Ja det är lustigt med Garmin.
Samma sak med att köpa på minneskort eller DVD. Köper du på minneskort kan du flytta mellan din gamla och nya GPS, men inte få in kartan i datorn. Köper du på DVD kan då få in den på datorn, men inte byta GPS.
Om jag köper en produkt ska den fungera även när jag byter GPS. Skall det vara så svårt?
Halaj!
Det har inte alltid varit sådär.
Med förra Friluftskartan Pro kunde man installera Mapsource på oändligt antal datorer och sedan ladda ner friluftskartan på dessa. Men man kunde bara installera kartan på två olika GPS. Det sistnämnda säkerligen för att förhindra piratkopiering. Förståeligt, men snålt att bara tillåta två gps.
Sen när Friluftskartan Pro V2 kom var det diskussioner här på utsidan om att den bara kunde laddas på en dator, och bara en gps.
Det första vet jag inte, men det andra verkar stämma.
Försökt hitta info om detta på garmin.se, men inte hittat. Sånt här är väl inget de precis vill basunera ut, utan det får bli en sur kalldusch när köparen försöker att installera på flera enheter.
Jag fundera på hur det skulle vara om det vore likadant med all mjukvara, musik-CD t.ex.
Man skulle behöva ha minst tre musiksamlingar, en till stereon, en till datorn och en till bilen.
Jag behövde själv köpa Friluftskartan Pro Svealand just då när V2 var ny på marknaden. Den fanns inte. bara V2 varianten. Nu råkade den vara 500 Kr dyrare än den gamla, utan att för den skull täcka ett större område. Den hade visst fått nån 3D feature som ändå inte finns i min 60 Cx. Jag har verkligen inte det minsta lust att betala 500 spänn extra för nåt jag ändå inte kan utnyttja. Nåja, det kunde jag ha svalt, men det andra jag skriver om ovan gjorde att jag helt avstod från köp.
Jag tycker att Garmins mjukvarupolicy är helt rutten.
//T