• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför denna ständiga expeditions och prestationsmentalitet?

Jag har läst en himmla massa inlägg sedan jag blev medlem och en sak som jag har börjat undrar över är varför så många verkar var så prestationsinriktade i sitt frilufsande? Det är ständigt någon ska vandra hela kungsleden, gå hela sveriges längd, paddla längs hela kusten osv. Det har fått mig att undra varför. Varför ser man aldrig något inlägg i stil med "Hej, jag tänker flumma runt planlöst i Sarek i fyra veckors tid..."?

Jag har några teorier, en går ut på att det är ett arv från de stora upptäckresanderna. En romantisk drifkraft att få jämställa sig med Nansen, Amundsen, Hillery mfl. Eller så är det de moderna proffersionella äventyrarnas som med sina expeditioner underblåser prestationsmenaliteten. De proffesionella går dock lätt att förstå för utan uppseendeväckande expeditioner får de inga sponsorer och då är det ju kört (om man inte är Lars Monsen förstås). Tänk er en expedition till Everest som ska gå upp en bit på berget och kanske göra ett toppförsök. Men bara om solen skiner... Inte så många sponsorer kommer nappa på det upplägget. den tredje teorin är att det är en spegling av samhället vi lever i. De flesta liv är prestationsinriktade på något sätt så då kanske det inte är så konstigt om det spiller över på fritidsintresserna också.

Vad tror ni?
/Anders
 

avslutad210712

Gäst
Jag har läst en himmla massa inlägg sedan jag blev medlem och en sak som jag har börjat undrar över är varför så många verkar var så prestationsinriktade i sitt frilufsande? Det är ständigt någon ska vandra hela kungsleden, gå hela sveriges längd, paddla längs hela kusten osv. Det har fått mig att undra varför. Varför ser man aldrig något inlägg i stil med "Hej, jag tänker flumma runt planlöst i Sarek i fyra veckors tid..."?

Jag har några teorier, en går ut på att det är ett arv från de stora upptäckresanderna. En romantisk drifkraft att få jämställa sig med Nansen, Amundsen, Hillery mfl. Eller så är det de moderna proffersionella äventyrarnas som med sina expeditioner underblåser prestationsmenaliteten. De proffesionella går dock lätt att förstå för utan uppseendeväckande expeditioner får de inga sponsorer och då är det ju kört (om man inte är Lars Monsen förstås). Tänk er en expedition till Everest som ska gå upp en bit på berget och kanske göra ett toppförsök. Men bara om solen skiner... Inte så många sponsorer kommer nappa på det upplägget. den tredje teorin är att det är en spegling av samhället vi lever i. De flesta liv är prestationsinriktade på något sätt så då kanske det inte är så konstigt om det spiller över på fritidsintresserna också.

Vad tror ni?
/Anders

Tja kolla vårt fotoalbum från 2007. Då flummade vi runt i fyra veckor från Abisko ner till Ritsem och så småningom tillbaka till Abisko :). Visserligen inte helt planlöst eftersom vi skulle träffa min kusin i Ritsem ett visst datum.
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Personliga_mål

En annan mer seriös tanke i det ovanstående. Jag tror att det blir lättare att motivera sig själv samt förklara för andra om tydligheten finns... Därmed inte sagt att det blir bättre för att det är tydligare, eller mer prestationsinriktat. (Sen är ju viss del av presationshetsen rena stolleprov - snubben som bar ett kylskåp genom sverige får ju helt egna sorters kärleksförklaringar ;) .)

För min egen del behöver jag mindre av det prestationsinriktade - jag förlorar lite av fokus om jag mäter och räknar istället för att 'bara vara' - fast även det är en kraftfull förenkling. Finns ju en del bottnar i en sån här fråga (frihetskänsla utan 'begränsande' ramar? eller frihetskänsla tack vare 'begränsande' ramar?).
 
Ett annat skäl kan väl vara att det är just för "prestationerna" som man behöver råd och hjälp med planering. Om jag tänker flumma runt lite planlöst i sarek, varför ska jag då fråga utsidan-folket om råd? Jo möjligen med tips om in och utgångar, transporter och någon passage jag funderat på (sådana trådar är det också gott om) men själva flummandet klarar jag bra på egen hand :)

Visst, vore det min första vandring skulle jag gärna be om råd, men då vore jag väl på sätt och vis i "expeditionsmentaliteten" själv.
 
Så här är det !!!

Jag har läst en himmla massa inlägg sedan jag blev medlem och en sak som jag har börjat undrar över är varför så många verkar var så prestationsinriktade i sitt frilufsande? Det är ständigt någon ska vandra hela kungsleden, gå hela sveriges längd, paddla längs hela kusten osv. Det har fått mig att undra varför. Varför ser man aldrig något inlägg i stil med "Hej, jag tänker flumma runt planlöst i Sarek i fyra veckors tid..."?

Jag har några teorier, en går ut på att det är ett arv från de stora upptäckresanderna. En romantisk drifkraft att få jämställa sig med Nansen, Amundsen, Hillery mfl. Eller så är det de moderna proffersionella äventyrarnas som med sina expeditioner underblåser prestationsmenaliteten. De proffesionella går dock lätt att förstå för utan uppseendeväckande expeditioner får de inga sponsorer och då är det ju kört (om man inte är Lars Monsen förstås). Tänk er en expedition till Everest som ska gå upp en bit på berget och kanske göra ett toppförsök. Men bara om solen skiner... Inte så många sponsorer kommer nappa på det upplägget. den tredje teorin är att det är en spegling av samhället vi lever i. De flesta liv är prestationsinriktade på något sätt så då kanske det inte är så konstigt om det spiller över på fritidsintresserna också.

Vad tror ni?
/Anders

Jag tänker på en del människor som cyklar till Mount Everest, tar med sig cykeln till toppen som bestigs, cyklar till chatka halvön i bortre ryssland o sen hem via vissa alptoppar, för att sen bli hyllad som en som kan....vet....orkar....är en hjälte???, har inget bra svar, men en fundering, det finns ju dom som är trötta på allt i livet, som sätter sig ner o vill inget göra, då är ju dom sjuka eller hur????, men dom som gör tvärtom, som överdriver maniskt som en del prestationsnissar, de e ju inte helt friskt det heller???
Har märkt att bland ADHD folk finns en överrepresentation bland "duktiga", med risk att få på skallen...Faan, nu sticker jag ut hakan igen...
Hänger ni med, lagom är bäst!
Men guuud va duktiga ni är som är duktiga och orkar allt som ingen annan gör, diplom till er !!!
Peter
 
Senast ändrad:
Är det verkligen så många sånna inlägg? Om det nu är det så är det verkligen inte något jag tänkt på... och teorier om varför vissa vill göra expeditioner medans andra föredrar en helg utflykt i närheten är enligt mig lika meningslöst att diskutera varför vissa tycker äpplen är godare än päron.
Alla är olika, även när det gäller friluftsliv.
 
Mångfald

är det som gäller och det finns det på Utsidan.

Att det skrivs mera om pannbensprestatationer om att ligga och mysa i solen i en skogsbacke är kanske inte så konstigt udda företeelser skrivs det mer om än vardagliga.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Allt är också en fråga om var gränsen för prestation/expedition går. Att planera en vandring upp på Kebnekaise är för vissa en prestation medans det för andra är "något man gör när man lika är där". Skall man vara ute fyra veckor så krävs det troligen mer planering och därtill hörande frågor jämfört med om man skall vara ute tre-fyra dagar.
 
Jag har läst en himmla massa inlägg sedan jag blev medlem och en sak som jag har börjat undrar över är varför så många verkar var så prestationsinriktade i sitt frilufsande? Det är ständigt någon ska vandra hela kungsleden, gå hela sveriges längd, paddla längs hela kusten osv. Det har fått mig att undra varför. Varför ser man aldrig något inlägg i stil med "Hej, jag tänker flumma runt planlöst i Sarek i fyra veckors tid..."?



Vad tror ni?
/Anders


Att flumma runt planlöst 4 veckor i Sarek vore verkligen en prestation; dels tror jag det är svårt att få till någon längre tur utan planering, dels skulle ryggsäcken bli ganska tung med 28 dagars mat
(28*0,7 kg= 19.6 - redan det mer än jag skulle kunna tänka mig att bära).

Jag återkommer i huvudfrågan.
 
Ladda ner Ozzy Osbourne's "I just want you",lyssna och lär.

Det finns mycket "onödigt" man kan göra,men man gör det ändå.De flesta har sex utan en tanke på att alstra ett litet barn,utan mer som en skön grej helt enkelt.Helt jävla totalt meningslöst på det stora hela.


peter
 
va.. e det bara jag som inte har en aning om vad denna tråden handlar om.. det är väl ytterst få adrenalin junkies på utsidan.. dom flesta är väl svårt lajdback?