• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför finns inte julmust på burk?

Julmust är en mycket trevlig dryck och antalet leveransformer får gärna vara maximalt.

Utifrån vad jag vet om dig misstänker jag att du skulle föredra burk framför 33cl returglas för att slippa risken för glaskross vid förstemansfall.

Jag rekommenderar dock i det fallet den ordinära 1,5 l PET-flaskan, då den utöver att den är tålig har den fördelen att den kan räcka även på en led med mer än en replängd (åtminstone om varje klättrare har egen flaska).

Det finns väl bara i 2 l flaskor? Det är väl bara barn som dricker julmust och familjer brukar vilja ha familjeförpackningar! Frågan är väl varför inte öl finns i 2 l PET?

Om nog många hör av sig till bryggerierna så finns det kanske snart julmust på burk ;)

/Staffan, som en gång strax före en jul jobbade tillfälligt med att för hand flytta över 1 miljon 33-centiliters flaskor med julmust från gamla drickabackar till de nya backarna. Tog några år innan julmust smakade gott igen :)

a) det behövs stora flaskor annars räcker det inte till mamman också.
b) det går inte att "vispa" grädde i en burk.
c) det går inte att göra raketer av burkarna.
d) man kan inte ha livlinan i en burk (vid skridskoåkning).
e) det går inte att fästa ett snöre i halsen på en burk för den har ingen hals. Ska du kyla en burk i en vak måste du ha en plastpåse också.

Export!

Jag skulle villja veta varfor inte Julmust exporteras. Har i Luxembourg finns namligen inte denna aldla dryck. Inte heller i grannlanderna!

Nar jag komer upp till Sverige ska jag borja med att dricka 5l Julmust med att antal vortbrodsmackor med julost pa!!

Go Jul

Håller med. Skandal att det inte finns julmust att köpa utanför Sverige!
Först får ni vara de enda i EU:n som får snusa och nu är ni dessutom de enda som får julmusta. Var ska det sluta?

Undrar:
/Georg

norpan_; sa:
KLAGER; sa:
Det är väl bara barn som dricker julmust

Hold youre horses!! Det är det sannerligen inte, för jag dricker det med glädje:) (visst man kanske är lite barnslig).

Jä! Julmust är den enda riktiga juldrycken!
Mörkt öl och smaksatt brännvin dricker man ju året om.

Dricke ("gotlandsdricka") hör också julen till, även om det kanske inte är helt julspecifikt det heller.

Attans Spendrups...

Wårby hade en väldigt god must tidigare. Men när Spendrups köpte Wårby lade de ned den musten och körde vidare med sitt recept, och faktiskt tycker jag att det är sämre.

Det finns flera sorter som är i sötaste laget, och jag minns fortfarande hur Wårbys must hade stor kropp, om inte torr, så åtminstone mer balanserat söt utan att för den delen smaka svagdricka.

Med stigande ålder har jag dessvärre anfäktats av denna överdrivna sötma som oftast finns i musten och blandar ibland musten med lättöl. Det är dock en överdrift och ett övergrepp från min sida som är en konsekvens av personliga åldersdefekter i viss mån; det sägs ju att man ändrar smak med åren...

Det sista Pripps gjorde innan de blev uppköpta, var dock att de på ett hedervärt sätt bad C C att hålla fingrarna borta från den svenska julmusten och dess marknadsföring, varvid samarbetet mellan C C och Pripps upphörde.
[Ändrat av Mezzner 2005-12-05 kl 15:23]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg