Vart tog älgflugorna vägen?

Re: Finns i Östergötland också

cykelstina (Christina Grönwall) skrev:[/i]
Jag brukar träffa på dem på hösten i Östgötaskogarna när jag letar svamp. Håller med om att dem är seglivade (och fastnar bra i håret). Jag brukar dela dom med kniven för att ha ihjäl dem.

Ehh ....du lossar dom från håret först eller??
(det får ju älgflugor att hammna i baggis facket)
Hälsningar RK,,,....

....som känner sig lite rädd för cykelstina annar & skulle uppskatta om du berättade var du tänkte cykla härnäst, det får räcka med timmerbilar & annat att vara rädd för på vägarna!!.
 
Så här tror jag det gick till när allt försvann, jag skulle ta bort det jag skrivit, men råka klicka 2 ggr på ta bort , då försvann hela ämnet och det gick inte att få tillbaka, en bugg?...

Älglössen är verkligen för djävliga, ihöst har dom nog varit fler än någonsin. En dag i slutet på september så träffade jag en kille som jobbar som orienteringskartritare, han hade gett upp, det gick inte för han att fortsätta arbeta på den platsen, han var så angripen att han absolut inte kunde koncentrera sig. När han såg hur jag var klädd, så blev han väldigt imponerad. Han fick låna mina reservbalaclavor (en tierra windstopper och en stickad 3-håls), med dom och ett par tunna handskar så skickade jag ut honom i skogen igen.
Vi stämde träff några timmar senare vid våra bilar. Nar han kom tillbaka var han helt såld på mitt sätt att klä sig.
Talade med honom för ett litet tag sedan och han och hans kollega kör nu precis som jag med balaclavorna på varje dag, och kommer att göra så även i fortsättningen.
Det finns faktiskt en tid på året när jag inte använder balaclava och det är på våren innan insekterna kommer, då är det härligt att kunna känna den sköna vårvärmen mot ett bart ansikte, men när myggen kommer så åker den på igen för inte komma av förrän nästa vår

//Sofia
 
SA; sa:
Så här tror jag det gick till när allt försvann, jag skulle ta bort det jag skrivit, men råka klicka 2 ggr på ta bort , då försvann hela ämnet och det gick inte att få tillbaka, en bugg?...

Älglössen är verkligen för djävliga, ihöst har dom nog varit fler än någonsin. En dag i slutet på september så träffade jag en kille som jobbar som orienteringskartritare, han hade gett upp, det gick inte för han att fortsätta arbeta på den platsen, han var så angripen att han absolut inte kunde koncentrera sig. När han såg hur jag var klädd, så blev han väldigt imponerad. Han fick låna mina reservbalaclavor (en tierra windstopper och en stickad 3-håls), med dom och ett par tunna handskar så skickade jag ut honom i skogen igen.
Vi stämde träff några timmar senare vid våra bilar. Nar han kom tillbaka var han helt såld på mitt sätt att klä sig.
Talade med honom för ett litet tag sedan och han och hans kollega kör nu precis som jag med balaclavorna på varje dag, och kommer att göra så även i fortsättningen.
Det finns faktiskt en tid på året när jag inte använder balaclava och det är på våren innan insekterna kommer, då är det härligt att kunna känna den sköna vårvärmen mot ett bart ansikte, men när myggen kommer så åker den på igen för inte komma av förrän nästa vår

//Sofia
 
SA; sa:
.....
En dag i slutet på september så träffade jag en kille som jobbar som orienteringskartritare, han hade gett upp, det gick inte för han att fortsätta arbeta på den platsen, han var så angripen att han absolut inte kunde koncentrera sig. När han såg hur jag var klädd, så blev han väldigt imponerad. Han fick låna mina reservbalaclavor (en tierra windstopper och en stickad 3-håls), med dom och ett par tunna handskar så skickade jag ut honom i skogen igen.
Vi stämde träff några timmar senare vid våra bilar. Nar han kom tillbaka var han helt såld på mitt sätt att klä sig.
Talade med honom för ett litet tag sedan och han och hans kollega kör nu precis som jag med balaclavorna på varje dag, och kommer att göra så även i fortsättningen.
.....
//Sofia
Jag har av andra inlägg förstått att älgflugor i princip förekommer i södra Svealands skogar och söderut. Men i vilken skog befann sig den stackars orienteringskartritaren vid denna massanhopning av älgflugor?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag har av andra inlägg förstått att älgflugor i princip förekommer i södra Svealands skogar och söderut. Men i vilken skog befann sig den stackars orienteringskartritaren vid denna massanhopning av älgflugor?

Raskesven

Finns det bara tillräckligt hög täthet med värddjur så ser jag inget hinder att de borde kunna finnas i hela Sverige. Förövrigt finns ju närbesläkate lusflugor som angriper tamdjur och fåglar:

http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida50.html
 
Re: Re: Finns i Östergötland också

Ego; sa:
....som känner sig lite rädd för cykelstina annar & skulle uppskatta om du berättade var du tänkte cykla härnäst, det får räcka med timmerbilar & annat att vara rädd för på vägarna!!.

Jag tar loss flugorna först, viket inte är så lätt när man har långt hår. Sedan har jag förgäves försökt att kasta iväg dem, men de kommer tillbaka. Antingen är jag dålig på älgflugkastning eller så har de dåligt glidtal, jag blir inte av med dem i alla fall. Därför kom jag till den drastiska åtgärden.
(Jag vert att de är samma som kommer tillbaka, för jag provade en gång att markera dem med blåbärssoppa.)
För övrigt kan jag lugna dig med att jag är snäll mot de flesta arter, det är bara älgflugor, fästingar, mygg, svi och knott som behöver vara oroliga.
/Stina
 
KLAGER; sa:
Raskesven; sa:
Jag har av andra inlägg förstått att älgflugor i princip förekommer i södra Svealands skogar och söderut. Men i vilken skog befann sig den stackars orienteringskartritaren vid denna massanhopning av älgflugor?

Raskesven

Finns det bara tillräckligt hög täthet med värddjur så ser jag inget hinder att de borde kunna finnas i hela Sverige. Förövrigt finns ju närbesläkate lusflugor som angriper tamdjur och fåglar:

http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida50.html
Tack för länken. Hindret för utbredning i hela landet torde vara klimatet. Uppvärmning via växthuseffekten torde dock kunna ge en mer nordlig utbredning. Älgflugorna finns tydligen bara i södra Sverige, och enligt länken är de tämligen sällsynta även där. Verkar vara en väldigt lokal företeelse att de kommer i sådana antal att de orsakar de problem som angetts här.
 
Fanns fruktansvärda mängder med älglus på Hunneberg i sommras.

Speciellt på sträckorna mellan mina svampställen....

Blir nog en rånarluva till sommaren...
 
Hunneberg är ett ju av de mest ökända tillhållen för älglöss, värsta tänkbara terrängtypen enligt vad jag märkt, Mycket sly och mossar.