Jag vill kunna gå obehindrat och göra det i många timmar per dag, vill kunna småspringa om jag få lust på det, vill kunna gå i stökig terräng osv.
Visst "tyngre - större" rygga har oftast ett mycket bättre bärsystem men i min 800g 45l rygga behöver jag inte fullt lika bra system för inte sällan har jag bara 8-10kg med mig ibland även mindre. Ha jag med så lite kan jag även använda lätta sko istället för tunga stövlar.
App app, nu blandas det äpplen och päron. Volym väger inte nödvändigtvis, oftast tvärtom. Ett cellplastliggunderlag väger t.ex. normalt mindre än det uppblåsbara du måste ha för att kunna klämma ner ett liggunderlag i en liten rygga. Visst, en större rygga väger kanske lite mer, men min 60-liters Rusta-rygga med ordentligt bärsystem (bambuskenor) med toppstramare väger 1250 gram.
Du nämner också 45 liters rygga, det är en stor rygga i det här sammanhanget. Jag skulle nog dra gränsen mellan stor och liten vid cirka 35 liter. 40-60 liter är en "normalstor" rygga, det är 25-30 liter som är "dagstursrygga".