Jag tycker inte att det är så fasligt dyrt att åka tåg. Jag åker ofta Malmö-Sthlm, eller Malmö-Gbg. Och ett antal gånger/år Norrlandståget. Till Sthlm eller Gbg brukar jag nästan alltid boka 1.a klass-just-nu på X2000 och en biljett till Sthlm brukar variera mellan ca 600-880 kr (och då får man kaffe/frukt + internetuppkoppling hela sträckan). Till Gbg kan jag åka för ca 250 kr med Öresundståget. En sovplats i 3-bäddskupé på Norrlandståget (till Boden) kostar väl runt 900 beroende på om man kliver på i Gbg eller Sthlm. Rätt överkomliga priser tycker jag faktiskt.
Det ska dock bli intressant att se om det blir någon priskonkurrens nu när veolia kommer köra Lapplandståget Malmö - Narvik. Om inte annat så vore det för mig väldigt bekvämt att slippa byta tåg. Nästa gång blir det dock bil upp eftersom jag ska jobba fem månader i Norrbotten.
Det ska dock bli intressant att se om det blir någon priskonkurrens nu när veolia kommer köra Lapplandståget Malmö - Narvik. Om inte annat så vore det för mig väldigt bekvämt att slippa byta tåg. Nästa gång blir det dock bil upp eftersom jag ska jobba fem månader i Norrbotten.