att de klarar virus. Har för mig att jag upptäckte att om de klarade virus så tog de inte tungmetaller och tvärtom.
Övergödningens problem är kväve och enligt en forskare jag pratade med så ska det inte vara ett problem för oss människor.
Slutligen så kan jag bara säga att gör som det känns bäst för dig. Det blir säkert bra och oavsett så kommer ingen att bli sjuk. Mina barn har aldrig blivit sjuka och då har vi druckit vattnet rakt av (Tiveden, Dalsland, Vänern, och fjällen såklart)
 
Bra svarat och ligger väl i linje med hur jag upplever det,

Är det någon som kan något om vattenburna virus? Hur ovanligt? calicivirus och hepatit A är vattenburna men dom är ju ovanliga i skogen... Är det ett avlopp uppströms kan det ju finnas :)
 
När vi sommaren 83 var på Cypern drack vår "doc" en snaps med kranvatten om dagen, mot slutet drack han dygnsbehovet rakt ur kran. Han hade inge bekymmer på Cypern. Väl hemma med klorat vatten fick han alla klasiska uttorkningssymtom och blev inlagd på sitt eget hemma sjukhus för dropp och gradvis tillvänjning.

Själv har jag bara fått Hepatit A en gång, av smutsigt serum. Det var illa nog, den bantningskuren kan inte rekommenderas till andra.

Med försiktighet och lite kokning här och där brukar det ju gå väl.
I fjällen finns väl inga fåglar, lämlar eller renar som står på snötungor och försöker komma undan knott och bromsar. Vad de gör liksom bävrar i sydligare vatten tänker jag inte skriva om här men även de måste ju.
Go tur
 
Eftersom vi bor på landet så är ehec inga större problem (vi dricker opastöriserad mjölk och barnen klappar kor, gödslet på åkern torkar virvlar runt och andas in, osv), men det är annat om man bor i stan.

Nu är jag ju varken bonde eller mikrobiolog, men är det inte så att det faktum att ni inte drabbats av ehec beror på att just de kor ni har i närheten och dricker mjölk från helt enkelt inte bär på de stammar av E. coli som orsakar ehec?
 
Virus i vattnet är förknippat med utvecklingsländer, där avlopp ofta saknas. I länder där man separerar kloakvatten från dricksvatten brukar virusburna sjukdomar inte spridas via vattnet.

...bakterier, amöbor och kemikalier är en annan sak. Ett filter som klarar bakterier och amöbor skyddar bra här, vid resor där virus sprids i dricksvattnet kompletteras de med kemi.

Kemikalier från jordbruk mm kan man inte filtrera bort med bärbara filter.

...kokning är fortfarande ett bra alternativ för den som vill slippa bära på ett filter...

//J
 
Vi är är även i fjällen men har då endast med xinix aquacare som vi använder vid tveksamma vatten mest pga lillkillens hälsa.
....
Behövs rening där virus tas bort i Sverige?

Enligt Xinix tar ju Aquacare (rätt använt) bort virus ganska effektivt. Varför använder du inte det som alternativ överallt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg