Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?
- Trådstartare Martin Fjäderlätt
- Start datum
Antagligen lider SJ av samma problem som många andra: Ojämn beläggning.
Då blir priserna ett styrmedel för att få folk att hellre åka de avgångar som det ofta finns lediga platser på istället för de avgångar då det oftast är fullt.
Det är ju likadant med t.ex. hotellpriser.
Det störande är ju att vi konsumenter aldrig får en chans att förstå systemet. Just som man lärt sig hur det fungerar så görs prissättningssystemet om igen...
Sedan måste det vara något skumt med järnvägens kostnader. Ett tåg är så mycket energisnålare än exempelvis en buss (eller ett flygplan) att det borde vara ett billigare sätt att frakta människor.
Ändå är det billigare att åka swebus mellan order på stambanorna... Att skylla på "subventioner" av landsvägstrafiken luktar undanflykt.
Kostnaden för energin utgör en mycket liten andel av den totala kostnaden för att köra tåg eller buss. De största andelarna är kapitalkostnader för fordonen och löner till personal. Järnvägsfordon tillverkas i mycket mindre serier än bussar och blir därför dyrare per sittplats.Ett tåg är så mycket energisnålare än exempelvis en buss (eller ett flygplan) att det borde vara ett billigare sätt att frakta människor.
Då är det ju tur för företag som t ex Veolia (Connex) att de fått låna gamla uttjänta SJ-vagnar från 60-talet. Om man låter bli att städa dessa (vilket är ett uppenbart faktum) och inte betalar personalen särskilt bra lön (gjorde iaf inte Connex på sin tid), ja då går tågen nästan gratis. Hur kan man ändå höja priserna?Kostnaden för energin utgör en mycket liten andel av den totala kostnaden för att köra tåg eller buss. De största andelarna är kapitalkostnader för fordonen och löner till personal. Järnvägsfordon tillverkas i mycket mindre serier än bussar och blir därför dyrare per sittplats.
Som räven redan påpekat så är ju avskrivningstiden på tågen avsevärt längre också. 60-talsvagnar är fortfarande i bruk. Hur ofta ser du bussar med 40 år på nacken i kommersiell drift?Kostnaden för energin utgör en mycket liten andel av den totala kostnaden för att köra tåg eller buss. De största andelarna är kapitalkostnader för fordonen och löner till personal. Järnvägsfordon tillverkas i mycket mindre serier än bussar och blir därför dyrare per sittplats.
Och när det gäller personalkostnader, så blir det riktigt skumt. En busschaufför fraktar kanske 50 personer. En lokförare och en eller två tågvärdar (eller vad det som förr hette "konduktör" numera kallas) fraktar flera hundra.
Låt vara att banverkets personal ska ha betalt, men det gäller å andra sidan vägverket också.
Strykarräven;356241 sa:Då är det ju tur för företag som t ex Veolia (Connex) att de fått låna gamla uttjänta SJ-vagnar från 60-talet. Om man låter bli att städa dessa (vilket är ett uppenbart faktum) och inte betalar personalen särskilt bra lön (gjorde iaf inte Connex på sin tid), ja då går tågen nästan gratis. Hur kan man ändå höja priserna?
Entering the Evil circle...
Jo,så här funkar det.Man plockar in nån slips som vill leka företag och börjar med att rationallisera och hålla nere utgifterna,och det i sin tur minskar anslagen vilket används för att motivera en prishöjning,och så börjar man om igen.Att statlig och kommunal service/trafik kostar är fel från början,det ska vara gratis.Tråkiga saker som att stå i en lång kö,gå i regn utan regnkläder eller trampa i hundbajs borde kosta och subventionera roliga saker som att t.ex resa.
peter
Entering the Evil circle...
Att statlig och kommunal service/trafik kostar är fel från början,det ska vara gratis.
Gratis är det ju aldrig. Frågan är bara vem som ska betala. (Om du inte kan överatal lokförare, poliser, sjuksköterskor och andra i kommunal eller statlig tjänst att jobba utan lön förtstås...)
Vilket i sin tur förutsätter att dessa inte behöver betala för bostad, mat kläder osv. Med andra ord det kommunistiska samhället enligt Marx' vision. "Av var och en efter förmåga. Åt var och en efter behov." Vart den visionen ledde i praktiken vet vi ju.Gratis är det ju aldrig. Frågan är bara vem som ska betala. (Om du inte kan överatal lokförare, poliser, sjuksköterskor och andra i kommunal eller statlig tjänst att jobba utan lön förtstås...)
Och när det gäller personalkostnader, så blir det riktigt skumt. En busschaufför fraktar kanske 50 personer. En lokförare och en eller två tågvärdar (eller vad det som förr hette "konduktör" numera kallas) fraktar flera hundra.
Sen tillkommer ju städning av tåget, koppling av vagnset och en massa sånt. Jag kan tänka mig att det är närmare 50 personer inblandade i en tågtur (jag vill minnas att jag läst en siffra om att när man flyger är det 200 personer som direkt och indirekt jobbar med planet, maten, bagaget etc). Troligen har tågförararna rätt mycket högre lön än bussföraren också.
Då blir det ju problem om det bara är 20 personer som åker med det aktuella tåget.
Gratis är det ju aldrig. Frågan är bara vem som ska betala. (Om du inte kan överatal lokförare, poliser, sjuksköterskor och andra i kommunal eller statlig tjänst att jobba utan lön förtstås...)
Jo,men vi betalar ju skatt.Sen om alla tråkmånsar betalar straffskatt blir det ju en fin bonus till julen för dom.Det är konstigt,är det så att under senaste århundradet skapades alla politiska ideologier,får det inte komma nåt nytt?Är alla hörnen täckta?
Fan att vi glömde en där man satte människan först.Allt som kan räknas som rekreation borde ju vara gratis...
peter
Sen tillkommer ju städning av tåget, koppling av vagnset och en massa sånt. Jag kan tänka mig att det är närmare 50 personer inblandade i en tågtur (jag vill minnas att jag läst en siffra om att när man flyger är det 200 personer som direkt och indirekt jobbar med planet, maten, bagaget etc). Troligen har tågförararna rätt mycket högre lön än bussföraren också.
Då blir det ju problem om det bara är 20 personer som åker med det aktuella tåget.
...och även bussar ska städas, parkeras, servas, tankas etc etc.
Men visst är det förmodligen här kruxet ligger; att det används mycket mantimmar för att köra ett tågset några mil. Hela järnvägssystemet byggdes i en tid då arbete var billigt och energi var dyrt.
Idag är energin förhållandevis billig, medan arbetskraften är dyr.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bergans Telemark - Varför så billig? | Transportera | 4 | ||
Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) | Transportera | 21 | ||
Varför så tunga nuförtiden? | Transportera | 47 | ||
Dyrt i Sverige..? | Transportera | 7 |
Liknande trådar
-
-
Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007)
- Börjat av mipert
- Svar: 21
-
-
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg