• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför denna ständiga expeditions och prestationsmentalitet?

För att anknyta till urinlägget; jag själv hör till dem som gillar att ha ngt slags idé med sina vandringar. En som jag fick rätt tidigt var att jag kompenserade för transportsträckor (skog) och krockar med civilisationen (eller kanske absorberade de senare) genom att göra relativt långa vandringar; en vandring blev en resa. På det viset fick jag också idén att knyta ihop många olika områden, korsa gränser, höra och tala flera olika språk. När jag t ex en gång köpte en karta över Berninaområdet (för att kolla turer nära Poschiavo i Schweiz) upptäckte jag ett grannområde i Italien, Valmalenco; sen upptäckte jag att det fanns intressanta sträckor både före och efter, och sen var pusslet igång. En annan gång for jag med tåg först över berninapasset, sen genom Beverdalen och började fundera om de hängde ihop på ngt vis; ur detta födde idén om en vandring i tre länder, från St. Anton i Österrike, till Poschiavo i Schweiz. Den blev 16 dagar. Efter min försa västalpina tur i Aostadalen köpte jag kartor över Piemonte och klurade ut en sydalpin tur som skulle överträffa den i längd.

Mitt mest ambitiösa projekt blev inte av. Jag skulle gå från Genevesjön till Vallée des Merveilles i Alpernas sydligaste ände. Jag fick urinvägsinfektion och hög feber (som snabbt gick över) i Modane så av en tur blev två, 15 resp. 21 dagar, 1999 resp. 2000. Den senare turen gick ut på att maximalt utnyttja skönheten på ömse sidor om gränsen mellan Frankrike och Italien.
Jag tror jag korsade gränsen 10 gånger.

Det mest ambitiösa jag genomfört var år 2005, en tur utmed hela huvudkedjan av Pyreneerna
( - inte kust till kust!)
Jag trodde 35 dagar, men det blev 31. Utmaningen var dock inte fysisk (jag var ju bara 60 år) eller teknisk (fast två etapper krävde stor försiktighet) utan mer att klara provianteringen så att jag aldrig var utan mat och aldrig bar för mycket.

I övrigt har mina största utmaningar varit att begagna tältet maximalt i trakter där folk tror att man inte kan, eller helt enkelt föredrar stugbekvämligheten. År 2003 ställde jag utmaningen att göra en helt improviserad tur i Alperna (den blev 18 dagar) utan annan plan än att gå från Frankrike över mot Italien, tillbaka igen och överlag norrut. Jag blev t o m tvungen att improvisera utgångspunkten eftersom en viss busslinje ännu inte börjat gå för säsongen. Jag tog en annan buss, rev fram kartorna och bestämde efter snabbstudium var jag skulle gå av. Även 2006 blev jag tvungen att improvisera startpunkten därför att jag inte hittade övernattning.
Där fick jag också impulsen att lägga om turens avslutning.

Fullt så ideologisk har jag inte varit i mina fjällvandringar. Jag kommer på två undantag; 2004 när jag fick idén att ta med mig Dovrefjell och Tafjordfjella på en och samma tur
(13 dagar) - vilket krävde två etapper i det lite vildare Reinheimen. 2002: Efter en tur i Breheimen, med avslutning i Jotunheimen tittade jag på en karta och såg genast en mängd intressanta dalar som egentligen bara kunde knytas ihop med tältets hjälp. Det blev 10 dagar. På en etapp såg jag inte en enda människa, på en annan endast två tyskar, i slutet.
I Jotunheimen!
 
Tror det finns mycket blandade anledningar, utemänniskor är ju vanliga människor som gillar friluftsliv där en del av oss får utlopp för sin överaktivitet utan att "märkas" av omgivningen...

Det är ju inget konstigt att cykla jorden runt 10 gånger på en gång, då är man ju en sån där sportfåne, men att få utlopp för sin överaktivitet i det normala familjelivet är inte lätt då "syns" det ju o folk märker att man har problem...

Här är en variant av tusen olika, som finns bland oss...
Symptom på bulimia nervosa:
• Hyperaktivitet när de inte hetsäter
• Överdriven fysisk aktivitet
• Överdrivet användande av kräkmedel, dietpiller, aptitdämpande medel eller laxermedel
• Depression
• Ångest
• Humörsvängningar
• Sömnrubbningar
• Isolerar sig från vänner och familj ( Tanken går till enmansprestationerna...)
• Ekonomiska problem - vilka kan medföra snatterier för att finansiera hetsätning
• Oregelbunden eller utebliven menstruation
• Förstoppning, matsmälningsproblem och/eller problem med sura uppstötningar
• Svullna salivkörtlar
• Blodsprängda ögon
• Återkommande halssmärtor
• Svaghet/utmattning
• Uttorkning
• Krampanfall
• Problem med tänderna
• Skador på inre organ
• Oregelbunden hjärtrytm som kan leda till hjärtstillestånd
Källa : http://www.mando.se/sv/startsida-atstorningar/fragor-och-svar/vilka-ar-/1.aspx
 
Varför utsätter sig vissa människor frivilligt för smärta, total utmattning , överdrivna prestationer osv. Jag tror dom flesta "normala hobby äventyrare" är egoistiska. Man vill göra något själv, tömma hjärnan, tömma kroppen för att sedan ha växt mestadels psykiskt.
Tänker på mig själv.......upp 06:30, gå ut med hunden ,frukost, jobba, äta, jobba, hämta ungarna i skolan hem,gå ut med hunden, laga middag, umgås med barnen ,lägga barnen, diska, gå ut med hunden, Nästa dag ungefär samma sak. En gång i veckan tvätta, släktingar kommer på besök, ena ungen tränar fotboll och simmning en gång i veckan, handla mat, jobba över osv.
Det blir för slentrianmässigt.
Då kan det vara skönt tycker i alla fall jag att någon gång ge sig själv en rejäl tömning av kroppen. Att bryta av eller nollställa sig så att säja. vilket i mitt fall innebär extremaktivitet. När jag väl gjort det känner jag mig bättre förberedd mot det mesta.
Klarar man dom målen man sätter upp så känns allt annat mycket lättare.
Jag tycker själv att jag på det här sättet tänker klarare, presterar bättre...både som pappa, make , vän och arbetare.
En annan sak är att när man gör någonting själv som är enormt slitigt så hinner man tänka mycket, vilket gör att man är fruktansvärt förberedd på hur man ska hantera frågeställningar, problem och annat som man inte hinner gå igenom i huvudet vanliga dagar.
Det är i alla fall vad jag tror/tycker.
MVH Micke
 
En annan sak är att när man gör någonting själv som är enormt slitigt så hinner man tänka mycket, vilket gör att man är fruktansvärt förberedd på hur man ska hantera frågeställningar, problem och annat som man inte hinner gå igenom i huvudet vanliga dagar.
Det är i alla fall vad jag tror/tycker.
MVH Micke

Kanske är det detta som är pudelns kärna. En arbetskollega till mig uttryckte det så fint:

"Folk pratar om hur skönt det är att vara ute och springa, för att man tänker så bra då. När jag springer kan jag inte tänka på nånting annat än att jag nog kommer att dö om jag springer längre än till nästa lyktstolpe"

Är det månne här man kan dra skiljelinjen? Extremsportare - de som tänker/filosoferar bäst när kroppen jobbar hårt. Frilufsare - vi som bara kan sköta en sak i taget; ska hjärnan jobba måste kroppen få ta det lugnt och vice versa.
 
Extremus Frilufsis = Måste anstränga sig kopiöst för att hjärnan ska koppla in?
Normalus Frilufsis = Lagom lunk gör att hjärnan funkar bäst?
Soffus Frilufsis = Hjärnan funkar bäst i ryggläge framför TV:n?

Jag är nog en blandning av dom 2 nedersta typerna......
Kanske därför jag går omkring med 10-15 kilo övervikt oxå!


Majjen: Härlig bild!
 
Senast ändrad:
Om jag får generalisera lite så tror jag det finns en förklaring i frilufsarna olika bakgrund. Grovt sätt kan vi dela in alla i två olika grupper: De sportiga och njutarna/upplevelsemänniskorna.

De sportiga har tidigare hållit på med olika sporter, kanske börjat med någon extremsport och på det sättet drivit över på mera "vanligt" frilufsande. De har tagit med sig sin sportiga grundinställning ut i naturen och kan inte låta bli att prestera där också. Går (för)långa dagsetapper och bär tungt om det behövs. Gillar när kroppen får arbeta rejält.

Upplevelsemänniskorna har en mera brokig bakgrund men de har gemensamt att de drar till naturen för upplevelsens skull. De ser ingen mening med att stressa eller bära mer än nödvändigt. Skakar förundrat på huvuvet åt Fjällräven Classic och förbiilande multisportare.

Ja medger att detta är ganska generaliserande men det är en mycket bättre förklaring än att blanda in bokstavsbarnen...

/Anders
 
Runt 20% av jordens befolkning har någon slags "sjukdom" direkt kopplat till hjärnan, detta oavsett sociala status, i denna grupp ingår b.l.a överaktivitetsstörningar. Ordet lagom blir svårt att definiera för dessa människor och leder många gånger till drogmissbruk eller fysiskt maniskt tränande. Utan professionell hjälp kan individen ha mycket svårt att klara av ett "normalt" vardagsliv.
 
Runt 20% av jordens befolkning har någon slags "sjukdom" direkt kopplat till hjärnan, detta oavsett sociala status, i denna grupp ingår b.l.a överaktivitetsstörningar. Ordet lagom blir svårt att definiera för dessa människor och leder många gånger till drogmissbruk eller fysiskt maniskt tränande. Utan professionell hjälp kan individen ha mycket svårt att klara av ett "normalt" vardagsliv.

Din första mening kan ju precis lika gärna läsas som en definition av ett sjukdomstillstånd, som den kan läsas som en beskrivning av ett sakförhållande.

Det faktum att du själv sätter "normalt" inom citationstecken i sista meningen torde tillräckligt antyda att begreppsparet sjuk-frisk är just definitionsfrågor.

En grov liknelse: "Runt 20% av alla människor är så långa att de slår huvudet i taket i vissa hus, vilket omöjliggör ett normalt liv (i dessa hus), denna sjukdom drabbar främst män.".
 
Om jag får generalisera lite så tror jag det finns en förklaring i frilufsarna olika bakgrund. Grovt sätt kan vi dela in alla i två olika grupper: De sportiga och njutarna/upplevelsemänniskorna.
Klart du får generalisera. Och jag reagerar... :)
Bärjar genast tänka egocentriskt, samt bådeock snarare än antingeneller. Men så är jag ju inte snittstefan eller medelmartin heller. :)

Bra tänkt annars. Tänker jag generaliserande...
 
Med bryggkaffe efter picknicken

blir det vare sig expedition eller prestation. Jag jobbar, går endast fort om jag vet att det betyder att jag kan ligga på rygg längre sen.... Dagen motionsaktiviteter blir lätt hejdade av kikarspaning, fotografering eller enbart insupande....numera vågar jag minska inte bara steglängden i motluten utan även kadensen... utsikter skall man njuta och lära av.
Majjens bild är en suverän illustration.
//J
 
Din första mening kan ju precis lika gärna läsas som en definition av ett sjukdomstillstånd, som den kan läsas som en beskrivning av ett sakförhållande.

Det faktum att du själv sätter "normalt" inom citationstecken i sista meningen torde tillräckligt antyda att begreppsparet sjuk-frisk är just definitionsfrågor.

En grov liknelse: "Runt 20% av alla människor är så långa att de slår huvudet i taket i vissa hus, vilket omöjliggör ett normalt liv (i dessa hus), denna sjukdom drabbar främst män.".

Just NP (neuropsykiatriska) besvär "kan" vara svåra att definiera och upptäcka. Många får sina diagnoser sent upp i åldrarna.