Det är inte bara samer som ägt renar genom tiderna. Min mamma ärvde del av ett renmärke från min morfar i Tornedalen som ägnade sig åt vad som kallades "konstruerad renskötsel" av samerna. Hon och hennes syskon skänkte sina delar till sin bror. Jag tror att han fortfarande äger det.
Samer har inte "ägt" renar genom tiderna, inte tornedalingar heller. Det är ett ganska nytt påfund att äga renar. Tidigare var renflockarna vilda flockar, som samerna rörde sig efter. De fångade och dödade så många renar de behövde lite då och då och flocken var "allas gemensamma" eller hur man nu ska säga. Men på 1600-1700 så uppkom ett större behov av renar, ex för att byta till sig saker och betala skatt. Antagligen blev det därför så att man fångade renare och tog dem i ägo, och då utvecklades den renskötseln som finns idag.
Detta har medfört katastrofala följder för hela eko-system, alltså skiftet vildrenar-tamrenar. För det första har renar blivit skyddade av människan, och därför har naturliga urvalet hämmats och även svaga individer har fått leva vidare. Vargen har tydligen mycket lättare att ta tamrenar än dem har att döda vildrenar i ex norge. Därför dödade vargen inte lika mycket ren förr som nu, samtidigt måste påpekas att renskötarna inte flyttar flockarna lite mycket som de gjorde förr kanske 50 år sen. Då hade man sin flock i en ganska tät klunga, som åt av ett område i några dagar och sen flyttades dem någon km och där några dagar igen. Nu verkar renskötarna har renarna på stora områden, som de inte flyttar lika ofta, därför blir ju även flockarna svårare att vakta och mer utsatta för angrepp från rovdjur. Så ser det iaf ut i skogarna kring Kiruna under vintrarna.
Renarna har även blivit många gånger fler än förr, därför har det blivit ett väldigt stort slitage på fjällen, och allt är betat helt jordigt, renlav ser man faktiskt väldigt lite av. Många är övertygade om att detta slitage på undervegitationen gjort att fjällämmlarna och sorken blivit utsatt, vilket även resulterat i att fjällräven fått det svårt att överleva pga att en stor födokälla decimerats.
Ärligt talat så är jag tveksam till om staten bör stödja renskötseln i lika stor utsträckning som det görs idag. Med tanke på hur deras "näring", som dem själva verkar kalla den ser ut. Som Patrics förslag, så tycker jag att dem ska vara lite mer traditionella än idag. Köra runt med skoter, motorcykel, fyrhjuling, ja det underlättar ju arbetet avsevärt men, vad är det för kulturminne?