Hmm, hänsyn och laglydighet är inte nödvändigtvis samma sak... Dessutom tycker jag att det är en jäkla skillnad att vara olaglig med bil och att vara olaglig med cykel, framförallt av två skäl:
1. Mycket lättare att döda eller allvarligt skada någon med 1500 kilo bil än 150 kilo cykel + cyklist (och då är det en rätt tjock cyklist).
2. Trafikregler och trafikmiljö är mer anpassade för bilar. Jag har hittills aldrig sett en bilväg som mystiskt "försvunnit" på olämplig plats, vilket cykelbanor gör rät frekvent. Cyklister har väjningsplikt mot alla vid vägkorsningar (ingen högerregel här). Av något skäl skottar kommuner bilvägar långt innan cykelvägar... Som cyklist känner man ibland att det är omöjligt att ta sig fram alls om man ska vara helt laglig, som bilist brukar det inte vara något större problem.
1. Mycket lättare att döda eller allvarligt skada någon med 1500 kilo bil än 150 kilo cykel + cyklist (och då är det en rätt tjock cyklist).
2. Trafikregler och trafikmiljö är mer anpassade för bilar. Jag har hittills aldrig sett en bilväg som mystiskt "försvunnit" på olämplig plats, vilket cykelbanor gör rät frekvent. Cyklister har väjningsplikt mot alla vid vägkorsningar (ingen högerregel här). Av något skäl skottar kommuner bilvägar långt innan cykelvägar... Som cyklist känner man ibland att det är omöjligt att ta sig fram alls om man ska vara helt laglig, som bilist brukar det inte vara något större problem.