Tyvärr klättrar jag inte längre (skadad kropp) men svaret är nog detsamma som förr. Ursäkta tempusskiftningar.
Jag klättrar för att jag en gång började med det och gillar det, precis som jag flugfiskar, lagar mat och kramar snygga kvinnor.
Klättringen gav mig spänning på en nivå jag själv bestämmer, vill jag bara klättra de lätta lederna på Lyse då gör jag det. Det ger mig då muskelansträngning (vilket känns skönt att klara av), lite pirr i magen (tittar man ner inser man att det kan göra ont att halka) och överlevnadslättnaden när man kliver över kanten tilltalar mig.
Detta får jag också på svårare leder och det är vad jag menar att jag styr det själv...
Man får snygg kropp (snyggare i alla fall), det går liksom inte att fuska med träningen sju meter upp.
När jag var yngre (mellanstadiet antar jag) såg jag en film om klättrare som övernattade på berget och de var för tusan flera hundra meter upp och satte rep och bultade kilar. Jag var grymt imponerad, det övergick nästan mitt unga förstånd att någon gjorde det de gjorde.
Jag märker att en del reagerar på samma sätt när de får reda på att jag klättrar eller ser när vi firar nedför lodrätta klippväggar. Det är också en kick, att göra någonting som egentligen är ganska enkelt och inte särskilt farligt och folk blir imponerade av det, ja, de beundrar en. (Inte alla förstås, många tycker bara det är löjligt.) Men jag har aldrig fått tjejer av att de vet att jag kan rollkasta en WF i en ström, däremot av att de vet att jag klättrar.
Naturupplevelsen har aldrig varit ett skäl till klättrandet, i Bohuslän upplever jag naturen bättre av att vandra/paddla än av att tillbringa en dag vid Hallinden, buskar och mossa är mest till besvär...
Det som är speciellt med klättringen är just att man ganska ofta kan få känslan av att ha kontroll på kroppen, att ta sig uppför en lodrät spricka med små nätta rörelser med händer och fötter medan kroppen nästan svävar fritt i luften... Det är snudd på sensuellt.
Måste jag sammanfatta med få ord blir detta orsaken till att klättra:
...det är en kick att känna att något (som verkar vara) så svårt egentligen är ganska lätt...