• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför denna ständiga expeditions och prestationsmentalitet?

Jag säger inte ett skit , det är mest du som pratar(skit).
Men jag påstår att varken du eller jag kan säga att det är på ena eller andra sätter. Kan du för mig bevisa att du har rätt ska jag gärna ge dig en klapp på axeln. Om inte tycker du att du ska be om ursäkt.
Lite fakta om du vill.
man brukar dela in ADHD i tre grupper.
Den hyperaktiva-impulsiva, Den ouppmärksamma, Den kombinerade

Minst sex av symptomen måste ha funnits i minst sex månader med början innan barnet har fyllt sju år:
-är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
-har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
-verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
- följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår uppgifterna)
- har ofta svårt att organisera sina uppgifter eller aktiviteter
- undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t ex skolarbete eller läxor)
- tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
- är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
- är ofta glömsk i det dagliga livet
Sen som bieffekt till detta ett dåligt självförtroende som adhd patienter oftas lider av.
Men en idrott eller liknade är inte av ondo, en teori är att men lider brist på dopamin och kroppen ersätter det med adrenalin i stället.

Spänningssökare därimot har ofta lägre halt av enzymet MAO i blodet. En människa med låg MAO-halt kräver mer spänning för att bli tillfredsställd och få sin dos av adrenalin.

det är brukligt att hänvisa till källa när man klipper och klistrar av vad andra publicerat och inte låtsas att man själv producerat texten..
 
(*Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag blir lite smått provocerad av folk som blir "ställföreträdande kränkta" åt andra som de anser vara svaga och utsatta stackare. Människor med bokstavsdiagnoser är också människor, och de kan ta sin egen strid om de känner för det. Men det anses väl annars vara så att kopplingen ADHD–dopaminbrist snarare gör att man söker adrenalinkickar? Det är alltså inte kroppen utan kroppens ägare som kompenserar..?)

Där fick jag så jag teg. Fast jag anser inte att någon är svagare eller en stackare. Är bara anhörig och kränkt.
Så jag tackar för mig. Åter till tråden....
Jag har läst en himmla massa inlägg sedan jag blev medlem och en sak som jag har börjat undrar över är varför så många verkar var så prestationsinriktade i sitt frilufsande? Det är ständigt någon ska vandra hela kungsleden, gå hela sveriges längd, paddla längs hela kusten osv. Det har fått mig att undra varför. Varför ser man aldrig något inlägg i stil med "Hej, jag tänker flumma runt planlöst i Sarek i fyra veckors tid..."?

Jag har några teorier, en går ut på att det är ett arv från de stora upptäckresanderna. En romantisk drifkraft att få jämställa sig med Nansen, Amundsen, Hillery mfl. Eller så är det de moderna proffersionella äventyrarnas som med sina expeditioner underblåser prestationsmenaliteten. De proffesionella går dock lätt att förstå för utan uppseendeväckande expeditioner får de inga sponsorer och då är det ju kört (om man inte är Lars Monsen förstås). Tänk er en expedition till Everest som ska gå upp en bit på berget och kanske göra ett toppförsök. Men bara om solen skiner... Inte så många sponsorer kommer nappa på det upplägget. den tredje teorin är att det är en spegling av samhället vi lever i. De flesta liv är prestationsinriktade på något sätt så då kanske det inte är så konstigt om det spiller över på fritidsintresserna också.

Vad tror ni?
/Anders
 
Där fick jag så jag teg. Fast jag anser inte att någon är svagare eller en stackare. Är bara anhörig och kränkt.
Så jag tackar för mig

Äsch, att jag känner mig provocerad av ett ganska naturligt beteende är mitt problem, inget du ska behöva ta hänsyn till. Det var därför jag placerade en förklarande parentes där. Anhöriga får gärna ta strider :)
 
hoppas inte några pudlar, junkeis, gubbar/gummor eller anhöriga blir trampade på tårna men vi kanske skulle återgå till pudelns kärna.. är utsidan befolkat av adrenalin junkies eller är vi mysgubbar/gummor som gillar att softa i skog och mark.. jag tycker att vi har i princip obefintligt med adrenalin, en del testosteron men inte mycke adrenalin..
 
hoppas inte några pudlar, junkeis, gubbar/gummor eller anhöriga blir trampade på tårna men vi kanske skulle återgå till pudelns kärna.. är utsidan befolkat av adrenalin junkies eller är vi mysgubbar/gummor som gillar att softa i skog och mark.. jag tycker att vi har i princip obefintligt med adrenalin, en del testosteron men inte mycke adrenalin..

Du menar att du vill gå tillbaka till ursprungsfrågan? (Ställer min tomma popcornskål åt sidan)

Några iakttagelser.

Detta är väl ett ändå ett synnerligen väl lämpat forum för de individer som gillar att pressa sig själva att se vad de går för, samtidigt som de gör det ute i skog och mark. Var skulle de annars häcka och finna andra likasinnade? Det behövs ju bara två medlemmar som delar ett intresse så är diskussionen i full gång.

Vad klassas som prestationsmentalitet egentligen? När jag är ute och vandrar med min man i fjällen så kommer diskussionen osökt in på om vi inte ska ta och göra någon liten toppbestigning. Hur långt man ska klara av att gå på en dag har också varit något vi haft delade meningar om. Jag har varit tjurig, trött och tråkig och verkligen inte ALLS sett tjusningen med att klättra brant uppför bara för att...vadå? Den redan underbara utsikten ska bli ännu lite vidare? Och jag böjer mig inte längre för argument som "Jomen två mil per dag ska väl inte vara några problem - man har ju hela dagen på sig" Så sånt enkelt tänk som att man ska göra något för att det är högt eller långt, det klassar jag som prestationstänk. Men det finns väl lika många deefinitioner på det som det finns medlemmar på Utsidan. Vi är väl som folk är mest, bara lite skitigare ibland.
 
Alla är vi lika – och olika – men mest lika. Var och en betraktar sig själv som unik och en del ser sig själv som odödlig.
Några av oss behöver vara mer unika än alla de andra unika.

Vissa mår bra av att anstränga kroppen, andra av att anstränga hjärnan, vissa kombinerar de två.

Några förstår inte att de mår bra av endrofin- kicken, andra anstränger sig för att få den eftersom de vet att den finns.

Några reflekterar över vad de upplever, andra gör det inte.

Själv tror jag på att BKFAKVF –syndromet är det drivande hos testosteronstinna yngre grabbar som behöver ett, för dem i alla fall, naturligt ingångssamtalsämne.

Jag har en liten ppt-fil (Power Point) som jag tycker berättar väldigt mycket om oss människor.Hur gör jag för att kunna förmedla denna fil till er? Den tar drygt en minut att se och den innehåller tusen år av människokunskap.

Thomas
 
själv har jag under 17-18år kickat loss på alla adrenalin/testosteron aktiviteter man kan tänka sig, allt från italienska racerhojjar i 300knyck till soloklättring.. plötsligt en dag vaknade jag upp och var i princip helt ointresserad av extremaktiviteter..jag är fortfarande "mycket" men jag har inte behovet att jaga längre.. jag vet inte hur det har med kemisk balans i kroppen eller mognad över tid..
 
Frågan huruvida personer med en eller annan neuropsykiatrisk diagnos är överrepresenterade bland extremäventyrare är..

1. av statistisk natur och kan bara besvaras genom att göra en statistisk undersökning, inte genom pajkastning i forum.

2. rätt så meningslös utan en vettig tolkning av svaret. Om nu diagnoser är vanligare hos äventyrare - vad vill man ha sagt med det? Bevisar det att äventyr är en sjuk verksamhet och att äventyrssnack på en hemsida är något dåligt?

Jag tycker verkligen inte att extrema aktiviteter och expeditionshets är ett problem på Utsidan. Men om expeditioner ska få diskuteras nånstans så är det väl just här.
 
Frågan huruvida personer med en eller annan neuropsykiatrisk diagnos är överrepresenterade bland extremäventyrare är..

1. av statistisk natur och kan bara besvaras genom att göra en statistisk undersökning, inte genom pajkastning i forum.

2. rätt så meningslös utan en vettig tolkning av svaret. Om nu diagnoser är vanligare hos äventyrare - vad vill man ha sagt med det? Bevisar det att äventyr är en sjuk verksamhet och att äventyrssnack på en hemsida är något dåligt?

Jag tycker verkligen inte att extrema aktiviteter och expeditionshets är ett problem på Utsidan. Men om expeditioner ska få diskuteras nånstans så är det väl just här.

Joo, så ska de va millimeter, jag fick troligen ngn slags Täppas Fågelbergssmitta, när jag drog min personliga åsikt om varför en del är överdrivet hysteriskt på gränsen vansinne till prestationer.
Hoppas vi kan återgå till en mera sansade inlägg gällande den här tråden om vad det är som triggar, driver de här elitmänniskorna tiil deras makalösa bedrifter.
peter
 
Joo, så ska de va millimeter, jag fick troligen ngn slags Täppas Fågelbergssmitta, när jag drog min personliga åsikt om varför en del är överdrivet hysteriskt på gränsen vansinne till prestationer.
Hoppas vi kan återgå till en mera sansade inlägg gällande den här tråden om vad det är som triggar, driver de här elitmänniskorna tiil deras makalösa bedrifter.
peter

För vissa är att stiga upp ur sängen en makalös bedrift,för andra är en bestigning av K2 en dans på rosor.Varför gradera utifrån egna värderingar när det gäller andra,prestationer och liknande är oftast för att tillfredställa sig själv och hitta sin nivå.Bedömningarna står andra för...


peter