Vatten

Jag dricker det jag paddlar i,,,,,,,,,överallt. Är det tveksam kvalitet så kokar jag det först och så har jag alltid gjort. Att det finns bondgårdar i närheten är inget jag reflekterar över då vattenintaget på förra stället kom från sjön nedanför ett större jordbruk och magsjuka, nää inte sen jag flyttade ut i spenaten på allvar för nästan 30 år sen, inte ens vinterkräksjuka. Enda vatten jag inte dricker är algblommande vatten. Jag dricker även opasteuriserad mjölk direkt från tanken och hittills har jag överlevt.

Gick bara och väntade på de oundvikliga, dvs. Teknikerns kommentar ;)

Själv räknar jag med att 2,5l buren vätska per dygn räcker (kaffe dricker jag inte). En del av matlagningsvattnet kommer direkt ur Östersjön. En 4l Ortlieb och en 2l Ortlieb med drickaslang, kompletterar med lite saft och mjölk och på bättre turer även med öl, rödvin och whisky men då ökar vattenbehovet. För maximal viktbesparning på längre tur använder jag vinpåsar (bag-in-box) till vattentransport och whiskyn naturligtvis cask strength.

Nej, vatten med är nästan uteslutande dricksvatten. Pasta, potatis och ris kan man koka i havsvatten. Speciellt i östersjön. Kan bli lite salt om man kokar in allt vatten på västkusten. Å andra sidan måste man kompensera det man svettas ut. Det enda paddelvatten jag inte skulle använda i kokande matlagning är grumligt vatten nära jordbruk, vatten som luktar och vid algblomning. Är vattnet bara fräscht kan man använda det. Vi har ju knappast snäckfeber eller guardia i Sverige.

Du rekommenderas inte att äta Östersjö fisk i några större mängder. Strömming fångad på östkusten får du inte sälja i något annat land än Sverige.

Jag kokar på min höjd pasta i östersjö vatten. Aldrig under några omständigheter dricka.

Men paddalar du i stockholmskärgår kan du fylla på vatten på många av skärgårdstiftelsens öar.

Dock så har jag paddlat tio dagars turen med endast med taget vatten. Det blir saftiga luft om man inte tömmer sin kajak/kanot.

Gick bara och väntade på de oundvikliga, dvs. Teknikerns kommentar ;)

.
:)

Jag kom på nåt man INTE ska göra, gör för allt i världen inte te på Östersjövattnet, det smakar fan!
Kaffe funkar bra, och för den som vill maskera bräckvattensmaken så rekommenderas apelsinsaft, ingen annan saft funkar. Kolsyrar man Östersjövattnet så blir det mineralvatten. ;)

15 år sedan så skreiv jag en artikel med titeln "Vätskebalans i frilufts- och motionssammanhang"

Thure
Nu har jag läst artikeln Thure, riktigt intressant och den ska jag spara. Jag använder faktiskt väldigt lite vätska, har alltid gjort och dricker jag i andras ögon "normalt" så får jag inte göra annat än att springa på muggen. Även vid aktiviteter av alla de slag konsumerar jag betydligt mindre än andra men mår bra och fungerar bra iallafall. Likadant med detta om att inte dricka bräckvatten, jag konsumera hellre bräckvatten än sötvatten, är en "salt-junkie" (har alltid varit) och väljer hellre salta godsaker än sötsaker.

När jag var yngre bodde jag 3 hela sommarsäsonger (8 månadet i taget) på en båt och jobbade lite varstans i skärgården och under den tiden hade jag inget sötvatten, bara bräckvatten och jag överlevde och levde gott på det och mådde bara bra. Hade det varit farligt hade jag ju varit både död och begraven men jag lever ju än (tror jag).

Fick tips från ett par från paddlarklubben. Dom har påsarna från bag in box vindunkspåsar helt enkelt. Men det funkar tydligen bara med vin från Sydafrika där öppningen är sådan att man vrider, för den "korken" kan man vrida av och på så sätt skölja ur påsen, låter klockrent perfekt det fina är ju också att ju mera man använder dom under en tur desto mindre plats tar dom. Men det ofina är att jag ännu inte fått av någon sådan kork, dom kanske har ändrat något med korken så den inte går att vrida av, bara köpa en ny, dricka ur och testa.

För övrigt tycker jag det går åt 3liter/dag.

/Kjell

Jag föredrar att dela upp vattnet i flera 1,5 liters PET-flaskor istället för 1 stor dunk. Billiga, lättpackade, lättappade och säkrarare. 1 flaska per dag räcker plus lite bärs och whiskey.

Fick tips från ett par från paddlarklubben. Dom har påsarna från bag in box vindunkspåsar helt enkelt. Men det funkar tydligen bara med vin från Sydafrika där öppningen är sådan att man vrider, för den "korken" kan man vrida av och på så sätt skölja ur påsen, låter klockrent perfekt det fina är ju också att ju mera man använder dom under en tur desto mindre plats tar dom. Men det ofina är att jag ännu inte fått av någon sådan kork, dom kanske har ändrat något med korken så den inte går att vrida av, bara köpa en ny, dricka ur och testa.

För övrigt tycker jag det går åt 3liter/dag.

/Kjell

var på tur förra året med ngr som hade vinbags med sig. tyckte att de verkar alldeles för känsliga och själv skulle jag aldrig våga att lita på de. en spetsig sten eller nåt och så är det slut med vattnet

Du rekommenderas inte att äta Östersjö fisk i några större mängder. Strömming fångad på östkusten får du inte sälja i något annat land än Sverige.

Jag kokar på min höjd pasta i östersjö vatten. Aldrig under några omständigheter dricka.

....

Well, så illa är det inte att ha med lite östersjövatten i matlagningen. Och ät du fisken så länge du inte är gravid eller äter flera ggr i veckan.

Att fisken innehåller en viss halt tungmetaller och organiska gifter betyder inte att vattnet är giftigt. Bara algerna tar upp dem från vattnet och får högre halt. Sen bioackumuleras gifterna upp i näringskedjan. Strömming är minst 3-4 nivåer över alger, dvs halten 1000-10000 ggr starkare än alger. Rovfiskar som abborre, gädda och torsk ligger ytterligare tiopotenser upp. Så så länge det inte är algblomning är det bara att låta barnen bada, få kallsupar och få i sig lite vatten.

Blev en tur på 33km i dag http://www.endomondo.com/workouts.7 och kan konstatera att jag gjorde slut på 3.5l vatten + 0.5l cola.
Vattnet gick åt till både dricka, matlagning och kaffe.
Innan lunch så var det i stort sett nästan spegelblankt men efter lunch blåste det upp rejält
försökte hitta lä så ofta det gick men var väldigt tungt att paddla.
Som ni har sagt så är inte kaffe det bästa man kan dricka vilket jag fick erfara men
är det bara kortare turer så åker kaffet med. Får väl dra ner på kaffet när det blir längre turer.
Min reflektion är att jag tycker det gick åt mycket vatten trotts att det inte va jätte varmt fast bit vis tung paddling.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
Albert strömt vatten? Paddling allmänt 2
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Hjälp, vatten i kajaken. Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg