Varför så tunga nuförtiden?

johankse; sa:
öringen; sa:
NUI; sa:
I Amerika är det svårt att sälja något utan livstidsgaranti. Jag minns när jag för 30 år sedan stötte på en vanlig Mora-kniv i en butik i Vancouver. Livstids garanti!Yippee!?

Fast det är ju knivens livslängd som menas, inte din ;)

Det är just de som är haken..

Mmm men många verkar tro att det är deras ( kundens...) livslängd som menas i dessa sammanhang.

öringen; sa:
johankse; sa:
öringen; sa:
NUI; sa:
I Amerika är det svårt att sälja något utan livstidsgaranti. Jag minns när jag för 30 år sedan stötte på en vanlig Mora-kniv i en butik i Vancouver. Livstids garanti!Yippee!?

Fast det är ju knivens livslängd som menas, inte din ;)

Det är just de som är haken..

Mmm men många verkar tro att det är deras ( kundens...) livslängd som menas i dessa sammanhang.

När är en kniv att betrakta som död? Kan man mena att en kniv med avbrutet blad är illa däran men fortfarande vid liv?

För att återgå till tråden...
Även om man köper en lite tyngre säck är det ju faktiskt möjligt att ta bort grejer på den och på så sätt spara en hel del vikt.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21946

Några hekton försvinner snabbt.

Det kanske skär i våra duktiga konsumenthjärtan - vi har ju fått lära oss att bara helt nya saker är bra, och om man klipper bort en rem är ju säcken inte ny längre - men själv kan jag inte köpa en rygga utan att ta fram saxen.

Man börjar med de grejer som man VET att man inte behöver, och sen några säsonger senare tar man bort sånt som man inte har använt.

Att ens fru skrattar åt en när man sätter sig och hårdgranskar sin rygga i soffan får man köpa. "Är det dags nu igen?" :)

Det här är såklart svårare med ryggsäckar som har bärsystem designade efter lastaren i Aliens, men något kan man väl spara.
loader3a3.jpg

Lite av mentaliteten avslöjas möjligen på Lundhags hemsida: "Prylar måste man ändå ha med, men 30-kiloslasten på ryggen får inte bli en belastning – grejerna ska med till minsta möjliga ansträngning."

...och sedan är det bara att köpa en ryggsäck på drygt 3 kg, det är ju ändå bara en tioprocentig viktökning...

http://shop.lundhags.se/697-17-64.html

alven; sa:
...och sedan är det bara att köpa en ryggsäck på drygt 3 kg, det är ju ändå bara en tioprocentig viktökning...

Eller "knappt 4 kg" om man så vill...

Jag tror att jag är viktmysteriets lösning på spåret - det är alla ™ som väger!

Lundhags Troja 90 väger 3,8 kg och är utrustad med AirMesh™, Neckspace™, Cocoon™, Razor™, Artilon™ samt några hekto AirSponge™

Kan man inte ersätta ™ med Ti?

Å andra sidan väger en Haglöfs Topo 90 ännu mer (4 kg) - och den verkar inte ha lika mycket ™. Den har ett par ®, det kanske är det som väger. En ® har ju mer tyngd än en ™.

trademark.gif

[Ändrat av Nordesjö 2006-05-02 kl 20:17]

Nordesjö; sa:
AirMesh™ [...]
AirSponge™

Kanske kunde man få dem att minska ner antalet versaler, det kanske skulle kunna göra nytta?

Bergans har f.ö. lyckats med prestationen att tillverka en 40l-säck som väger 1,8 kg... (Alpine Guide 40)

I begynnelsen

Hade prylarna en etikett, ibland en märkesetikett och en löjligt liten lapp med storlek, sen tillkom underleverantörer och tvättråd, samt undantag mot garantin mm mm. I början samlade jag onödiga etiketter, firmamärken etc i en 5 l fryspåse, när jag fyllt den har jag övergått till en gammaldags skopåse i bomull, numera börjar den behöva en assistent.
Senaste ryggsäcken som jag klippte bort onödiga remmar och isyxefästen från, åt en vän, blev 342 gram, inklusive 7 etiketter, märken, hemma. Hans säck var fortfarande utrustad med ryggplatta och sju blixtlås samt fyra snölås och vägde snarare närmare 3 kg, han vägrade låta mig klippa bort mellanbotten och ett blixtlås, synd för det var nog nästan 100 gram till.
En ren 70 liter säck på just den ryggplattan väger med höftbälte och remmar, samt ett snölås och en ficka i locket med ett lätt blixtlås 900 gram.... Men då är det ju inte firningsäker Cordura... samt nån meter extraremmar.

tung tur
[Ändrat av johankse 2006-05-03 kl 07:17]

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg