• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför denna ständiga expeditions och prestationsmentalitet?

va.. e det bara jag som inte har en aning om vad denna tråden handlar om.. det är väl ytterst få adrenalin junkies på utsidan.. dom flesta är väl svårt lajdback?

Nja,det svårt ogenomträngeliga SAREK med alla sina faror är väl typ det svåraste och mest adrenalinstinna man kan tänka sig.Om man nu inte räknar in LÅNGFÄRDSSKRIDSKOR då.


peter
 
Jag tänker på en del människor som cyklar till Mount Everest, tar med sig cykeln till toppen som bestigs, cyklar till chatka halvön i bortre ryssland o sen hem via vissa alptoppar, för att sen bli hyllad som en som kan....vet....orkar....är en hjälte???, har inget bra svar, men en fundering, det finns ju dom som är trötta på allt i livet, som sätter sig ner o vill inget göra, då är ju dom sjuka eller hur????, men dom som gör tvärtom, som överdriver maniskt som en del prestationsnissar, de e ju inte helt friskt det heller???
Har märkt att bland ADHD folk finns en överrepresentation bland "duktiga", med risk att få på skallen...Faan, nu sticker jag ut hakan igen...
Hänger ni med, lagom är bäst!
Men guuud va duktiga ni är som är duktiga och orkar allt som ingen annan gör, diplom till er !!!
Peter

Duktigt! Sparka på de som är döda vet ja! :(
och hur fan (ursäkta språket) vet du att ADHD folk!!!!! är överrepresenterade som sk. äventyrare!?
Du kanske ska börja lugna ner dina inlägg nu...

Nu tror jag trådförfattaren menade oss vanliga icke professionella. Som direkt på frågan vad gjorde du i sommars? svarar med hur många mil de paddlat, vandrat, cyklat osv.
Och det är ett rätt vanligt fenomen.
Jag mötte ett gäng paddlare utanför Nämdö förra sommaren. Deras största intresse av mig var hur långt jag paddlat ??? Vi kom fram till att de nästan padddlat lika långt på en lång helg som jag på 10 dagar... På min nästa fråga om de sett några havsörnar svarar de lite lessna att det hade de inte, -finns det sånna här?
Jag berättade då att -jodå det är rätt gått om dem, sett 6-7 stycken och och ett gäng med fiskjusar... och så blir det 7-8 med de där två jättarna ni just paddlade förbi och pekar upp ovanför dem. :)

Stanna upp ibland och titta runt omkring er

/ från en bekväm äventyrare.
 
HAHA!! skitroligt, under mina yngre år så träffade jag en kille ganska ofta som sedermera blev en känd äventyrare, inte nog med att killen var rena dampskallen så var han rena psykopaten.. dessutom pratade han ofta om sig själv i tredje person.. riktigt läskigt..
 
HAHA!! skitroligt, under mina yngre år så träffade jag en kille ganska ofta som sedermera blev en känd äventyrare, inte nog med att killen var rena dampskallen så var han rena psykopaten.. dessutom pratade han ofta om sig själv i tredje person.. riktigt läskigt..[/QUOTE
]


Usch, otäkt, har varit med om det själv, har en kompis som ser blodsmak o svett som sin yttersta njutning, va vet du betula pendula, om ADHD, förmodligen inte ett skit, när du kan säga att dessa personer inte förekommer mer frekventerat än andra, när det gäller ytterst extrema prestationer....
Om du vet ngt om ADHD så vet du att jag har rätt...
peter
 
Duktigt! Sparka på de som är döda vet ja!
och hur fan (ursäkta språket) vet du att ADHD folk!!!!! är överrepresenterade som sk. äventyrare!?
Du kanske ska börja lugna ner dina inlägg nu...

Det skrev betula pendula....
Ja jag är 49 år gammal, har hunnit med en hel del, bla personlig erfarenhet, av den typen av människor, inget negativt med att dom är överaktiva, men dom syns, och märks, jag lovar...
Äventyrare, som är superduktiga, försök inte härma dom, det kan straffa sig, de har oftast en annan inställning till sitt äventyr som vi "vanliga" inte kan föreställa oss, tänk efter...betula p.
De har ofta en aggression som måste ut på något sätt...
Men du, låt dom hålla på, det kommer att finnas många hjältar som vi kan ge pris till för deras "outstanding" prestationer.
Lugna ner mina inlägg kommer jag aldrig att göra, tvärtom vill jag öka trycket så att vissa obekväma sanningar kommer fram, men du kanske misstycker???
peter skuggan kan inte va tyst...
 
Nu tycker jag att vi alla ska minnas att ADHD m fl bokstavsdiagnoser är neuropsykiatriska diagnoser. Som sådana tycker jag att man kan visa lite mer respekt och inte slänga sig med ord som "ADHDfolk" eller ännu värre, "dampskalle". Du kanske skiter i det men om ni två nu har rätt så är ju sannolikheten att en "dampskalle" (eller en person med en neuropsykiatrisk diagnos som vi med lite folkvett säger) sitter och läser detta rätt stor här på utsidan, eller hur? Visa lite respekt och uttryck gärna eran åsikt att dessa är överrepresenterade bland risktagare på ett civiliserat sätt.
 
Vättlefjäll;360037 sa:
Nu tycker jag att vi alla ska minnas att ADHD m fl bokstavsdiagnoser är neuropsykiatriska diagnoser. Som sådana tycker jag att man kan visa lite mer respekt och inte slänga sig med ord som "ADHDfolk" eller ännu värre, "dampskalle". Du kanske skiter i det men om ni två nu har rätt så är ju sannolikheten att en "dampskalle" (eller en person med en neuropsykiatrisk diagnos som vi med lite folkvett säger) sitter och läser detta rätt stor här på utsidan, eller hur? Visa lite respekt och uttryck gärna eran åsikt att dessa är överrepresenterade bland risktagare på ett civiliserat sätt.

Jooo, du har rätt, vet dom som fått diagnosen kastad i ansiktet, och lever med det resten av sitt liv..
Ibland så ska man inte ta reda på allt o diagnostisera, de kan ge motsatt effekt...
Ska försöka förklara på ett mer civiliserat sätt i fortsättningen...
peter
 
Usch, otäkt, har varit med om det själv, har en kompis som ser blodsmak o svett som sin yttersta njutning, va vet du betula pendula, om ADHD, förmodligen inte ett skit, när du kan säga att dessa personer inte förekommer mer frekventerat än andra, när det gäller ytterst extrema prestationer....
Om du vet ngt om ADHD så vet du att jag har rätt...
peter


Jag säger inte ett skit , det är mest du som pratar(skit).
Men jag påstår att varken du eller jag kan säga att det är på ena eller andra sätter. Kan du för mig bevisa att du har rätt ska jag gärna ge dig en klapp på axeln. Om inte tycker du att du ska be om ursäkt.
Lite fakta om du vill.
man brukar dela in ADHD i tre grupper.
Den hyperaktiva-impulsiva, Den ouppmärksamma, Den kombinerade

Minst sex av symptomen måste ha funnits i minst sex månader med början innan barnet har fyllt sju år:
-är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
-har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
-verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
- följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår uppgifterna)
- har ofta svårt att organisera sina uppgifter eller aktiviteter
- undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t ex skolarbete eller läxor)
- tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
- är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
- är ofta glömsk i det dagliga livet
Sen som bieffekt till detta ett dåligt självförtroende som adhd patienter oftas lider av.
Men en idrott eller liknade är inte av ondo, en teori är att men lider brist på dopamin och kroppen ersätter det med adrenalin i stället.

Spänningssökare därimot har ofta lägre halt av enzymet MAO i blodet. En människa med låg MAO-halt kräver mer spänning för att bli tillfredsställd och få sin dos av adrenalin.
 
Senast ändrad:
Men en idrott eller liknade är inte av ondo, en teori är att men lider brist på dopamin och kroppen ersätter det med adrenalin i stället.

Spänningssökare därimot har ofta lägre halt av enzymet MAO i blodet. En människa med låg MAO-halt kräver mer spänning för att bli tillfredsställd och få sin dos av adrenalin.
--------------------------------------------------------------------------------
Dessa rader verkar ju relevanta i sammanhanget, du har själv skrivit dom...BP !!!
peter
 
Men en idrott eller liknade är inte av ondo, en teori är att men lider brist på dopamin och kroppen ersätter det med adrenalin i stället.

Spänningssökare därimot har ofta lägre halt av enzymet MAO i blodet. En människa med låg MAO-halt kräver mer spänning för att bli tillfredsställd och få sin dos av adrenalin.
--------------------------------------------------------------------------------
Dessa rader verkar ju relevanta i sammanhanget, du har själv skrivit dom...BP !!!
peter
? Ja jag har själv skrivit dem...
Men ser att jag skrivit slarvigt igen.

Men en idrott eller liknade är inte av ondo, en teori är att MAN(ADHD) lider brist på dopamin och kroppen ersätter det med adrenalin i stället.
Det gäller alltså ADHD. Med andra ord borde inte någon med adhd jaga kickar eftersom han/hon lever på kickar varje dag.

Och spänningssökarna är nog de som du som du slarvigt drar ihopp till ADHD folk....
Klarare?
Men åter igen visa mig att du har rätt...
 
va.. e det bara jag som inte har en aning om vad denna tråden handlar om.. det är väl ytterst få adrenalin junkies på utsidan.. dom flesta är väl svårt lajdback?

Jag håller med Patric!
Särskilt om man ser över åren så har ju den där expeditionshetsen klingat ut en hel del.

Samtidigt kan man ju hävda att exempelvis jakten på minskad packning är en "prestationsmentalitet", men där vill jag ju hävda att den prestationen håller sig på planeringsstadiet. När man väl kliver ut i det gröna med sin dampartat* nedbantade packning börjar ju (förhoppnngsvis) njuuuutningen.

(*Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag blir lite smått provocerad av folk som blir "ställföreträdande kränkta" åt andra som de anser vara svaga och utsatta stackare. Människor med bokstavsdiagnoser är också människor, och de kan ta sin egen strid om de känner för det. Men det anses väl annars vara så att kopplingen ADHD–dopaminbrist snarare gör att man söker adrenalinkickar? Det är alltså inte kroppen utan kroppens ägare som kompenserar..?)
 
Senast ändrad: