Varför har man delvis sluta tillverka ramsäckar


No Worries.

Men en helt annan sak som en ramsäck kan göra som en med intern ram inte kan. Min fyrkantsram slog mig blodig i bakhuvdet en gång. Jag föll framåt i blockterrängen i Singivagge, och ramen slog mig sen i bakhuvdet, och fick ju som effekt att jag även slog pannan i stenen framför, så blodig både fram och bak. Med min nuvarande säck hade jag nog bara fått blodig panna.

I och för sig dubbelt så många sår för mina TVM:are att behandla och visa att jag lärt dem första hjälpen ordentlgt:cool:

Christian, innerst inne en riktig softie
 
Mjukissäckar och de dylika "moderna" säckarna tycks (enligt min egen analys) gå efter trenden att en ska vara aktiv, smidig och akrobatisk i sitt vandrande. I samma linje som smala tajts eller byxor med förböjda ben. Ramryggorna tycker jag är bekvämast att bära men då med lugn lunk, ska det klättras och hoppas är de inte optimala. Jag antar att det mynnar ut i hur en själv beter sig ute i spenaten. Jag är en sävlig vandrare =)
Jag växte upp med ramryggsäckar och efter en 20-årig odyssé med olika mjuka ryggor, som jag alls inte var missnöjd med är jag tillbaka till ramryggsäck. Det kändes lite som att komma hem när jag testade en igen efter så lång tid

edit: såg att det var en väldigt gammal tråd. Men diskussionen är ingalunda förlegad!
 
Finns nog alla möjliga orsaker till att ramsäckar är nästan helt ute ur marknaden utom i militär varianter.
_vikt
-tillverkn kostnad
-lättviktsvandr priorinterar ej flexibiltet utan många har 2-3 olika storlekar.

Jag ska nästa gång ta min Camp Trails denna är trots egna bredare axelremmar på ca 1700 gr för ca 70 L med möjlighet packa under och med ev förl lätt + 90 Ldå kanske 1850 då är den ändå minst 200 gr lättare än Bergans Trollhetta V5 90 L men då den har många fickor mkt mer praktisk men går undre stora blixtlås till fickan då blir den betydligt mindre volym och du får hålla ihop säck med remmar.
CT var ju de kanske bästa säckarna nu lika HB och ME
 
När jag gjorde lumpen på 60-talet hade man `spolat´ ryggsäcken och gått över till strids-sele;) Har haft Fjällrävens ram-säckar en gång i tiden men saknar dem inte. Gillar lätta säckar som Lightning och Thunder betydligt bättre.
 
Kul med trådarkeologi!

Klassisk ramsäck är suveränt om man behöver bära tungt, speciellt om man transporterar utrustning som är svår att stuva inuti säcken.

I alla andra fall tycker jag de är ganska värdelösa.
Enbart faktumet att de (oftast) inte kan stå upp själva när man packar dem är en deal breaker...
 
Det är ju först när du lagt i lite tunga articklar som de ˋnya´säckar kan om det är plant stå upp nu när jag var ute regnade det minst halva tiden då packade jag ändå säcken liggande i Absiden.
Men ofta sten och berg nära iaf i den typ av terräng dvs kuperad jag vandrar i mest.
Sen har jag ej trots letat mkt hittat ´ḿoderna´säckar till ett rimligt pris 1-2 T.
Sedan rastar jag ofta först när jag är så trött att man nästan slänger av säcken och har man då en lätt säck med ömtåligt material och träffar en sten går det hål på säcken eller så blir plast/al pinnarna böjda som nu kallas ram.
 
Har ej hittat någon lätt + 55 L med bra bärremmar min i övrigt ganska ok Halti rapid 55 får man ont av över axlar med 15-20 kg och med tex Bergans helium 50 L svajar hela säcken från sida till sida pga för vek konstruktion och blixtlås som ej kommer att hålla om man ej är extremt försiktig.
 
Kul att läsa en nio år gammal tråd och hålla den vid liv. Det är lite som att hitta en gammal ramsäck på vinden och inse att den är lika bra idag som för 45 år sedan när den var ny. Jag dammar av den torkar ramen med en fuktig trasa så är den gamla trotjänaren redo för nya äventyr. Packar ett sittunderlag, en ylletröja, några mackor och en termos med varm dryck. Tålmodigt har skogen väntat på att jag ska komma tillbaka ut och trampa på stigarna, lyssna på fåglarna och vinden som susar i trädkronorna. En ekorre rusar fram genom riset och upp för en stam, där han stannar till en liten stund och tittar tillbaka på mig. Det är skönt att kunna stanna upp i vardagen ibland och bara vara här - i nuet. Ryggsäcken var med mig i skogen redan i min ungdom då jag liksom nu är nyfiken på att upptäcka naturen och dess skiftningar under olika årstider. Jag gillar mina ramsäckar, med dem har jag hunnit uppleva så mycket mer än med de modernare mjuka säckarna designade av någon som knappt varit i skogen. Den gamla välanvända ryggsäcken är inte bara hållbar den bär även med sig många härliga minnen. Nu bär en av mina söner den här ryggsäcken och upplever skogen som jag gjorde när jag var liten. Jag tvivlar på att de nya ryggsäckarna som mina söner har haft kommer att hålla lika länge, jag har redan behövt reparera två ryggsäckar som sprack i sömmarna. Pojkarna kan använda mina gamla ryggsäckar och håller säkert en generation till om man så vill. Med åren har jag kommit på att utrustning är bra att ha men upplevelsen är viktigare och hållbar utrustning gör upplevelsen bättre.

IMG_2163.jpeg


IMG_2171.jpeg

Den lilla ryggsäcken rymmer allt som behövs för en tur med övernattning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Fjorr Har Vy tåg blivit bättre. Transportera 7
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Upuaut Impregneringen (?) har släppt Transportera 6
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
knallert Storleken har betydelse Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
Dan B Hur långt kommer man. Transportera 6
fredrik91 val av ryggsäck, vad skall man titta efter/undvika mm. Transportera 42
desireman Hur ska man packa en ryggsäck? Transportera 10
MartinR Var köper man MacPac ryggsäckar? Transportera 6
Jamte Vilka packpåsar ska man välja? Transportera 16
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Schneeberger Volym - mindre än man tror. Transportera 0
Tidenztand Gungner var hittar man den. Transportera 0
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
PaulPersson Varför får man gamnacke Transportera 3
Hiza Hur många ryggor behöver man... (egentligen)? Transportera 90
lllusion Var hittar man Vaude försäljare? Transportera 6
sleget Instruktion för hur man använder ryggan? Transportera 10
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
modan Var köper man Arcteryx Ryggor i Kanada? Transportera 1
Plumsis Kan man bygga dagsturssäck av Haglöfs Victor? Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Fredrik2 Vad skall man tänka på vid köp av beg. ryggsäck? Transportera 2
Nyman Var kan man hitta billiga militärcyklar? Transportera 2
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Var köper man Berghaus? Transportera 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg