Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

I ljuset av detta vill jag inte ens veta, vad det är som ni egentligen träter om ;)

Från min sida är det att LightDan har kommit med kategoriska påståenden om att lättare packning ALLTID tar upp mindre plats. Jag försöker få fram att när man försöker lätta sin packning så är det inte säkert att packningsvolymen i alla steg faktiskt minskar. Jag gillar inte kategoriska påståenden, eftersom det nästan alltid finns indantag.

Hade LightDan sagt "oftast när man skaffar lättare utrustning så tar den också mindre plats" hade jag inte protesterat utan sagt "precis, oftast, men inte alltid".
 
App app, nu blandas det äpplen och päron. Volym väger inte nödvändigtvis, oftast tvärtom.

Här är hela grunden till min frågeställning, ordet OFTAST. Om lätta prylar OFTAST är större skulle de allra flesta som börjar med UL eller SUL packning med all logik ha behov för en STÖRRE ryggsäck. Fakta visar att det är tvärtom.

Från min sida är det att LightDan har kommit med kategoriska påståenden om att lättare packning ALLTID tar upp mindre plats. Jag försöker få fram att när man försöker lätta sin packning så är det inte säkert att packningsvolymen i alla steg faktiskt minskar. Jag gillar inte kategoriska påståenden, eftersom det nästan alltid finns indantag.

Hade LightDan sagt "oftast när man skaffar lättare utrustning så tar den också mindre plats" hade jag inte protesterat utan sagt "precis, oftast, men inte alltid".

Jag har då ingen protest mot att vid dribbling med enstaka hekton eller ett kilo KAN packningen bli större, jag kan dock, för att vara väldigt explicit och inte bara antyda implicit förändra lite på frågeställningen/påståendet.
Vid små viktreduceringar i packvikt är det möjligt att volymen blir opåverkad eller till och med större, men i samtliga fall där packningsvikten ändras så signifikant att det krävs att samtliga eller i alla fall majoriteten av föremålen i packningen måste bytas mot lättare alternativ, t.ex om man vid en veckovandring i fjällen vill gå från en total packvikt inkl mat, vatten och bränsle på ca 20 kg till en total packvikt på ca 10 kg, så kommer i samtliga fall packningens volym reduceras.
Möjligt undantagsläge är om man medvetet skulle pröva att hitta maximal bulk på minimal vikt på samtliga föremål i säcken om någon mot förmodan skulle se volym som någon form av egenvärde.

Det är detta jag menar ger mindre volym, även om enstaka föremål i packningen är större än de tyngre föremålen de byts mot.
Självklart blir packningen större om man endast byter ut de enstaka större exemplen, men de exemplen du gett är också i sin tur möjligt att byta ut mot ännu lättare och väsentligt mindre prylar.
 
Det jag menade där är att det som oftast ger volym är tomrum, luft, och det väger inte mer.

Det är det som gör att en tom PET-flaska tar upp mer plats än en plastgaffel, även om bägge råkar vara gjorda av plast och väger lika mycket. Och det var det som 7S också var inne på med hjälmen och plastlådan.

Det är skillnad på vikt och densitet. Lägre densitet ger större volym med oförändrad vikt. Och min upplevelse är i alla fall att de saker som känns "lätta" gör det tack vare låg densitet.

Och det är klart att volym har ett egenvärde: Isolering. Visst, dun och andra typer av tjock isolering går kanske att komprimera, men det finns även många saker som inte går bra att komprimera. Bubbelplast t.ex. förstörs om den komprimeras, cellplastliggunderlag är svåra att komprimera och det är även min omtalade fiberpäls (den fjädrar väldigt hårt, så även om den är komprimerbar så är det svårt att få till den kraft som behövs när man är ute i skog och mark).
 
Det jag menade där är att det som oftast ger volym är tomrum, luft, och det väger inte mer.

Det är det som gör att en tom PET-flaska tar upp mer plats än en plastgaffel, även om bägge råkar vara gjorda av plast och väger lika mycket. Och det var det som 7S också var inne på med hjälmen och plastlådan.

Det är skillnad på vikt och densitet. Lägre densitet ger större volym med oförändrad vikt. Och min upplevelse är i alla fall att de saker som känns "lätta" gör det tack vare låg densitet.

Och det är klart att volym har ett egenvärde: Isolering. Visst, dun och andra typer av tjock isolering går kanske att komprimera, men det finns även många saker som inte går bra att komprimera. Bubbelplast t.ex. förstörs om den komprimeras, cellplastliggunderlag är svåra att komprimera och det är även min omtalade fiberpäls (den fjädrar väldigt hårt, så även om den är komprimerbar så är det svårt att få till den kraft som behövs när man är ute i skog och mark).

Allt du säger har en viss validitet, men men missar poängen.
Även på ett typiskt föremål som vattenflaskor, så har ett tungt alternativ som t.ex Nalgene-flaska på 1/2 liter en större volym i säcken än en 1/2-liters PET-flaska. Sedan finns både kommersiella och improviserade alternativ till PET-flaska som är både lättare och dessutom slipper packa luft i ryggsäcken.

Även den mest dedikerade lättviktspackare ersätter ju ett föremål med ett lättare föremål med SAMMA FUNKTION och gärna flera funktioner i samma föremål. En vattenflaska byts mot en vattenflaska, inte mot en gaffel. Ett exempel på lättpackartänkande är också att det är ännu bättre om en vattenflaska kan ersättas med en vattenflaska som kan användas som kokkärl, dessutom kan man spara in en tallrik om man äter direkt ur kärlet och är man på vintertur och har en hank på kärlet kan man dessutom använda den till snöankare till tältet på natten och spara in en tältpinne.
EN pryl ersätter två, tre, eller flera.
Så vikten och volymen i detta fall är ett lätt kärl som inte bara ersätter en vattenflaska utan eliminerar behovet av flera andra föremål, inklusive deras volym.

Exempel med Ridgerest-liggunderlag är ju också endast semi-relevant, det utgår från ett tyngre alternativ, då får man nästan utgå från ett Thermarest självuppblåsande, ska du ha ett uppblåsbart liggunderlag blir det dyrt, ja, men då går man för det lättaste och dessutom mindre i volym än ett Ridgerest, ska man ha ett i cellplast finns ju gott om alternativ som är både billigare, lättare och mindre i volymen än både Ridgerest och Thermarest.
Samma med fiberpälsen, lättare och mindre i volym (mer komprimerbart material) finns tillgängligt. Just tillgängligheten talar ju också emot fiberpäls, numera måste man väl ärva fiberpälsgrejer, inte köpa?
Är du rädd om saker i säcken, multianvänd, svep in i sovsäck, kläder eller liknande, lämna bubbelplasten till postpaket, flyttkartonger och dylikt.

Volym skapar isolering, riktigt, men fabrikanter av syntetmaterial är såpass kluriga att de försöker efterlikna det bästa av naturmaterialen i det att t.ex fiberpäls mer eller mindre utrotats delvis på grund av att man strävar efter att tillverka lätta och mer komprimerbara material.

Som sagt, naturligtvis kan packvolymen bli oförändrad eller större om man ska lägga en massa invändningar i vägen för varje pryl och styra varje val mot skrymmande, halvtunga alternativ. Men varför ska man gå från ett tungt och stort föremål till ett något lättare och skrymmande när det finns alternativ som är både mycket lättare och dessutom är mindre i volymen? I stort sett finns sådana alternativ också till en ganska tight budget.

Så om man missat hela poängen med lättpackning, att göra saker enklare, inte bara lättare, så visst är det möjligt att öka volymbehovet i säcken genom att fylla den med bubbelplast, frågan då är väl bara: VARFÖR?
 
Många lättpackare använder bubbelplast som liggunderlag, den är inte med för att skydda utrustningen.

Sen är kanske inte alla så dedikerade lättpackare som du, i lättpackningstrådarna så kommer ju rätt ofta argumenten om komfort upp. Lättpackare som bär på en kåta med kamin (hmm, Raskesven var det länge sen man såg på forumet?).


Visst går det utmärkt att hitta exempel på tillfällen där en lättare packning ger minskad volym, men det går även utmärkt att hitta det motsatta.
 
Varning, nu spårar jag ur igen.

En friluftare/äventyrare som kategoriseras lättpackare bör väl ha lätt packning. Ryggsäckens storlek har väl sekundär betydelse men går nog oftast hand i hand med packningens storlek. Om denne sagda friluftare/äventyrare har mucket lätt utrustning i form av tarp, sovsäck, mat etc men samtidigt bär med sig en allykanot, en diger fiskeutrustning, fotoutrustning eller för all del en kåta med kamin kan det väl inte kategoriseras som lättpackning. Man har ju bara prioriterat hårt i basutrustningen för att ha plats med och orka bära sin intresseutrustning.
Om själva intresset är att vandra långt i tung terräng har man ju prioriterat bort allt onödigt för att kunna gå eller springa långa distanser med så lätta steg som möjligt.

Bosse
 
on topic igen.

Nermander verkar vara en person som träffar rätt många nybörjarkampare. Som scoutledare verkar han dessutom vara delaktig i att medverka till hur man skapar en billig slitstark och funktionell utrustning. Jag tar det han skriver på stort allvar och tycker att han har en jordnära syn på att vara ute och leva lägerliv i närmiljön.
Naturligtvis styrs mitt omdöme av att jag har en snarlik syn på lägerliv och transport för folk som ännu inte gjort utelivet till ett prioriterat intresseområde.
Således har denna tråd stärkt mig i min egen uppfattning att 60 liters ryggsäck är en bra grundstorlek att utgå från och sedan utöka eller minska sin ryggsäcksvolym därifrån.
Paradoxalt nog har tråden även givit mig lust att göra en längre och lättviktigare vandring för att prova konceptet att bara gå långt utan nån annan vettig sysselsättning än att just gå.
När jag går med hunden i jakt i stökig terräng vill jag förutom bössan bara ha med mig en nödtorft av utrustning och fika och ryggsäcken tror jag är på 12 liter så nog förstår jag glädjen i att röra sig så lätt det bara går.

Bosse
 
Sant de 7S. Beror på referensram samt kroppsstorlek och styrka oxo, aktivitet styr samt vad vi personligen gillar.

Jag som trivs i tält får aldrig fullt lika lätt och liten packning som den som gillar tarp. Dessutom styrs de tält jag äger av att jag är familjefar med barn jag vill smitta med utomhuslusten. Eftersom jag inte alltid vill bära 3 kg tält kan det bli att jag tycker det blir lämpligt att sova i regnrocken om vädret lovar fint väder och det är sommar.
 
Många lättpackare använder bubbelplast som liggunderlag, den är inte med för att skydda utrustningen.

Sen är kanske inte alla så dedikerade lättpackare som du, i lättpackningstrådarna så kommer ju rätt ofta argumenten om komfort upp. Lättpackare som bär på en kåta med kamin (hmm, Raskesven var det länge sen man såg på forumet?).


Visst går det utmärkt att hitta exempel på tillfällen där en lättare packning ger minskad volym, men det går även utmärkt att hitta det motsatta.

Jag lägger den här diskussionen död och konkluderar med att viss oenighet kanske inte är så farligt. :)

Den övergripande anledningen till hela diskussionen är kopplingen till TS grundundran om varför många nybörjare vill ha små säckar, det tror jag beror på trenden med lättviktspackning, som ofta ryms i betydligt mindre ryggsäck.
Även nybörjare inser att mindre vikt ger skönare vandring.
Brist i rutin kan dock eventuellt göra de mer extrema formerna av lättpackning olämplig för nybörjare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg