• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför finns inte julmust på burk?

Mezzner; sa:
Attans Spendrups...

Wårby hade en väldigt god must tidigare. Men när Spendrups köpte Wårby lade de ned den musten och körde vidare med sitt recept, och faktiskt tycker jag att det är sämre.

Det finns flera sorter som är i sötaste laget, och jag minns fortfarande hur Wårbys must hade stor kropp, om inte torr, så åtminstone mer balanserat söt utan att för den delen smaka svagdricka.


Försmäkta inte broder, svaret heter Zeunerts julmust.

Det gamla receptet från Sobra (Sollefteå Bryggerier) gick till Wårby och senare till Spendrups, men nu lever det igen...
Bara synd att det är så förb.. svårt att få tag i den när man bor en bit ifrån bryggeriet.

/BAX
 
Det finns ju en firma som säljer alla möjliga spexiga gamla läsksorter, Citronil osv, de borde ju förstås ha en riktigt urgammal must att erbjuda. Har inte kollat, men de kanske har nåt bra.
 
Must på burk

Jag drack julmust på burk på en grillholk i Rotebro, det var något år sedan. Däremot minns jag inte vilket märke det var. Möjligen ingick den i Spendrups numera nedlagda produktlinje.

Annars fyller väl 50 cl PET ungefär samma nisch som burken? Den har nästan samma volym och är lika slag- och krosstålig.
 
-------------------------------------

Det är år 2005 e. Kr. och hela Skandien är ockuperat av Alocacocerna.... Hela Skandien? Nej! En liten provins befolkad av envetna Svear och Götar, vägrar ge upp. De fortsätter envist att göra motstånd! Och de gör inte livet lätt för de Alocacocerska soldaterna som lever i lägren Cocarum, Colarom, Koffanum och Fantanum...

-------------------------------------

Hic, schka no inte ha nå mer muscht i dag.

Peter P.
 
Julmust är fantastiska grejer!
I Norge finns Öl (rignes) på petflaska (1,5 l) och det är dårliga grejer, skulle hällre köpa den ölen om den var i tetrapack.
 
redösnoj; sa:
För övrigt är jag förvånad över att det inte finns någon alkomust. Eller gör det det?

När jag var barn fanns det något som kallades "svagdricka" och såldes i 5-litersflaskor till jul, var inte detta någon slags alkomust, nån som kommer ihåg?

Johnny
 
JohnnyL; sa:
När jag var barn fanns det något som kallades "svagdricka" och såldes i 5-litersflaskor till jul, var inte detta någon slags alkomust, nån som kommer ihåg?

Svagdricka är väl som mörk öl fast sötare och med mindre kolsyra och mindre alkohol ("svag-")? Som hemgjord öl som nån 15-åring har gjort och tillsatt sirap, ungefär.
 
Vi köpte juldricka (variant av svagdricka) och enbärsdricka (ursprunget till julmust?) i helgen, från bryggeriet i Hjo. Juldrickan jäser fortfarande så man får lätt på trycket ibland. Jag tror inte den kan bli så stark, lättäl-folköl kanske. Den blandas med porter och drickes på lillejul- och julafton.
 
Nordesjö; sa:
JohnnyL; sa:
När jag var barn fanns det något som kallades "svagdricka" och såldes i 5-litersflaskor till jul, var inte detta någon slags alkomust, nån som kommer ihåg?

Svagdricka är väl som mörk öl fast sötare och med mindre kolsyra och mindre alkohol ("svag-")? Som hemgjord öl som nån 15-åring har gjort och tillsatt sirap, ungefär.

Svagdricka är mycket riktigt bryggt på liknande sätt som öl ... men utan eller mycket försiktigt med humle och mycket malt och dessutom ofta sötat. Den bleka kopia av denna ädla dryck som man kan hitta i PET-flaskor större livsmedelsbutiker är en tragikomisk dryck jämfört med den ursprungliga.
Jag minns själv från barndomen då man vanligen fick svagdrickan i 5- eller 10-litersflaskor. En port till den barndomen kan man hitta genom Borns svagdricka från Alfta http://www.ovanaker.se/OKAB/turism/smaka/smaka.htm
Ögonen tåras i en kombination av nostalgi och av glädje över smaken på den ... suck!!! Köper så snart jag kommer åt.
 
tiddelipom; sa:
En port till den barndomen kan man hitta genom Borns svagdricka från Alfta http://www.ovanaker.se/OKAB/turism/smaka/smaka.htm
Ögonen tåras i en kombination av nostalgi och av glädje över smaken på den ... suck!!! Köper så snart jag kommer åt.


Enligt telefonsamtal med Borns bryggeri så är tillverkningen nedlagd! Ägarna ska pensionera sig, och ingen verkar vara intresserad av att brygga vidare. Trist, mycket trist.
Någon enstaka flaska kanske man kan hitta på någon affär i Alfta, men vill du Tiddelipom kunna fortsätta att dricka så får du nog köpa bryggeriet. Du har en trogen kund här!