jag körde med en 5l vattenpåse och en 10l mjukt dunk förut.
funkade rätt bra men tyckte att det vart svårt att packa i smalare kajaker samt att det alltid kändes risky ifall tex 10l dunken går sönder så är man av med all vatten på en gång
i min nuvarande kajak (sea pearl) tycker jag att det är smidigast med just 1,5l flaskor såsom cola/fanta osv.
de går att lägger på botten och sen har jag perfekt plats för att stoppa liggunderlägg-sovsäck och sånt som inte väger ovanpå.
de kosta liksom inget extra när man ändå köper dricka i vardagen, de håller absolut tät (stora billiga dunkar har ibland väldigt dåliga korkar), de smaka inget (såsom vissa påsar kan göra) och de går inte sönder.
smidigt skulle också vara de större jätte mjuka petflaskor som finns i typ 2l. de kan man skrynla ihop efter användning så de knappt tar plats.
jag räknar med ca 2l/per dag den kallare årstid och en varm sommarresa bli det 3l som jag räknar med.
i många vatten tycker jag att det är tillräkligt ren så jag laga mat med sjö/havs-vatten och har bara dricks+kaffevatten med mig.
körde just en 2dagars insjötur och hade tex bara 2l i min camelbag och en liter i en petflaska. och det räckte så det vart över då jag använde sjövatten.