Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder??

i vilka andra städer finns det en stadsdel som kallas söder?

Rätt många skulle jag tro.
Och inte i någon av dom skulle innevånarna komma på tanken att referera till den statsdelen utan att specificera vilken stad det handlar om. Utom just Stockholmarna.
Ännu roligare blir det ju av att vi andra direkt vet vilket "Söder" som avses just för att vi vet att det bara är Stockholmare som gör så.
Så på sätt och vis gör ju Stockholmarna rätt när dom förutsätter att alla förstår vilket "Söder" som avses. Men komiskt är det ändå.

/Thomas

Ja dagens I-landsproblem. Och varför har vi inga naturkompaniet i Upplands-Väsby? Hmm kan det vara så att man lägger sin butik där man tror man kan maximera försäljningen? Om konkurrenterna finns i city, varför då finnas i förorten? De som inte finns i City erbjuder då andra kvaliteter (tex lägre priser) och jag tror inte skillnaden i hyra är tillräckligt stor mellan söder och Kungsgatan.

Christian

Hmm, min fråga skulle vara, varför är det snart bara Naturkompanietbutiker överallt?
Var tog de fristående friluftsbutikerna vägen dårå..?

//J

vem annat än en Stockholmare skulle referera till en stadsdel utan att skriva vilken stad det gäller?

Med tanke på att så gott som alla Stockholmare är födda utanför Stockholm måste de ju ha lärt sig det oskicket ute i landet, och alltså är det uppenbarligen ok ute i landet att göra så. Det mesta som nollåtorna beskylls för görs av inflyttade. Alltså helt vanliga f.d. lantisar.

Men menar du på fullaste allvar att en Göteborgare skulle säga "Majorna, i Göteborg alltså"?
"Rosengård, i Malmö alltså"

Med tanke på att så gott som alla Stockholmare är födda utanför Stockholm måste de ju ha lärt sig det oskicket ute i landet, och alltså är det uppenbarligen ok ute i landet att göra så. Det mesta som nollåtorna beskylls för görs av inflyttade. Alltså helt vanliga f.d. lantisar.

Men menar du på fullaste allvar att en Göteborgare skulle säga "Majorna, i Göteborg alltså"?
"Rosengård, i Malmö alltså"

Men Martin, hur många Majorna eller Rosengård finns det jmft med Söder?

Men Martin, hur många Majorna eller Rosengård finns det jmft med Söder?

På ett ungefär 2:15 respektive 3:5. ;)

Chansen är ändå rätt stor att en genomsnittssvensk vet precis vilket Majorna, Söder eller Rosengård man snackar om i ett nationellt sammanhang.

Hur som helst hade jag själv åtminstone skrivit Södermalm, och faktiskt räknat med att man in ett nationellt sammanhang förstår att det handlar om Stockholm och inte exempelvis Skövde (vars Södermalm också saknar friluftsbutiker vad jag minns). Men hur mycket läsaren själv ska få begripa är ju en balansgång. Antingen väljer man P3-nyheternas idiotförklarande stil och förklarar allt ("...presidentval i landet Argentina...") eller sportjournalistikens metod att skriva en hel artikel utan att ens berätta vilken idrott det rör sig om eftersom man ju har nämnt lagets namn, eller tränarens namn eller så.

Men det där kan nog du berätta mer om, Staffan :)

Så kan man ju tycka men vem annat än en Stockholmare skulle referera till en stadsdel utan att skriva vilken stad det gäller? Ärligt?

/Thomas

Ja du Thomas, bra nivå. Dra alla över en kam du. Du har säkert rätt och jag fel, jag är ju stockholmare (född i staden men bor i förorten), Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag finns och hoppas du inte behöver åka till Stockholm för vi är väldigt många här och alla är vi dryga, elaka och bara ute efter att mobba dig.

Ni andra förstår säkert att det hela handlar om en viss ironi och en jävla massa trötthet på att det är Ok att racka ner på stockholmare. Men säg inget till Thomas

Samma sak i alla vädersträck...

Jo, jag har oxå lagt märke till att alla friluftsbutiker i huvudstaden ligger samlade runt Frederiksborggade i Norreport.

Anledningen är väl ganska enkel: -Om jag åker till huvudstaden för att köpa nån friluftspryttel så beger jag mig till Frederiksborggade för att där finns flest butiker och således störst valmöjligheter. Butikerna vid Frederiksborggade lockar kunder åt varann genom att tillsammans erbjuda kunden ett större utbud än vad en enskild butik klarar av. Eventuella ensamma butiker i söder eller annat vädersträck får således inte besök av mig.

Ja du Thomas, bra nivå. Dra alla över en kam du. Du har säkert rätt och jag fel, jag är ju stockholmare (född i staden men bor i förorten), Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag finns och hoppas du inte behöver åka till Stockholm för vi är väldigt många här och alla är vi dryga, elaka och bara ute efter att mobba dig.

Ni andra förstår säkert att det hela handlar om en viss ironi och en jävla massa trötthet på att det är Ok att racka ner på stockholmare. Men säg inget till Thomas

Men hallå! Snacka om att överreagera. Jag konstaterade ju bara att det bara är Stockholmare som på ett "nationellt" forum refererar till sina statsdelar utan att närmare tala om vilken stad det gäller. Om du läser mitt inlägg igen så lägger jag inga som helst värderingar i detta utan bara konstaterar att det är så. Hittills har ingen påstått att jag har fel i detta konstaterande.
Däremot är det många som försvarar stockholmarnas "rätt" att göra så eftersom vi andra ändå förstår vad som avses, vilket även jag antydde i mitt andra inlägg.
Det måste vara jobbigt att tillhöra en så mobbad minoritet som stockholmarna. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som ytterligare en sten som kastades på denna utsatta folkgrupp. Det skall aldrig hända mer.
/Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insco Finns ett bra Team Sportia Butiker och leverantörer 4
Pulkor, vart finns dom? Butiker och leverantörer 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg