• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför så fet?

Hittar inget passande specialforum.

Har skaffat en sådan där digital våg, som även ger benmassa, muskler, vätska och fett. Jag väger 67-68 kg och har midjemått 76 ungefär på morgonen. Jag är 175 cm lång, så jag är smal och inte normalviktig enligt gängse kriterier. Jag tror inte så många i min ålder (blir 68 i augusti) är normalviktiga. Fettprocenten verkar vara 19, muskelprocent 29. En tidigare vägning, med skarpare instrument, antyder fettprocent 18.
För tre år sen var det 20,6 men då var jag tyngre.

Normalt i min ålder är 13-25, ett brett intervall! Jag tycker 19 verkar mycket och jag känner mig också småfet kring benen, buken och rumpan, dvs. där det brukar sätta sig. Benen och buken är annars de mest vältränade delarna av min kropp,
armar och axlar är det mest skit med, delvis beroende på en olycka i oktober.



Jag tränar basal styrka, balans, smidighet, etc. 6 dagar i veckan, men de flesta moment endast tre gånger. Övnignarna är så många att jag delar upp dem. Jag springer också, backe, intervall, distans och söndagar ett rejält, men avslappnat långpass på gissningsvis 13-14 km.

Min träning är inte inriktad på att bygga muskler; jag vill hålla min vikt nere eftersom jag springer så mycket,
en viktig livskvalitet!

Genom att skärpa min diet för drygt ett år sen har jag vunnit kontroll över min vikt, samt sänkt mi
tt kolesterolvärde.
Jag har däremot inte lyckats sänka mitt blodtryck som brukar vara 140/80, av vilka det första värdet är väl högt.
Annat jag ser upp med är att få i mig tillräckligt med kalcium och, givetvis, proteiner. Jag försöker förstå varför jag är så pass fet. Eventuellt hinner min PT titta på det i slutet av månaden, men den träffen är i första hand avsedd för test av olika slag. Detta är var jag äter:



Frukost: sockerfri müsli (Risenta), c:a 100 gram och 3 dl lättyoghurt,

Kaffe (motsvarande ett mått, 10 gram, en tredjedel mot tidigare).

Efter morgonens aktiviteter ytterligare frukt (banan, grapefruit) och en Gainomaxkaka, 55 gram,
kanske ett par ostmackor (utan smör).

Lunch: pasta, matvete, bulgur, ris e.d. (c:a 50 gram), keso.
färska och djupfrysta grönsaker (vräker på med vad jag har för tillfället),
biff eller fläskfilé, 125-150 gram, stekt i rapsolja.
Laxfilé (125 gram) kanske två dagar i veckan,
någon gång röda linser.
Jag har slutat salta i pastavattnet. På köttet använder jag Seltin, vit och svart peppar.

Ett glas mjölk., c:a 3 dl.

Grönt te, någon frukt.

Kväll: Ett par ägg, frukt, gärna banan, ostmacka.
En portion djupfrysta eller färska bär, 100-150 gram plus lite nötter, eller frön, till dessert.
Mjölk igen.

Alkohol: ytterst sällan.

Synd: Någon gång en fika med chokladboll till, till helgen en chokladkaka,
kanske en glassbägare mitt i veckan. Drastisk nedskärning från tidigare!

Jag har aldrig räknat kalorier.

Min vikt, när detta skrives, 67-68 kg på morgonen, midjemått, c:a 76 cm. Jag har högt blodtryck,
140/80 vid senaste mätningen, vill få ner det övre trycket.
Mitt kolesterolvärde var, den 15/12 2011, 4,2; en minskning från 5,0 ett år tidigare.


Var finns förklaringen till min relativt höga fettprocent (utom åldern ...)?
 
Hittar inget passande specialforum.


Frukost: sockerfri müsli (Risenta), c:a 100 gram och 3 dl lättyoghurt,

Kaffe (motsvarande ett mått, 10 gram, en tredjedel mot tidigare).

Efter morgonens aktiviteter ytterligare frukt (banan, grapefruit) och en Gainomaxkaka, 55 gram,
kanske ett par ostmackor (utan smör).

Lunch: pasta, matvete, bulgur, ris e.d. (c:a 50 gram), keso.
färska och djupfrysta grönsaker (vräker på med vad jag har för tillfället),
biff eller fläskfilé, 125-150 gram, stekt i rapsolja.
Laxfilé (125 gram) kanske två dagar i veckan,
någon gång röda linser.
Jag har slutat salta i pastavattnet. På köttet använder jag Seltin, vit och svart peppar.

Ett glas mjölk., c:a 3 dl.

Grönt te, någon frukt.

Kväll: Ett par ägg, frukt, gärna banan, ostmacka.
En portion djupfrysta eller färska bär, 100-150 gram plus lite nötter, eller frön, till dessert.
Mjölk igen.

Alkohol: ytterst sällan.

Synd: Någon gång en fika med chokladboll till, till helgen en chokladkaka,
kanske en glassbägare mitt i veckan. Drastisk nedskärning från tidigare!

Jag har aldrig räknat kalorier.

Min vikt, när detta skrives, 67-68 kg på morgonen, midjemått, c:a 76 cm. Jag har högt blodtryck,
140/80 vid senaste mätningen, vill få ner det övre trycket.
Mitt kolesterolvärde var, den 15/12 2011, 4,2; en minskning från 5,0 ett år tidigare.


Var finns förklaringen till min relativt höga fettprocent (utom åldern ...)?

Jag har inte tid att gå igenom hela listan, men ser direkt några kaloribovar:

Risenta (om jag kollar på rätt: http://www.risenta.se/sv/Vara_produ.../?search_text=&category[]=91&search=1&index=0 )
Denna innehåller 390 kcal/100 g vilket är mer än bacon.. tillsammans med yoghurten landar du där på över 500 kcal.

Tillsammans med frukten, gainomaxkakan och ostmackorna kommer du ju upp i kanske 800-1000 kcal (beroende på antal och typ av ostmackor) redan innan lunch.

Övriga "bovar" att se upp med är mjölk, ostmackor (både bröd och ost innehåller i storleksordning 250-350 kcal/100 g). Glass innehåller 200-300 kcal/100 g så man kommer lätt upp i 1000 kcal där.
"Ett par ägg" innebär några hundra kcal (ca 140 kcal/ägg).

Viktuppgång (eller viktnedgång) brukar sällan handla om några konstigheter. Går man upp så får man i sig mer än man gör av med och vice versa. Det är vanligt att man stoppar i sig sånt som man tror är snålt; t ex risenta som ju är vansinnigt energirikt, bröd, ost, olivolja, soltorkade tomater, fetaost, mjölk etc.

Utifrån din ålder och aktivitetsnivå kan du ju göra en uppskattning av vad du förbrukar/dag. Jag gissar att du ligger på ca 2000-2500 kcal/dag. Sedan är det bara att kolla vad du stoppar i dig, svårare än så är det inte.

Fysisk aktivitet överskattas ofta vad gäller energiförbrukning.
 
Han säger att du får i dig mer kalorier än du gör av med och pekar också på några av de största källorna? Kalorier man inte gör av med blir fett... Jag är dock lite osäker på vad din fråga är?
 
Att ligga på 19% fett är fullt normalt för din ålder. Det finns absolut inget du behöver bekymra dig för. Se referensintervallet 13-25 som felaktigt. Räkna på ett klart högre värde för alla normalt aktiva. Den typ av bioimpedansvåg du beskriver har egentligen inget jättevärde på individnivå, iaf inte när de gäller enskilda värden. På gruppnivå blir det mer sanningsenligt men även där gäller jämförelser som det mest användbara området.

Energibalansen har inget med fettprocenten att göra i det här fallet. Så länge vikten är stabil så råder energibalans. Att få ned fettprocenten skulle kräva en viss viktnedgång med bibehållen fettfri massa och jag vet inte om det är riktigt vad du är ute efter. Och det skulle också ge effekt på hela kroppen och inte bara på de områden du upplever som fetare.
 
Kolla vågen

Jag har provat ett antal vågar och det är bara de dyraste, som ger en hyfsat rätt indikation på fettprocenten. De enklare har ibland visat nästan 80% fel!! Så innan du fastnar för mycket på själva fettprocenten, så kolla att den är rätt t.ex. genom att gå till ett gym och väga dig eller mäta på annat sätt.

Tänk på att väga dig på din egen våg direkt innan också utan att äta/dricka/träna mellan, för det ändrar impedansen i kroppen och påverkar resultatet.

Sen så har Crimper helt rätt, se procenten som ett riktvärde och rekommendation, inget annat. Må bra och lev väl är det viktigaste:)

//mjensen
 
Varför

göra den här mätningen överhuvudtaget? Din vikt kost och aktivitetsnivå skall du vara glad och stolt över IMHO.

Thure
 
13-25 verkar vara en vanlig angivelse, men när jag gjorde gymtest 2009 hette det i dokumentet
att 16,0-21,5 var optimalt (under 16,0 alltså väl lågt!) och 21,6-26 normalt. Då hade jag 20,6, men jag vägde då också mer än 2 kg mer än idag. Det lustiga sen jag såg över min diet för ett drygt år sen är att jag aldrig funderar på hur mycket jag äter, bara vad.

Lyxproblem kan tyckas. Jag väger idag ungefär lika mycket som när jag var 30 år. Väger man så lite ska det förstås vara klass på kilona. Kostrådgivaren som jag anlitat menade att man kanske borde ligga ett par kilo över sin ungdomsvikt eftersom man blir fetare med åren. Men min träning ligger inte an på att bygga muskler utan att få ut mer kvalitet av dem. Min PT vet att jag älskar att springa och då ska man vara lätt. Om han har tid att mäta min fettprocent - han ska i första hand testa styrka och rörlighet - gissar jag att det inte är med en våg; det finns en metod där man nyper och mäter lite här och var och räknar fram ett värde.

http://www.youtube.com/watch?v=g3QNLCe4x_I
 
En PT mäter med en kaliper och den kan ge bra värden. Dock kräver det stor vana att mäta och man brukar säga att ett hundratal unika mätningar ger den vana som krävs för att ge ett tillförlitligt resultat.

13-25 verkar vara en vanlig angivelse, men när jag gjorde gymtest 2009 hette det i dokumentet
att 16,0-21,5 var optimalt (under 16,0 alltså väl lågt!) och 21,6-26 normalt. Då hade jag 20,6, men jag vägde då också mer än 2 kg mer än idag. Det lustiga sen jag såg över min diet för ett drygt år sen är att jag aldrig funderar på hur mycket jag äter, bara vad.

Lyxproblem kan tyckas. Jag väger idag ungefär lika mycket som när jag var 30 år. Väger man så lite ska det förstås vara klass på kilona. Kostrådgivaren som jag anlitat menade att man kanske borde ligga ett par kilo över sin ungdomsvikt eftersom man blir fetare med åren. Men min träning ligger inte an på att bygga muskler utan att få ut mer kvalitet av dem. Min PT vet att jag älskar att springa och då ska man vara lätt. Om han har tid att mäta min fettprocent - han ska i första hand testa styrka och rörlighet - gissar jag att det inte är med en våg; det finns en metod där man nyper och mäter lite här och var och räknar fram ett värde.

http://www.youtube.com/watch?v=g3QNLCe4x_I
 
Eftersom jag mer eller mindre jobbar med mätningar så kan jag ju tipsa om en av de mest grundläggande tumreglerna när det gäller mätteknik: Vad är det egentligen du mäter?

Det säkraste sättet att räkna ut andelen kroppsfett är väl att göra den densitetsmätning? D.v.s. titta på förhållandet mellan massa och volym?

Det såna där vågar gör är väl att de mäter impedansen och från den (och vikt och längd?) gör en kvalificerad gissning? Men vem som helst som har lite grundläggande kunskaper i ellära inser ju att impedansen beror på så många fler faktorer än kroppsfettet. Det som påverkar impedansen mest är antagligen övergången mellan hud och mätelektrod. Torr eller fuktig hud gör troligen en enorm skillnad. Det är ju bara att testa.
 
Just

hudmotståndet kanske kan minskas med elektrodpasta. Men min huvudinvändning är att det här liknar nån sorts påhittad idrottsgren. Ytterligare en mätmetod där man kan optimera? sin träning, kost och kropp. Sunt???

Thure