Varma tröjor
Har lite varianter:
Färöisk tröja: Bylsig, fluffig stickad med ull från får som är annat än mjukt. Kultig! Påminner mer om svinto ibland;-) VARM
Norsk ylletröja av standardkvalite vadmal över axlarna: För tunn, mest snygg.
Ullfrotte 600: Perfekt om man vill vara varm men skall jobba, jag tycker att den är varm för åtminstonde -30.
Vadmalskjorta: hemmsydd, inte så varm men helt vindtät. Mycket skön på hösten. Softshell orginalet
Ullskjorta Peak Performance: Tunn, snygg, varm men ej vindtät.
Ylletröja Ivanhoe: Merinoull, Skön, tunn varm och snygg, mest afterski tröja men skulle nog funka bra på tur.
Patagonia Synchilla: Snygg, klassisk, värmer bra men blåser rakt igenom. Ingen höjdare om den blir fuktig.
Polartech 200 tröja hemsydd: Snygg (då jag sydde den 1990, kanske inte längre...), blåser rakt igenom. Tar stor plats. Passar bra för innomhusbruk...
Polastretch Haglöfs: Mycket skön tröja sitter tight. Använder den nästan alltid som underställ på vintern.
Själv använder jag på vintern Polarstretch, kombinerad med Ullfrote (speciellt om det är fuktigt ute) eller dunjacka (anpassad för klimatet, varm eller jävulsvarm).
Sommar/höst tunnt underställ (syntet eller ull beroende på temperatur) med Ullfrote 600 som förstärkningsplagg.
Sen är ju den enkla devisen, det är luften som värmer inte fel. Det vill säga:
Desto fluffigare och tjockare (och behåller luften stilla) - Desto varmare.
Och att Polarteck skulle vara dubbelt så varm än Ull - Jag är skeptsisk...
Tag en lite fuktig ulltröja/Polartec tryck in den under ett skal samt dra på dig en ryggsäck så får du se hur mycket den värmer. När den sen fryser ihop med GTX skalet så blir du bra förbannad!
Sen är syntet ej så bra om du skall leka med elden! Har en kompis som råkade komma nära en högspänningsledning och han hade ullunderställ och när GTX jacken brinner och smälter så är det skönt att inte ha syntetunderställ!
[Ändrat av fafner 2003-12-14 kl 11:11]