Hittar inget passande specialforum.
Har skaffat en sådan där digital våg, som även ger benmassa, muskler, vätska och fett. Jag väger 67-68 kg och har midjemått 76 ungefär på morgonen. Jag är 175 cm lång, så jag är smal och inte normalviktig enligt gängse kriterier. Jag tror inte så många i min ålder (blir 68 i augusti) är normalviktiga. Fettprocenten verkar vara 19, muskelprocent 29. En tidigare vägning, med skarpare instrument, antyder fettprocent 18.
För tre år sen var det 20,6 men då var jag tyngre.
Normalt i min ålder är 13-25, ett brett intervall! Jag tycker 19 verkar mycket och jag känner mig också småfet kring benen, buken och rumpan, dvs. där det brukar sätta sig. Benen och buken är annars de mest vältränade delarna av min kropp,
armar och axlar är det mest skit med, delvis beroende på en olycka i oktober.
Jag tränar basal styrka, balans, smidighet, etc. 6 dagar i veckan, men de flesta moment endast tre gånger. Övnignarna är så många att jag delar upp dem. Jag springer också, backe, intervall, distans och söndagar ett rejält, men avslappnat långpass på gissningsvis 13-14 km.
Min träning är inte inriktad på att bygga muskler; jag vill hålla min vikt nere eftersom jag springer så mycket,
en viktig livskvalitet!
Genom att skärpa min diet för drygt ett år sen har jag vunnit kontroll över min vikt, samt sänkt mi
tt kolesterolvärde.
Jag har däremot inte lyckats sänka mitt blodtryck som brukar vara 140/80, av vilka det första värdet är väl högt.
Annat jag ser upp med är att få i mig tillräckligt med kalcium och, givetvis, proteiner. Jag försöker förstå varför jag är så pass fet. Eventuellt hinner min PT titta på det i slutet av månaden, men den träffen är i första hand avsedd för test av olika slag. Detta är var jag äter:
Frukost: sockerfri müsli (Risenta), c:a 100 gram och 3 dl lättyoghurt,
Kaffe (motsvarande ett mått, 10 gram, en tredjedel mot tidigare).
Efter morgonens aktiviteter ytterligare frukt (banan, grapefruit) och en Gainomaxkaka, 55 gram,
kanske ett par ostmackor (utan smör).
Lunch: pasta, matvete, bulgur, ris e.d. (c:a 50 gram), keso.
färska och djupfrysta grönsaker (vräker på med vad jag har för tillfället),
biff eller fläskfilé, 125-150 gram, stekt i rapsolja.
Laxfilé (125 gram) kanske två dagar i veckan,
någon gång röda linser.
Jag har slutat salta i pastavattnet. På köttet använder jag Seltin, vit och svart peppar.
Ett glas mjölk., c:a 3 dl.
Grönt te, någon frukt.
Kväll: Ett par ägg, frukt, gärna banan, ostmacka.
En portion djupfrysta eller färska bär, 100-150 gram plus lite nötter, eller frön, till dessert.
Mjölk igen.
Alkohol: ytterst sällan.
Synd: Någon gång en fika med chokladboll till, till helgen en chokladkaka,
kanske en glassbägare mitt i veckan. Drastisk nedskärning från tidigare!
Jag har aldrig räknat kalorier.
Min vikt, när detta skrives, 67-68 kg på morgonen, midjemått, c:a 76 cm. Jag har högt blodtryck,
140/80 vid senaste mätningen, vill få ner det övre trycket.
Mitt kolesterolvärde var, den 15/12 2011, 4,2; en minskning från 5,0 ett år tidigare.
Var finns förklaringen till min relativt höga fettprocent (utom åldern ...)?
Har skaffat en sådan där digital våg, som även ger benmassa, muskler, vätska och fett. Jag väger 67-68 kg och har midjemått 76 ungefär på morgonen. Jag är 175 cm lång, så jag är smal och inte normalviktig enligt gängse kriterier. Jag tror inte så många i min ålder (blir 68 i augusti) är normalviktiga. Fettprocenten verkar vara 19, muskelprocent 29. En tidigare vägning, med skarpare instrument, antyder fettprocent 18.
För tre år sen var det 20,6 men då var jag tyngre.
Normalt i min ålder är 13-25, ett brett intervall! Jag tycker 19 verkar mycket och jag känner mig också småfet kring benen, buken och rumpan, dvs. där det brukar sätta sig. Benen och buken är annars de mest vältränade delarna av min kropp,
armar och axlar är det mest skit med, delvis beroende på en olycka i oktober.
Jag tränar basal styrka, balans, smidighet, etc. 6 dagar i veckan, men de flesta moment endast tre gånger. Övnignarna är så många att jag delar upp dem. Jag springer också, backe, intervall, distans och söndagar ett rejält, men avslappnat långpass på gissningsvis 13-14 km.
Min träning är inte inriktad på att bygga muskler; jag vill hålla min vikt nere eftersom jag springer så mycket,
en viktig livskvalitet!
Genom att skärpa min diet för drygt ett år sen har jag vunnit kontroll över min vikt, samt sänkt mi
tt kolesterolvärde.
Jag har däremot inte lyckats sänka mitt blodtryck som brukar vara 140/80, av vilka det första värdet är väl högt.
Annat jag ser upp med är att få i mig tillräckligt med kalcium och, givetvis, proteiner. Jag försöker förstå varför jag är så pass fet. Eventuellt hinner min PT titta på det i slutet av månaden, men den träffen är i första hand avsedd för test av olika slag. Detta är var jag äter:
Frukost: sockerfri müsli (Risenta), c:a 100 gram och 3 dl lättyoghurt,
Kaffe (motsvarande ett mått, 10 gram, en tredjedel mot tidigare).
Efter morgonens aktiviteter ytterligare frukt (banan, grapefruit) och en Gainomaxkaka, 55 gram,
kanske ett par ostmackor (utan smör).
Lunch: pasta, matvete, bulgur, ris e.d. (c:a 50 gram), keso.
färska och djupfrysta grönsaker (vräker på med vad jag har för tillfället),
biff eller fläskfilé, 125-150 gram, stekt i rapsolja.
Laxfilé (125 gram) kanske två dagar i veckan,
någon gång röda linser.
Jag har slutat salta i pastavattnet. På köttet använder jag Seltin, vit och svart peppar.
Ett glas mjölk., c:a 3 dl.
Grönt te, någon frukt.
Kväll: Ett par ägg, frukt, gärna banan, ostmacka.
En portion djupfrysta eller färska bär, 100-150 gram plus lite nötter, eller frön, till dessert.
Mjölk igen.
Alkohol: ytterst sällan.
Synd: Någon gång en fika med chokladboll till, till helgen en chokladkaka,
kanske en glassbägare mitt i veckan. Drastisk nedskärning från tidigare!
Jag har aldrig räknat kalorier.
Min vikt, när detta skrives, 67-68 kg på morgonen, midjemått, c:a 76 cm. Jag har högt blodtryck,
140/80 vid senaste mätningen, vill få ner det övre trycket.
Mitt kolesterolvärde var, den 15/12 2011, 4,2; en minskning från 5,0 ett år tidigare.
Var finns förklaringen till min relativt höga fettprocent (utom åldern ...)?