Vatten i södra sverige

Dricka vilket vatten i S Sverige?

Kommer vattnet ur en kallkälla, drickbart nästan alltid.
Rinner vattnet, drickbart direkt ibland. Använd sunt förnuft (Kartstudie t ex). Står vattnet stilla, undvik.
En kartstudie av många vattendrag i kulturlandskap visar förekomst av gårdar och samhällen. Räkna med avlopp.
Vatten efter moderna reningsverk är ofta mycket bättre än vad man tror men situationen kan ändras raskt vid ringa nederbörd, då ofta systemen svämmar över samt skit från tätorternas dagvattennät rinner orenat ut i vattendragen. Att som en skribent här tidigare skrev köra samma vatten genom samma filter 4 gånger åstakommer mest svett och spill, till ringa om ens mätbar kvalitetsförbättring. Andra bullar blir det om man har 4 olika filter och gitter pumpa sina litrar genom dem. Så satsar du på filter titta noga på hur bekvämt det är att pumpa med, mindre hur litet det är i ryggsäcken. Att fältmässig diskning av filtret är lätt, är även det en viktig urvalsfaktor.
Oftast är det svårast att finna drickbart vatten vid aktiviteter på vatten. Eftersom vi talar om flera kilo per person och dygn är ämnet något ni bör ta med i planeringen.
Att tro och hoppas på att vatten är tjänligt är sannorlikt en av de största riskerna människorna utsätter sig för. Snacka om äventyrssport.....

Go tur

Johan K

Re: Dricka vilket vatten i S Sverige?

johankse; sa:
Andra bullar blir det om man har 4 olika filter och gitter pumpa sina litrar genom dem.

Hej Johan!
Har du någon referens/undersökning som visar att vattenfilter med akivt kol (MSR Water-/Miniworks, Katadyn Combi, motsv) inte uppnår fullgod vattenkvalitet ur kemikaliesynpunkt efter en filtrering?

/Ulf

odrickbart

finns en trevlig sjö här i sthlms området (täby-vallentuna)
vallentunasjön heter den.. skulle inte vilja dricka vattnet där vare sej det var kokat+renat i filter + klorerat...

sjön är belagd med badförbud sen ett tag tillbaka... man luktar illa efter att ha badat där.. ingen trevlig sjö direkt..

Re: odrickbart

ptte; sa:
finns en trevlig sjö här i sthlms området (täby-vallentuna)
vallentunasjön heter den.. skulle inte vilja dricka vattnet där vare sej det var kokat+renat i filter + klorerat...

sjön är belagd med badförbud sen ett tag tillbaka... man luktar illa efter att ha badat där.. ingen trevlig sjö direkt..
Ett bra exempel på en sjö där man inte dricker vattnet. Vallentunasjön är omgärdad av för mycket gamla jordbruksmarker och bebyggelse. Om du däremot skulle förflytta dig 1,5 mil öst-nord/öst till Tärnanområdet så blir det riktigt fint vatten.

Jag tycker exemplet jag gav tidigare i den här tråden är bra och visar att det finns enorma lokala skillnader i vattenkvalité, dvs. " Det beror helt på var du befinner dig. Om du t.ex vandrar sydväst från Nykvarn till sjön Yngern får du bland mellansveriges finaste vatten. Vandrar du istället norrut till sjön Turingen får du bland mellansveriges skitigaste vatten. Allt beroende på att en å rinner från Yngern, genom Nykvarn till Turingen. Och i Nykvarn låg tidigare ett pappersbruk." Gäller att kolla upp sådana saker på planeringsstadiet för att slippa problem.

sajberjohan; sa:
Hur är det med att dricka vattnet utanför vår vackra fjällvärld. Kan man dricka vatten så länge det är rinnande. Räcker det med att koka vatten för att det ska bli drickbart eller ska man klorera det?

om man är lite osäker på om vattnet är drickbart. Köp en vattenreningstablett på apoteket. När jag bodde i södra Sverige och var ute mycket i naturen så brukade jag koka vattnet, jag lever fortfarande! tänk på att drick inte vattnet om ytan är oljig eller skummig.
Vid mindre rinnande vattendrag bör man kolla så att det inte ligger djurkadaver uppströms. Inte bra för hälsan. Bäst att ha med en provsmakare som man kan offra :)

Jag dricker alltid vatten direkt. Har blivit sjuk EN gang. Det var nar jag var akut torstig pa en paddeltur i sjon Savelangen forsta veckan i augusti en rekordsommar. Jag kan meddela att sjon savelangen ligger nedstroms minst tre tatorter varav tva kommuner har egna reningsverk. Vattentempraturen var minst 23 grader.

Och jag har en kompis som har voltat med bilen rakt in en betongvägg i 70 knyck och han överlevde. Så säkerhetsbälte är bara onödigt.

(Eller för att nyansera lite. Huruvida man behöver rena vattnet beror på hur farligt det är att bli sjuk i den aktuella situationen. Blir man magsjuk hemma så är man ledig från jobbet ett par dar och hemma och kurerar sig. Blir man magsjuk ute i skogen blir man lätt uttorkad, undernärd och dessutom ökar risken för att man skadar sig på annat sätt.)

Kolfilter med aktivt kol?

Efter att ha läst igenom hela denna tråd verkar det bästa vara att koka vattnet i 2 min och sedan pumpa det genom aktivt kol för att få bort eventuella tungmetaller odyl. Nu undrar jag vilket aktivt kolfilter som rekomenderas? Är exempelvis MSR Waterworks och miniworks ett aktivt kolfilter? (det trodde i alla fall inte jag). Vänligen Gustav

Re: Kolfilter med aktivt kol?

realout; sa:
Efter att ha läst igenom hela denna tråd verkar det bästa vara att koka vattnet i 2 min och sedan pumpa det genom aktivt kol för att få bort eventuella tungmetaller odyl. Nu undrar jag vilket aktivt kolfilter som rekomenderas? Är exempelvis MSR Waterworks och miniworks ett aktivt kolfilter? (det trodde i alla fall inte jag). Vänligen Gustav

Jag har själv en Miniworks som jag är mkt nöjd med.
det är ett keramiskt filter med en kolkärna så jupp det är ett kolfilter. Det man skall tänka på är att man skall vara försiktig när det är minusgrader så att vattnet inte fryser sönder filtret samt om man tappar det så bör man också byta.

Det som detta filter bland annat INTE tar är friflytande virus, av detta skäl så för/efter behandlar jag vattnet med aquacare. (istället för att koka)

På det viset får jag bort bakterier/amöbor/partiklar osv ur det jag dricker och på 5 minuter har jag fått drickbart kallt vatten och skulle det vara så att filtret har fått ett fel/gått sönder så har jag iaf dödat det mesta som skulle kunna ha kommit igenom.

typ lite hängslen och livrem.

lycka till

Följdfrågor

Intressant information, jag passar på att ställa ett par följdfrågor i denna tråden.

Vad finns det för andra produkter som är ett bra alternativ (som naturligtvis åstadkommer samma resultat) till aquacare som någon nämnde.

Jag har även en fråga som kan låta en smula korkad men here goes: När man en gång renat vattnet, kan bakterier (och annat tramms) uppstå igen om man förvarar vattnet länge (några dagar till en vecka)? :)

Re: Följdfrågor

anten; sa:
Intressant information, jag passar på att ställa ett par följdfrågor i denna tråden.

Vad finns det för andra produkter som är ett bra alternativ (som naturligtvis åstadkommer samma resultat) till aquacare som någon nämnde.

http://www.katadyn.ch Tillverkar pumpar, och verkar vara bra kvalite vad jag förstått. Reningspiller vet jag inget om.

Jag har även en fråga som kan låta en smula korkad men here goes: När man en gång renat vattnet, kan bakterier (och annat tramms) uppstå igen om man förvarar vattnet länge (några dagar till en vecka)? :)

Pröva att ta dricksvatten ur kranen där hemma och hälla upp det på flaska, använd och diskad några gånger. Efter några dagar med lock på smakar det inte så bra längre. Bakterier har kissat och bajsat i vattnet. Men det går nog att dricka utan magåkommor.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg