Med min bil som drar under 0.5 är det oftast billigare att köra den ensam oavsett sträcka än att åka SJ.
Åtminstone om jag räknar bort andra kostnader än bensin, vilket är ganska rimligt eftersom jag har bilen i alla fall för jobbresor och helgaktiviteter i Stockholmsområdet.
Det är rätt konstigt tycker jag. Samtidigt som det talas om höga bensinpriser etc.
Motsvarande komfort på ett tåg, d.v.s egen kupé, bra stereoanläggning, ingen förbokning, avresa när jag vill, stopp där jag vill, lokal transport vid destination, sköna stolar.. Vad skulle det kosta?..
Även om man hittar en billig biljett mot förmodan så ska man sedan stå ut med att sitta i usla stolar, i kupéer som nästan alltid är aldelse för varma, med ungar som skriker och bredvid folk som hostar å snorar å bjuder på förkylning..
För att tåg skulle kännas attraktiv på resor kortare än 60 mil skulle priset behöva vara avsevärt lägre än min bensinkostnad, plus att jag då ändå vill slippa boka långt i förväg. Och /eller att det går snabbtåg, frekvent, till samma kostnad som bensinen, hela vägen till Östersund.
Flyg är tyvärr mycket attraktivare än tåg idag. Synd tycker jag.