Halaj!
Ingen större lust att käbbla egentligen, men är väl svaret skyldig kanske.
Tja, det är väl just det som skivbolagen försöker hävda. Bara för att man köpt en platta på CD eller vinyl, så får man inte föra över den på MP3. För då är det en helt ny produkt.
Bra exempel du tar upp där. Minns du hur det var på Napstertiden?
Alla skivbolag la något slags lässkydd på musik-CD för att hindra piratkopiering. Man kunde spela låtarna på datorn men inte få upp filerna på utforskaren => det gick inte att kopiera.
Så vad gjorde folk som ville lyssna på musiken på sin iPod? Piratkopierade istället såklart.
I sin iver att hindra piratkopiering drev alltså skivbolagen sina presumtiva kunder till piratkopiering!
Något liknande är det som Garmin håller på med.
Tja, kartmaterialet borde väl vara mer uppdaterat i V2. Hur vida det är värt 500 kr eller ej i merpris får ju var och en bedöma.
Visst finns det anledning att uppgradera vägkartor. Vägarna ändras ju.
Men en terrängkarta? Kom igen!
Visserligen har vi både en landhöjning och kontinentalplatteförskjutningar, men jag tror nog att Vättlefjäll ligger kvar på samma plats nu som det ligger på min FriPro Götaland från 2006.
Och jag vågar ledigt sätta min vänstra testikel i pant på att både Bohusleden och Säveån kommer att ha samma sträckning om 5 år som de har idag.
Ingen tvingar dig att köpa Garmins produkter, varken deras hårdvara eller deras mjukvara.
/Niklas
Den här orkar jag inte ens svara på. Den är för dum. Jag blir alldeles matt.
//T