Enligt jägareförbundets hemsida äter fjällämmeln "Alla slags växter som finns tillgängliga i markskiktet." De fjäll som jag har erfarenhet av, (Padjelanta, Sarek, Kebnekaise och Stora Sjöfallet) och där det finns renar, har inte varit så sönderbetade att all växtligheten skulle vara borta. Jag har inte varit ända till Råstojaure, men områdena längre söderut var gröna av växtlighet sist jag var där för några år sedan.
Dåliga gnagarår i kombination med temperaturhöjningen, och rödrävens utbredning, har jag sett som skäl för orsaker till att fjällrävarna har det svårt.
En stor orsake är förmodligen rödräven, födan är ett annat stort problem. Bland annat så finns det inte lika mycket kadaver i fjällen som det fanns förr, när det fanns fler stora rovdjur. Numera verkar även lämmel-/sorkåren kommer alltmer sällan. Vad som är anledningen till uteblivna lämmelår vet jag faktiskt inte, men tippar på att det forskats om det.
Jag undrar hur lyckat det skulle vara att ha kvar renskötande samer i enbart symboliskt syfte, eller för turisterna? Vill inte besökarna uppleva det genuina samiska samhället, så som det faktiskt är, och inte som en temapark gjort bara för turister? Och för vilkas skull skall vi bevara den "symbolen" och varför?
Anledningen till att jag är tveksam till dagens form av renskötsel är helt enkelt för att den inte är lönsam, och därför ska inte staten hålla på att mata in pengar i något som inte går runt. Kanske inte blir så stor pengsumma av statsbudgeten, men av principskäl, staten hjälper inte till med att hålla igång andra företag, så varför ska de göra det när det gäller renskötare?
Samtidigt är renskötsel bunden till en folkgrupp, det är bara samer som kan vara renskötare i det svenska samhället, är inte det lite sjukt? Enligt min veto finns det inget annan yrke i Sverige som är bundet till ens blod. Visst, hade blivit lite kaos om alla ville bli renskötare helt plötsligt, men vad säger att jag(ex) inte kan bli en bättre renskötare än någon som är same?
Hur skall vi definiera traditionell? (Och om du svarar på det, så vill jag givetvis veta varför du väljer att definiera det som du gör )
Väldigt klurig fråga, för någonstans måste ju gränsen dras, frågan är bara var? Traditionell är den nog så länge den inte är motoriserad. Sen mottot som gällde förr att man skulle göra så lite åverkan på naturen som möjligt, för att lämna över den i samma skick till nästa generation. Vad jag har förstått så var det tidigare en grundpelaren i det samiska samhället, existerar den ens idag?