Well, så illa är det inte att ha med lite östersjövatten i matlagningen. Och ät du fisken så länge du inte är gravid eller äter flera ggr i veckan.
Att fisken innehåller en viss halt tungmetaller och organiska gifter betyder inte att vattnet är giftigt. Bara algerna tar upp dem från vattnet och får högre halt. Sen bioackumuleras gifterna upp i näringskedjan. Strömming är minst 3-4 nivåer över alger, dvs halten 1000-10000 ggr starkare än alger. Rovfiskar som abborre, gädda och torsk ligger ytterligare tiopotenser upp. Så så länge det inte är algblomning är det bara att låta barnen bada, få kallsupar och få i sig lite vatten.
Mellan dig och mig. Jag kokar pasta på östersjö vatten och äter fisk, men jag ger inte detta som råd som jag uppfatyar att teknikern gör. De råd jag vill ge vill jag ska vara korrekta. Sen så kan man ju alltid ta sina egna beslut och risker . Men jag skulle aldrig använda östersjö vatten som dricksvatten. Även om jag också får en kallsup då och då.
Det är å andra sidan inte fel av tekniken att berätta hur tänker och gör. Fast det är svårt för en nybörjare att gallra i den information man får från utsidan.