Har varit borta ett par dagar, så inte hunnit svara.
Historikern Lennart Lundmark har framfört den hypotesen, medan arkeologer, som t. ex. Per H Ramqvist hävdar att samerna bedrev renskötsel redan på 800 - talet.
Jag har läst det i lite olika böcker, som jag inte kommer ihåg namnen på. Och kan därför inte hänvisa till källor. Man hade förmodligen ett X antal tamrenar som man ägde även förr, som man mjölkade, som drog pulkor och så liknande. Men renarna i stora flocken sprang förmodligen löst och man följde dem.
Jag har helt enkelt läst om det i böcker som jag tolkat som trovärdiga, och jag tycker att det låter väldigt rimligt.
I början bedrevs intensiv renskötsel som innebar att man hela tiden rörde sig med sina egna renar och kunde skydda dem mot rovdjuren. Nackdelarna var att djuren hade lättare att få sjukdomar och att hjordarna inte kunde vara stora.
Vid extensiv renskötsel springer flera ägares renar fritt som de vill, och samlas bara in några gånger om året. Hjordarna kan vara större, sjukdomarna minskar, men det är svårt att skydda djuren mot rovdjuren.
Ok, det visste jag inte. Skulle jag gärna läsa lite mer om, vet du om det finns nått på nätet om det?
Är det en orolig allmänhet som är övertygad om det, eller finns det t. ex någon forskare eller biolog som sagt att de är övertygade om sambandet?
Har läst om det, samt från några håll att folk tror det. Bland annat naturbevakaren Bror Eriksson tar upp det i boken "i naturens tjänst", det grundar sig på hans egna observationer. Eftersom han jobbat mycket med fjällrävar uppe i Råsto-området så antar jag att han har kommit fram till det genom att se mönster och hur pass viktiga gnagarna är för fjällrävarna.
Att fjällen betraktas som sönderbetade är nog dem flesta här uppe överrens om, och även att det finns för mycket renar i landet, men jag vet inte om det där med fjällrävar har forskning bakom sig.
Återigen, läst/hört om den teorin och tyckt att det låter rimligt.
Som sagt, vad är traditionellt? Var och hur skall den gränsen dras? Dagens vardagsliv är morgondagens tradition och kulturminne.
Som renskötseln ser ut idag så är den inte vinstgivande, dem som arbetar med renskötsel kan inte täcka sina kostnader med sina vinster, och är det inget som går att leva på, utan statliga bidrag. Jag har sett siffror på att renskötseln genererar tillbaka 10-20% gentemot vad som ges ut i bidrag och liknande, dvs om staten ger ut 10kr, så får dem tillbaka 1-2kr. Finns inga andra företag i landet som hade kunnat gå runt med sådana vinster. Dock måste väl påpekas att dem här siffrorna inte tar med hur mycket samer generarar via turismen, ex om fler turister åker till lappland för att det finns samer här, sånt är nog ganska svårt att hålla räkning på. Men antagligen får man plussa på lite iaf, hursomhelst.
Därför tycker jag att man ska försöka bevarar renskötsel så traditionell som det är möjligt, och ha kvar en del av renskötarna i symboliskt syfte. Det är ganska många som tycker att den samiska kulturen suddades ut när motorfordonen trädde in på arenan, t.o.m hört det av folk som själv är samer(inte renskötande). Men, jag tycker inte att man kan utsluta skotrarna, fyrfhjulingarna och motorcyklar, de har kommit för att stanna. Men iaf, försöka att alltid sträva efter att vara så traditionella som möjligt.
Får passa på att tacka för att du håller en bra nivå i disskussionen.
/Timo