Kommer ihåg att nån gång på tidigt 90-tal kostade en flybiljett Arlanda-Sturup tor 3245 kr
Jun
Direktflyg Sundsvall-Luleå tor går idag loss på mellan 6000-7000 kr...
Kommer ihåg att nån gång på tidigt 90-tal kostade en flybiljett Arlanda-Sturup tor 3245 kr
Jun
Jag protesterar å det grövsta!
SJ:s prispolitik har INTE lett till fler resenärer. Snarare har resandet ökat TROTS ATT de normala priserna ökat kraftigt. Det är rejält provocerande att SJ med kompisar hävdar att det inte blivit dyrare att resa. Jag åker ofta tåg och borde verkligen utgöra något slags normalresenär. För mig är tåg numera det som hindrar mig från att resa, inte det som låter mig resa.
När jag pluggade åkte jag för 247 kr Göteborg-Sundsvall. Idag kostar samma resa bokat lika långt i förväg typiskt över 1000 kronor (för ungdom/student). Jag kan acceptera att 247 kronor är ett väldigt lågt pris, och betalar gärna det dubbla, men när det går på 2-3000 att åka till Sundsvall över en helg så är det inte ens ett alternativ.
De 95-kronorsbiljetter som hänvisas till finns i princip bara på tåg som går udda tider (mitt på dagen eller under en kort tid 90 dagar före resan). Precis som en affär som säljer "allt från tio kronor" där tuggummit kostar 10 kronor, resten 1000 kronor och uppåt.
Vi pratade nyss över middagen om att vi just nu måste leva i en sjuk period där tåget blivit snordyrt pga brist på konkurrens, men att om tio år måste det vara billigare igen, för med de priser som är nu tror jag inte att tåget nånsin kommer att bli första valet för stora majoriteten.
Det faktum att det oftast är billigare att hyra bil eller flyga rimmar sanslöst illa med alla pretentiösa miljöambitioner SJ låtsas gå efter.
Du verkar ha fått det mesta om bakfoten. SJ AB fick inget ägartillskott förra året. SJ AB fick ett kaptialtillskott år 2003 p.g.a. att staten grovt hade underskattat SJ AB:s kapitalbehov vid aktiebolagsbildningen några år tidigare. SJ AB får inga drifttillskott utan har varje år sedan 2003 lämnat överskott enligt följande:
2004 192 MSEK
2005 1203 MSEK
2006 368 MSEK
2007 507 MSEK
Persontrafiken är SJ AB:s enda uppgift så att den inte skulle vara prioriterad för SJ AB faller på sin egen orimlighet. Man kan ha många synpunkter på SJ:s prispolitik men faktum är att den har lett till antalet resor har ökat från 35 miljoner 2003 till 38 miljoner 2007. Samtidgt har resultatet förbättrats fråm -101 miljoner till +507 miljoner.
Green Cargo som du nämner är ett annat bolag som inte har något med SJ AB att göra mer än att de kör på samma spår. Persontrafik och godstrafik bedrivs alltså av två skilda bolag, så allt snack om att man skulle prioritera det ena är nonsens.
Hmm, vet inte vilken tå jag har trampat på, men öm verkar den vara.
För den vetgirige kan upplysas att Green Cargo tidigare hette SJ Gods. Vid bolagiseringen blev det ett eget bolag.
Det är inte persontrafik som står högst i kurs i SJ. Det är godstrafiken.
//J
2000
Affärsverket SJ delas upp i sex olika bolag. Det nya SJ AB får ansvar för persontrafiken. De andra bolagen är godtransportören SJ Green Cargo, fastighetsförvaltaren Jernhusen, serviceoperatören TraffiCare, system- och underhållsföretaget EuroMaint och IT-företaget Unigrid. Öresundstågen sätts i trafik under året. Nu svarar SJ bara för 40 procent av persontrafiken i landet.
Förstår inte heller hur du lyckas boka biljetter för 2-3000 kr t&r. Jag sökte allt från resa NU till resa om 2 veckor och hittar ingen biljett för student dyrare än 804 kr med X2000. Du kanske köpte på blocket och blev blåst?
Mja, jag tycker i min enfald att det går färre tåg än tidigare (Norrland åtm), och det går definitivt färre flyg än förr. Och jag tror inte svenskarnas reslust har minskat de senaste tio åren. Så inte behöver det bero på att priserna är OK, att folk reser. De sparar antagligen in på maten istället. Eller så är det högkonjunkturen, vänta bara tills vi får låg...Uppenbarligen finns det många som inte tycker att priserna är för höga eftersom tågen allt oftare går utsålda och att det aldrig sålts så många tågresor förut.
Hmm, vet inte vilken tå jag har trampat på, men öm verkar den vara.
För den vetgirige kan upplysas att Green Cargo tidigare hette SJ Gods. Vid bolagiseringen blev det ett eget bolag.
Det är inte persontrafik som står högst i kurs i SJ. Det är godstrafiken.
//J
Prisskillnaden tycker jag är på tok för liten. Tänk, hemska tanke, om jag inte skulle vandra ensam i fjällen utan hade med mig en kompis eller 2 i bilen.....
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Bergans Telemark - Varför så billig? | Transportera | 4 | ||
Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) | Transportera | 21 | ||
Varför så tunga nuförtiden? | Transportera | 47 | ||
Dyrt i Sverige..? | Transportera | 7 |