Mårdhund i Sverige?

Tja, det är väl lika naturligt som att man i Norge planterar in djur från Grönland och dessa sedan sprider sig till Härjedalen. I det fallet arbetar man till och med aktivt för att hälpa arten att finnas kvar när den inte klarar det själv.

Myskoxen är inte ett naturligt inslag i den svenska faunan. För all del så har arten funnits tidigare i Skandinavien men dog ut lång tid sedan. Därefter tyckte några att man vill ha tillbaka arten och så blev det... Vissa främmande arter är välkomna.

/Stellan
 
Mårdhunden är ju ingalunda ensam om att vara ett oönskat djur i den svenska faunan. Signalkräfta, kanadagås, regnbågsöring, mink, spansk skogssnigel m.fl. anser man utgör hot mot den biologiska mångfalden och man försöker därför decimera populationerna. (Det finns ju f ö även en rad växter som kan utgöra problem också, som jätteloka t ex). Huruvida myskoxen är naturlig eller inte spelar nog inte så stor roll, det är nog snarare så att man valt att inte bekämpa den pga att den inte riskerar att skada ekosystemet i någon större omfattning.

På biodiv.se kan man läsa följande:
"För att förhindra att växter, djur, insekter eller sjukdomar som kan skada ekosystem, habitat, arter eller populationer kommer in i landet ska en riskanalys göras och en prövning utföres av den ansvarig sektorsmyndighet. Med hjälp av en riskanalys kan den tillståndsgivande myndigheten göra en avvägning mellan nyttan med en organism mot risken att organism kan skada den biologiska mångfalden. I riskanalysen bör ingå vilka negativa effekter den introducerade arten kan ha på ekosystem, habitat, inhemska arter och/eller populationer, sannolikheten att skada kan uppstå och vilka åtgärder kan förhindra att skadan uppstår."

För den intresserade finns naturvårdsverkets strategidokument rörande främmande arter att läsa (obs pdf):

Strategi främmandearter

I referenserna finns även angett en "fallstudie Mårdhund" som dock inte verkar vara publicerad:

Åhlén, P.-A. (2007). Övervakning av oavsiktliga introduktioner och beredskap för att hantera introduktioner till terrestra miljön - fallstudie Mårdhund.
 
Mårdhunden är ju ingalunda ensam om att vara ett oönskat djur i den svenska faunan. Signalkräfta, kanadagås, regnbågsöring, mink, spansk skogssnigel m.fl. anser man utgör hot mot den biologiska mångfalden och man försöker därför decimera populationerna. (Det finns ju f ö även en rad växter som kan utgöra problem också, som jätteloka t ex). Huruvida myskoxen är naturlig eller inte spelar nog inte så stor roll, det är nog snarare så att man valt att inte bekämpa den pga att den inte riskerar att skada ekosystemet i någon större omfattning.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig... Vissa djur är faktiskt önskade av de du räknar upp. Jag tror att att många ser signalkräftan, regnbågsöringen och kanadagåsen som önskade djurarter. Där kan man även lägga till fasanen och säkert en del arter till. Det som är gemensamt för arterna är att de tål en beskattning och att vi har nytta av dem i form av mat eller nöjet att döda dem. Problemet med mårdhunden är att vi kan bara döda den och sedan inget mer. Sen äter den även en del djur som vi vill ha kvar... För att överväga om en art är bra eller dåligt brukar skadan den gör i ekosystemet vägas ganska lätt. Myskoxen gör inte mycket skada och den lockar en del turister så totalt sätt blir det en vinst.

Det är ungefär lika för växter och de främmande arter som vi inte vill ha bekämpas och de arter som vi vill ha gynnnas och då har det egentligen ingen större betydelse på hur stor skada de gör på ekosystemen. Hur stora skada har egentligen björnlokan gjort i Sverige om man jämnför med ex kontortatallen som täcker 3 % av Sveriges skogsmark?

/Stellan
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig... Vissa djur är faktiskt önskade av de du räknar upp. Jag tror att att många ser signalkräftan, regnbågsöringen och kanadagåsen som önskade djurarter. Där kan man även lägga till fasanen och säkert en del arter till. Det som är gemensamt för arterna är att de tål en beskattning och att vi har nytta av dem i form av mat eller nöjet att döda dem. Problemet med mårdhunden är att vi kan bara döda den och sedan inget mer. Sen äter den även en del djur som vi vill ha kvar... För att överväga om en art är bra eller dåligt brukar skadan den gör i ekosystemet vägas ganska lätt. Myskoxen gör inte mycket skada och den lockar en del turister så totalt sätt blir det en vinst.

Det är ungefär lika för växter och de främmande arter som vi inte vill ha bekämpas och de arter som vi vill ha gynnnas och då har det egentligen ingen större betydelse på hur stor skada de gör på ekosystemen. Hur stora skada har egentligen björnlokan gjort i Sverige om man jämnför med ex kontortatallen som täcker 3 % av Sveriges skogsmark?

/Stellan

Det är ju inte så mycket mina åsikter som naturvårdsverkets och när det gäller t ex spansk skogssnigel och signalkräfta så har jag egentligen ingen uppfattning. Regnbåge planteras ju ut i t ex put and take-dammar men problemet uppstår om de börjar tränga ut t ex vilda bestånd av öring och därför rekommenderas ju från t ex Sportfiskarna att man ej bedriver catch and release på "vild" regnbåge utan den ska avlivas. Att den är önskad i put-and-takedammar innebär ju inte att den är önskvärd om den breder ut sig och tränger undan vilda bestånd av lax- och öringsstammar. I den frågan råder det nog en väldigt stor enighet.

När det gäller Kanadagås så vet jag i varje fall att den inte är särskilt önskvärd på många håll i Skåne. Malmö stad bedriver ju viss jakt och boplundring av ägg efter en rätt omfattande ökning av kanadagäss i stadens parker (Pildammsparken) de senaste tio åren.

Du nämner contorta och jag hittade ytterligare en sammanställning (pdf) som tar upp bland annat contortan (men även Kanadagås).

Trender från SLU - Tema: Främmande arter
 
Myskoxen är inte ett naturligt inslag i den svenska faunan. För all del så har arten funnits tidigare i Skandinavien men dog ut lång tid sedan. Därefter tyckte några att man vill ha tillbaka arten och så blev det... Vissa främmande arter är välkomna.

/Stellan
Nej, just det, men ändå försöker man bevara den, medan andra arter motarbetas med motiveringen att de inte är naturliga.Man borde säga som det är i stället. Vi vill ha vissa djur men inte andra och vi tillrättalägger naturen efter våra önskningar. Problemet med det är bara att alla inte önskar detsamma. Frågan om vilka djur vi ska blir då en fråga om vem som ska ha makten över naturen. Skitsnacket om "naturliga inslag" är till för att dölja det.
 
Nej, just det, men ändå försöker man bevara den, medan andra arter motarbetas med motiveringen att de inte är naturliga.Man borde säga som det är i stället. Vi vill ha vissa djur men inte andra..

Det är ju det man gör. Naturvårdsverket listar ju de effekter som införandet av främmande arter kan ha:

En främmande art eller en genetisk variant av en art kan

* utrota någon av landets egna arter eller bestånd
* förändra ett helt ekosystem
* vara bärare av nya sjukdomar som angriper inhemska arter
* blanda sig med lokala bestånd

Utifrån detta gör man sedan en riskanalys och jag citerar åter biodiv.se:

"För att förhindra att växter, djur, insekter eller sjukdomar som kan skada ekosystem, habitat, arter eller populationer kommer in i landet ska en riskanalys göras och en prövning utföres av den ansvarig sektorsmyndighet. Med hjälp av en riskanalys kan den tillståndsgivande myndigheten göra en avvägning mellan nyttan med en organism mot risken att organism kan skada den biologiska mångfalden. I riskanalysen bör ingå vilka negativa effekter den introducerade arten kan ha på ekosystem, habitat, inhemska arter och/eller populationer, sannolikheten att skada kan uppstå och vilka åtgärder kan förhindra att skadan uppstår."

Om en art bekämpas eller inte har alltså inte så mycket att göra med om den är "naturlig" eller inte. Snarare verkar naturvårdsverket ha en mer pragmatisk syn på det hela, vilket jag anser är helt rätt.

Med "främmande arter" avses ej heller endast, för den inhemska faunan "icke-naturliga" arter:

"Med främmande arter menas arter, populationer, provenienser eller gener, som inte tidigare förekommit i ett område, utan har förflyttats utanför det naturliga spridningsområdet med människans medvetna eller omedvetna hjälp. Främmande arter kommer ofta från utlandet, men även inhemska arter som människan har flyttat till en ny biogeografiska region inom samma land är främmande arter i sin nya miljö." ref

Odlad lax är ju t ex ett exempel på en art som i högsta grad är oönskad om den smiter och riskerar att ta över och beblanda sig med vilda bestånd av lax.
 
Som redan nämnt måste man noga överväga om arten gör skada eller inte. Några lysande exempel är Australien och Galapagos där man har mycket stora problem med arter som inte hör hemma där.

Jättelokan är väl inte så stort hot än precis, men i södra skåne har den (och håller på) att ta över ganska stora arealer. Signalkräftorna har en viss motståndskraft mot pesten vilket vår inhemska art flodkräftan har fått lida för. Flodkräftan finns numera på rödlistan över hotade arter.

/mattias
 
Är det någon som vet hur det går för mårdhunden i Sverige? Jag har inte sett något om utbredningen på lång tid.

Jag såg ett överkört djur på E6:an söder om Halmstad som jag tror var en mårdhund för några veckor sedan. Hur vanlig har den blivit i landet?
 
För ett par år sedan var jag uppe i Jämtland och på fiskecampen kom diskussionen upp om mårdhund. En som var där sa att han meddelat flera gånger in till länstyrelsen att han sett mårdhund. Deras svar var att han sett fel. Sista gången hade han faktiskt foton och visade fram, "Det var inte fotograferat i Jämtland" eller liknande var svaret från den på Länsstyrelsen kontakten var med,
Bilderna var plåtade på hans gård med byggnader med i bakgrunden, snacka om att de var lätt identifierade var de var tagna!
 
Sydligaste konstaterade mårdhunden var nog den under 2010 som sköts i övikstrakten tror jag det var trolig isvandrare, under vintern 2010-2011 har en skjutits i Malå och en blivit påkörd i Jävre strax söder om Piteå.

Annars är det mest tornedalen ner mot kalix där de flesta observationerna görs.
(Spår, Bild eller döda)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg