Varför så tunga nuförtiden?

Ramryggorna är lätta, och kommer ut en bit från ryggen. Jag har en sån där jätteklassisk Fjällrävensäck på 55 liter och sen kopplar man på en packpåse under själva säcken och får 70 liter. Den är väl använd och har även tågluffat.

Problemet är bärsystemet. Dels har inte exelremmarna någon sammankoppling, vilket gör att belastningen ute på axlarna blir hög och man får ont. Kanske klarar sig killar (som ju som regel är mer bredaxlade) bättre, men jag får värk efter ungefär en halv dags bärande. Sen är det avbärarbältet som sitter som någon slags lite fånig midjerem, trots att jag är en kort tjej. Det blir alltså mycket belastning på axlarna i förhållande till modernare säckar.

För övrigt håller jag med om att dagens säckar är för tunga.

Anna Frimodig; sa:
Problemet är bärsystemet. Dels har inte exelremmarna någon sammankoppling, vilket gör att belastningen ute på axlarna blir hög och man får ont. Kanske klarar sig killar (som ju som regel är mer bredaxlade) bättre, men jag får värk efter ungefär en halv dags bärande. Sen är det avbärarbältet som sitter som någon slags lite fånig midjerem, trots att jag är en kort tjej. Det blir alltså mycket belastning på axlarna i förhållande till modernare säckar.

För övrigt håller jag med om att dagens säckar är för tunga.

Instämmer. Jag ersatte det gamla bärsystemet på min gamla Fjällräven Gyro från 70-talet med ett modernare från Norröna i slutet på 80-talet. Är fortfarande helt OK. Man fick göra några abrovinker. Sågade i samma veva bort Gyro-böjarna som enligt min mening inte gjorde skäl för sig.

För mig blir även en lätt packning besvärande utan bröstrem och viktöverföring till höfterna. Detta verkar vara väldigt individuellt. Folk med en massa muskler i övre delen av ryggen och axlarna verkar klara sig bättre utan detta.

Jörgen

avslutad210712

Gäst
NUI; sa:
För mig blir även en lätt packning besvärande utan bröstrem och viktöverföring till höfterna. Detta verkar vara väldigt individuellt. Folk med en massa muskler i övre delen av ryggen och axlarna verkar klara sig bättre utan detta.

Jörgen

Nja även om jag inte är direkt klen uppskattar jag att vikten bärs på höften istället för med axlarna. Största problemet att bära tungt med axlarna för mig är att nederdelen av ryggen börjar värka och blir "trött".

paerl; sa:
Tycker shosho-serien är ett bra exempel på några av de första säckarna som började bli tunga. Min ännu äldre (och något mindre) fjällräven kånken hamnar på ca0.35kg.
Kom just på att Kånken är ett av typexemplen på en säck som inte går att bära. OK, detta kanske är en brandfackla, men även om Kånken är stylish, UL, retro och kanske en av de mest använda svenska säckarna, så kan man väl inte påstå att den är bärvänlig? Ungefär som en ICA- (eller snarare Konsum-) kasse med axelremmar. Sladdrig, smala remmar, ingen bröstrem, inget midjebälte etc. Perfekt för en mapp, en tröja och ett äpple, men inte större laster än så. Drar man ned en pärm och två böcker och kommer på att man behöver handla mjölk på vägen hem så är det ingen höjdare. Då ska vi inte tala om kaffepanna, mackor, dragaskar och haspelrullar. Det klarar de flesta 30L-säckar som säljs idag (kanske även nya Haglöfs LIM30, även om jag tvivlar).

Det jag tycker är överförjävligt är att ju lättare ryggsäckarna blir desto dyrare blir dom. Mindre material, mindre att sy och uppfinna, visst en mindre marknad men så mycket dyrare :(

// Jocke, som testar både ShoSho:n och Tind:en och vet inte vilken han ska välja.. :(

Joakim Ambrosson; sa:
Det jag tycker är överförjävligt är att ju lättare ryggsäckarna blir desto dyrare blir dom. Mindre material, mindre att sy och uppfinna, visst en mindre marknad men så mycket dyrare :(
Exempel på lätta och sköna säckar som samtidigt är billiga är ju de "riktiga" löparsäckarna (kolla på http://www.litepac.com), som Karrimor KIMM 25/35L och Litepac SL27. Priserna ligger på kring 600:- och säckarna väger inte mycket över halvkilot, trots stoppade axelremmar och brett avbärarbälte (Litepacs säck kan man få ned i 300g-klassen). Har burit upp till 12 kg under längre turer i min KIMM35, och där går nog gränsen för dess hållbarhet. Kan iofs förstärkas lite om man är händig (sy på lite förstärkningar i fästet mellan axelremmar och säckens ryggstycke). Synd att man inte bergsorienterar med 50-60-literssäckar, då skulle det finnas såna att köpa.

Finns det liknande säckar på ca 50-60 L? Runt 6-800 gram vore ypperligt.

Kikade även på Mountain-sovsäckarna, 550 gram är riktigt duktigt jagat även om man kanske får sova i understället.

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Finns det liknande säckar på ca 50-60 L? Runt 6-800 gram vore ypperligt.

Kikade även på Mountain-sovsäckarna, 550 gram är riktigt duktigt jagat även om man kanske får sova i understället.

// Jocke

Kolla http://www.golite.com.

De flesta mindre säckar som säljs är ju designsäckar som är avsedda för stadsbruk fast de kallas "daypacks". Med rätt varumärke på så blir priset ofta väldigt häftigt. Men det är ju varumärket och designen man betalar för.

Företag som gör mindre och lättare säckar som alternativ till de "seriösa" utesäckarna har dock oftast klart lägre priser. Dessa säckar upplevs ofta som sladdriga nylonpåsar och är därmed inte lika säljande för stadsbruk.

Jörgen

Skämmes, tamefan.

Är det ingen här som har ett uns självkritik?

Läs ryggsäckstrådar från några år tillbaka så får ni se hur stora säckar med avancerade bärsystem hyllas.

Till exempel Arcteryx Bora har ju i snart 10 år varit måttstocken för en bra vandringsrygga, och har haft syskon från till exempel Norröna och Bergans. Att likaledes hyllade Berghaus Vulcan råkar vara förhållandevis lätt är ju mest flyt. Jag kan ju lugnt erkänna att jag sket i om säcken vägde 1 eller 5 kilo när jag köpte min.
Och när nu Lundhags och Haglöfs har fölt efter med ledade bärsystem och smarta packlösningar så har de plötsligt gjort fel?
Bara för att våra nycker har svängt snabbare än tillverkarnas?

Vi har den marknad vi förtjänar.
Så se till att vi förtjänar lättare ryggor.

Men det handlar inte om extern eller intern ram. Att gamla ramsäckar är lätta beror väl bara på att de är gamla. De är inte överlastade med detaljer, och saknar bekväma bärremmar. En mjuk säck med samma bekvämlighet är förmodligen lättare.

Re: Skämmes, tamefan.

Nordesjö; sa:
Är det ingen här som har ett uns självkritik?

Läs ryggsäckstrådar från några år tillbaka så får ni se hur stora säckar med avancerade bärsystem hyllas.

Till exempel Arcteryx Bora har ju i snart 10 år varit måttstocken för en bra vandringsrygga, och har haft syskon från till exempel Norröna och Bergans. Att likaledes hyllade Berghaus Vulcan råkar vara förhållandevis lätt är ju mest flyt. Jag kan ju lugnt erkänna att jag sket i om säcken vägde 1 eller 5 kilo när jag köpte min.
Och när nu Lundhags och Haglöfs har fölt efter med ledade bärsystem och smarta packlösningar så har de plötsligt gjort fel?
Bara för att våra nycker har svängt snabbare än tillverkarnas?

Vi har den marknad vi förtjänar.
Så se till att vi förtjänar lättare ryggor.

Men det handlar inte om extern eller intern ram. Att gamla ramsäckar är lätta beror väl bara på att de är gamla. De är inte överlastade med detaljer, och saknar bekväma bärremmar. En mjuk säck med samma bekvämlighet är förmodligen lättare.

Javisst. Å andra sidan kan man ju tycka att de som till vardags arbetar med ryggsäcksdesign borde ha kunnat lista ut att en 1.5 kilo tung säck är bättre än en 5 kilo tung säck som rymmer/tål lika mycket :) Det är väl knappast nån kund som har önskat sig tyngre säckar ;)

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg