Varför fjällvandra ?

Jag vandrar för att jag mår bra av det, jag stänger av mobilen och tar av klockan, går tills jag är hungrig, då sätter jag mig och lagar lite mat sen knallar jag vidare tills jag är hungrig igen eller bara känner att det är dags att slå upp tältet.
Finns inga "måsten" utan bara må bra, titta på omgivningarna, som i fjällen ofta är helt fantastiska.
För mig är det ett skönt sätt att koppla av som jag känner att jag har svårt att göra på annat sätt, den fysiska ansträngninen mår jag också bra av, har inget emot att bära några kilo även om jag föredrar en inte allt för tung packning,
Skavsår och ont i fötterna kanske inte är så kul men det har jag sluppit dom senaste åren med dom kängorna jag använder.
Jobbiga uppförsbackar känns oftast bra när man väl kommit över krönet.
Finns många alternativa aktiviteter, men vandring i fjällen är nog det som fungerar bäst för mig.

De viktigaste frågorna i livet är "varför" och "hur".

Ett svar på "varför" i fjällvandringssammanhanget är vetskapen att man bär med sig allt man behöver för den närmaste tiden. Ett annat är att det är väldig trevligt att veta att man kan vara varm och torr när det är blött och kallt. Och såklart allt det där med "nära naturen" och "ett enklare liv".
Men det måste ju inte vara fjällvandring - ibland räcker det med att sova i sovsäck på balkongen (ja, jag vet att jag inte är ensam om det).

Svaret på "hur" i fjällvandringssammanhang finns såklart på en bloggliknande sak som heter www.fjaderlatt.se ;)

För att ibland när man är på bilsemester för 20:e året i rad i Norge kommer man på att om man går nån km upp på baksidan av en fjälletopp så hör man inte en bil, inte en 08 på TV.... .Inte ett enda reklammess från nån spelsite, till och med stresstinntusen tytstnar efter ett tag, då kommer man ihåg varför man hänger på sig ryggan och sätter på sig sina Lundhags och vandrar ut i mygghelvetet / uppför virrenvarre/ första backen upp till Galdhöpiggen.
/jan

Att bli ett med naturen! Eller....

...fjällvandringen befriar!
Livet förenklas, eller ja åtminstone bryts ner till ett få tal "enkla" parametrar.
-Hur långt skall jag gå? Räcker maten? Finns det en "bra" tältplats där?
Jag vill förklara det som att jag tar det fulla ansvaret för mitt eget liv och mina egna beslut! Detta gör att jag känner mig "fri"! Jag kommer nära naturen, och inte bara nära naturen på ett odelat positivt sätt, utan utsätts också för naturens prövningar! Vilket leder till att jag känner att jag har klarat av dessa "utmaningar"! Ja i alla fall om jag gör det!
Jag vill inte bli ett med naturen, inte i käftarna på en björn... eller hur det nu kan bli om det går fel!
Solitere

(klipp)

PS: Är jag den enda moderna människan utan en egen blogg :)

Nej :).

Men å andra sidan kan man ifrågasätta om jag är särskilt modern längre..;).

Ang ämnet: Rasken har som vanligt uttryckt det väl.

Sen skulle jag nog vilja vända på steken. Jag utsätter mig inte för mygg, snö, regn, köld och tunga ryggsäckar utan anser nog att jag dagligen *utsätter mig* för tunnelbana, pendeltåg, köer och div nonsens som egentligen inte betyder så mycket. Att sålla och sortera och behålla fokus i allt "brus" kräver energi och för mig skulle det inte fungera lika bra om jag inte fick försvinna bort några dagar/veckor då och då.

//J

Senast ändrad:
Det finns bara ett rätt svar på frågan!:)

Man fjällvandrar för att det är ett av dom få tillfällen när man "Äger sin tid".

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg