Varför fjällvandra ?

Jag tror jag förstår tanken men tycker inte att man skall värdera liv beroende på vart man lever.

Det handlar inte om platsen, utan om att vi "moderna" människor kämpar arslet av oss för att uppnå en massa låtsasvärden samtidigt som vi missar grundläggande behov.

Folk tillbringar timmar med att bestämma sig för vilket ketchupmärke de ska ha, man känner sig smutsig för att man inte har duschat på 24 timmar, man begränsar sin tillvaro för att man är livrädd för saker som i princip är helt ofarliga. Handikappande vidskepelse helt enkelt. Nu är inte det nåt nytt i människans historia, men "modernt förnuftigt" är det ju knappast.

Det här livet har såklart en massa fördelar, och det är väl därför vi inte har några större problem att gå tillbaka till det när vi har flytt till verkligheten en stund. Men risken är också att vi lurar oss själva. Jag tror inte att någon av oss kommer ångra att vi inte jobbade mer och skaffade mer statusprylar när vi ligger för döden.

Om man vill ha lite längre stunder av verklighet kan man testa att gå ner i arbetstid för att vara mer med sin familj. Det är finfint. Jag är alltså inte ute efter att alla ska bo i en Alfons Åberg-helikopter till koja i skogen, utan att vi ska fundera på vad som egentligen är ett bra liv och sen försöka skaffa oss det här och nu.

För mig är den stora vitsen med fjällen att det är ordentlig vildmark och vackra vyer.

Generellt för mig så handlar vandring mycket om min upptäcktslusta. Jag gillar att promenera omkring i även små skogsområden och "upptäcka" (hitta sina egna smultronställen osv). Fungerar även att gå omkring inne i stan eller helt enkelt utforska nån byggnad (hotellet man bor på etc). Problemet är att där är det ofta en massa folk och det förtar liksom den här upptäcktskänslan lite.

Naturligtvis måste jag inte vandra för att kunna upptäcka, men vandringen gör det hela enklare. Cykla, paddla, segla etc fungerar också.

Sen är det väl en extra kick att så att säga "klara sig på det man bär med sig".

Planer

Sen är det väl en extra kick att så att säga "klara sig på det man bär med sig".[/QUOTE]

>>>>
Men själva planerandet ligger det en stor tillfredställese i för min del.
Vilken led, vilodagar, mat och utrustning.

Men bara det att veta att man inte möter golfare gör mig varm.

Men själva planerandet ligger det en stor tillfredställese i för min del.
Vilken led, vilodagar, mat och utrustning.

Men bara det att veta att man inte möter golfare gör mig varm.

Så sant så, planering är en stor del av en friluftsupplevelse.. är inne på sluttampen med planering och packning inför veckans fjällfärd på turskidor. Personligen tycker jag att det ska bli väldigt skönt att slippa behöva passa in i massa normer för några dagar..

/ Peo

Man kan ibland undra varför man släpar runt saker på ryggen och sover på ett liggunderlag, brottas med mygg, kämpar i uppförsbackar, får ont i fötterna, äter ur en gryta, utan toalett och badar i kallt vatten.

Där har du svaret :) Kontrasterna till vardagen, på gott och på ont, och de natursköna vyerna - icket att förglömma!

Mvh /Joel

Om man vill ha lite längre stunder av verklighet kan man testa att gå ner i arbetstid för att vara mer med sin familj. Det är finfint. Jag är alltså inte ute efter att alla ska bo i en Alfons Åberg-helikopter till koja i skogen, utan att vi ska fundera på vad som egentligen är ett bra liv och sen försöka skaffa oss det här och nu.

Min verklighet är allt jag upplever i vaket tillstånd, jobb som fjäll. Egentligen handlar det om att vår tid här är begränsad. Av det följer att gör vi en sak måste vi ge avkall på något annat. Vad vi skall prioritera är alltså den stora frågan. Och vilka val vi har möjlighet att göra. Kortare än så kan jag inte sammanfatta det hela.

I övrigt håller jag med. Min dröm skulle vara att med hjälp av dator arbeta vart jag vill i världen vilket skulle frigöra mig och sudda ut gränsen mellan fritid och arbete på ett för mig positivt sätt. Något som jag tror kommer att komma mer i framtiden. För vad är det som säger att jag är kreativ endast mellan nio och fem?

Mycket filosofi blir det.....

Jag vill lägga in en fjällvandring varje sommar och saknar den om jag inte fått vandra på sommaren.

Men varför ?

Den här typen av frågor brukar för det mesta (och även denna gång) leda till storslagna filosofiska utlägg kantad med fina ord som livskvalite' och liknande. Detta är helt klart intressant att läsa och diskutera, men mitt personliga angreppssätt är att vända på steken, dvs fråga sig varför inte???

Det är nämligen inget snack om att natur och vackra vyer är något som de flesta människor värdesätter. Det kan man bland annat se på så enkla faktum som att ett hus med vacker utsikt i princip alltid är mer värt (i pengar räknat) än samma hus med tråkig dito. Ett annat exempel är alla dessa naturrfilmskanaler på TV, som animal planet, national geographic osv.

Så varför är inte hela fjällvärden nerlusad med vandrare? En viktig anledning är definitivt, vilket många har varit inne på, avsaknaden av civilisationens bekvämligheter. För många är det helt en för stor uppoffring att inte kunna ta sin dagliga dush, inte kunna sova i en varm och bekväm säng, inte kunna vara uppkopplad på internet och allt annat som man nu kan tänkas sakna. Sen är naturligtvis längtan efter natur och stillhet som allting annat olika från person till person.

Men vänta bara till den dagen då man uppfunnit teleportiapparten, då kommer vi få se tusentals personer med drinken i ena näven och cigarren i den andra avnjuta solnedgången mitt i Sarek!!!

/ Stefan

... sudda ut gränsen mellan fritid och arbete ... Något som jag tror kommer att komma mer i framtiden.

Det lustiga (och lite av kärnan i mina tankar) är ju att åtskillnaden mellan fritid och arbete är ett modernt påfund. På sikt kommer vi kanske gå tillbaka mot ett system som inte delar upp vår tid så hårt i separata dygnsdelar för arbete åt arbetsgivaren respektive arbete åt en själv (för det är ju faktiskt vad "fritid" är).

Men om man har provat att låta bli att dela upp sin tid i arbetstid och fritid vet man att det inte är så jättelätt. Det kräver övning och disciplin och passar inte alla. Därför tycker jag att deltidsarbete är en ganska bra lösning, i alla fall om man som jag tycker att "mer lycka" är ett bättre mål än "mer pengar".

Fritid är tid när jag gör (eller KAN göra) vad jag vill.

Arbetstid är när jag gör vad min arbetsgivare vill (för att få lön).

Sen finns det också tid när jag gör nåt jag jag egentligen inte vill men ändå inte jobbar. Skottar snö, klipper gräsmattan, handlar mat och kläder, städar osv. Den tiden vet jag inte riktigt vad man skall kalla...? Ska man kanske kalla den tiden för fritid och kalla den där man kan göra vad man vill för "egentid"?

Tystnaden och känslan av hur liten man känner sig i den stora naturen. Den ökade medvetenheten om sig själv, då man för en stund hinner reflektera över saker och ting och kan få lite distans från den vanliga stadsglasbubblan där man vanligen befinner sig i. Se livet i stadsglasbubblan ur ett annat perspektiv .

Kan nästan bli som en andlig upplevelse där man endast behöver fundera över de mest basala behoven som att få mat för dagen, sömn m.m. Och den fysiska aktiviteten och den friska luften som känns så grymt bra för kroppen.

Men vänta bara till den dagen då man uppfunnit teleportiapparten, då kommer vi få se tusentals personer med drinken i ena näven och cigarren i den andra avnjuta solnedgången mitt i Sarek!!!

/ Stefan

Den dagen skulle jag sörja, en sådan sak skulle förminska min fjällupplevelse. Precis som att se en helikopter dumpa av massa toppbestigare på Kebnekaise Sydtopp när man själv har vandrat hela vägen upp.

"Det gäller att göra fjällen till ett ferieland för de många utan att minska dess värde för de få" - Dag Hammarskjöld

Varför stör inte stugor, stigar, broar och ledkryss på samma sätt? Är det för att de underlättar vandringen istället för att ersätta den?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg