Det är ju helt sjukt. Att jaga med lös hund borde närmast förbjudas.
Och likaså att inte vidta tillräckliga mått för att skydda sin tamboskap.
Utan att jag för ett ögonblick tänker inkräkta på din rätt till din åsikt, för du har lika stor rätt till den åsikten som alla andra åsikter i frågan, så skulle jag vilja ge lite synpunkter:
-Just den synpunkten och argumentationen är jag säker på kommer garantera ett betydande andel kompakt och oresonabelt motstånd mot varg i de områden den finns!
-Så länge ett så hårdnackat motstånd finns tror jag aldrig vargens tillvaro kommer kunna tryggas.
-Vore det inte bättre att försöka hitta en väg där varg och mänskliga aktiviteter kan samexistera?
Vargdebatten är allmänt extremt polariserad, motståndarsidan ska inte förstås, den ska krossas! ..Och ärligt talat, är det någon som kan påminna sig ett tillfälle när detta fungerade som konflikthantering? (Nu, kommer säkert nån lustigkurre på nåt udda tillfälle, men det får jag bjuda på ;-) ) Vem tror ni vinner på denhär situationen? Du? Din motståndare? Vargen? För egen del tror jag samtliga är förlorare. I onödan.
Aktiv jägare: Jakten är och har varit en mycket viktig del i mitt liv, låt vara du och jag jagar och lever i olika delar av landet, jag värnar om framtida möjligheter till löshundsjakt och jag tror mig väl förstå problematiken som lett fram till ditt beslut att delta i vargjakten. Jag respekterar ditt val. Det mesta du sagt om jaktens utförande tror jag är uppriktigt och rätt nära någon sorts sanning. men...
Jag stödjer dock inte beslutet att jaga varg ner till 200 individer/20föryngringar, och inte i den allmänna form jakten fick bedrivas i. Populationen är för klen för att det ska vara vettigt. En tydligare styrd skyddsjakt i de områden konflikterna varit störst hade jag tyckt varit mkt klokare på alla sätt och vis.
Däremot anser jag att Björn och Lo nu har nått nivåer där skyddsjakt spelt ut sin roll. Redan idag jagas dessa på tilldelning ganska nära formerna för älgjakt, finns populationsmässigt inget skäl att inte gå steget fullt ut. Reglera den jämställt med andra jaktbara villt och släpp större tilldelning i kärnområden men tillåt en spridning till angränsande regioner. Där de är väl etablerade tror jag jakttrycket på kan öka för att släppa upp hjortdjursstammarna till nivåer där jaktlig uttag är mer försvarbart. Detta tror jag är en strategi som gynnar samexistens i opposition till konflikt och ställningskrig.
Aktiv Jägare: Bra tråd, hantera den med ansvar.
Övriga: Bra tråd, hantera den med ansvar......