Var ska vi vandra i juli 2021?

Puffar också för Arjeplogsfjällen och Padjelanta - området är oerhört vackert, vilket fått mig att återvända gång på gång. Badjelánnda betyder det högre landet på samiska och är "granne" med Sarek. Som sagt vackrare natur och mindre folk än norra Kungsleden. Stugorna inom nationalparken sköts av samebyarna och nästa alla stugvärdar säljer gáhkku dvs glödkakor.

Dessutom kommer ni passera Akkamassivet 2016 möh som är Sveriges högsta fristående berg. Avståndet mellan den högsta toppan och Akkajaures yta är ca 1563 meter då sjön är reglerad.

Tusen tack allihop för input och bilder och kloka förslag!

Jag får lite beslutsångest kring om vi borde sikta in oss på Padjelanta (som verkar vara väldigt poppis!) eller alternativa vägar kring Kebnekaisemassivet/Abiskoområdet. Vilken vibe/typ av vandring skulle ni spontant säga att de olika alternativen är? Är Padjelanta mer stillsamt och enkelt, medan det andra alternativet är mer krävande och äventyrligt?

Jag är också lite fundersam med tanke på björn i Padjelanta, eftersom vi kommer att tälta för första gången någonsin. Totalt onödig oro, jag vet, men oro är sällan logisk.

Edit: min pojkvän var också lite sugen på Sarek, men vi tror inte att vår vandringskunskap är tillräckligt stor för att tackla det ännu, om vi inte möjligtvis vandrar en liten minitur mot Sarek i samband med Padjelantaleden.

Vilken vibe/typ av vandring skulle ni spontant säga att de olika alternativen är? Är Padjelanta mer stillsamt och enkelt, medan det andra alternativet är mer krävande och äventyrligt?

Jag är också lite fundersam med tanke på björn i Padjelanta, eftersom vi kommer att tälta för första gången någonsin. Totalt onödig oro, jag vet, men oro är sällan logisk.

Det blir lite vad ni gör det till. Om du ser till höjdskillnader och underlag är min känsla att Padjelantaleden är jämförbar med Kungsleden Abisko-Nikkaluokta (minus Kebnekaise), men vackrare. Vill ni göra något mer så går det att göra avstickare. Från Padjelantaleden vid Tarralouppal är det nära till spännande Njoåtsosvagge i Sarek vilket är en hyfsat enkel tur utanför led. Ett annat alternativ är av vika av från Padjelantaleden och gå Nordkalottleden via Vaimok, Pieskehaure och Staddajåkkå och sedan norrut till Staloluokta. Även där finns det stugor. Då får ni se Sulitelma och lite utanför leden kan ni se glaciärer på nära håll, kanske gå upp på relativt enkla toppar som Staika eller Jiegnaffo.

Mitt tidigare förslag i tråden om att gå från Katterjåkk till Vistas-Nallo är lite mer utmanande, t ex är det nödvändigt att vada mellan Katterjåkk och Unna Allakas, men äventyrligt skulle jag inte kalla det heller.

Kan inte tro att björnar är vanligare i Padjelanta än någon annanstans i fjällen. Svenska björnar är ytterst skygga och är du ändå orolig så känns det väl bäst med en stugtur. Och titta inte på amerikanska Youtubefilmer med Grizzlybjörnar.

Tusen tack allihop för input och bilder och kloka förslag!

Jag får lite beslutsångest kring om vi borde sikta in oss på Padjelanta (som verkar vara väldigt poppis!) eller alternativa vägar kring Kebnekaisemassivet/Abiskoområdet. Vilken vibe/typ av vandring skulle ni spontant säga att de olika alternativen är? Är Padjelanta mer stillsamt och enkelt, medan det andra alternativet är mer krävande och äventyrligt?

Edit: min pojkvän var också lite sugen på Sarek, men vi tror inte att vår vandringskunskap är tillräckligt stor för att tackla det ännu, om vi inte möjligtvis vandrar en liten minitur mot Sarek i samband med Padjelantaleden.
Då du skriver att ni kommer att tälta för första gången är Padjelantaleden ett bra val, då det är en väl markerad led och finns stugor regelbundet att tillgå om ni önskar. Starta i Kvikkjokk och gå mot kalfjället vid nationalparksgränsen samt avsluta Änonjalme (Ritsem). Behöver ni fylla på något i proviantväg finns viss försäljning i STF Såmmarlappastugan och Staloluokta.
Ni behöver inte vara oroliga för vilda farliga djur. Det enda jag haft besök av i tältet under alla vandringar är möss eller en ekorre i ett fall som letade efter vår proviant.
Juli är en omväxlande månad, så när i Juli ni tänkt vandra har betydelse, månaden i de trakterna är en övergångsmånad mellan sista vintern och högsommar. När myggkläckningen inträffar varierar ju beroende på var ni är och hur sommaren utvecklar sig, men Juli är normalt myggrikare än Augusti.
Min egen första fjällvandring 1983 var faktiskt just Padjelantaleden,(Kvikkjokk-Ritsem) och det gav tydligen mersmak;).
När ni vant er vid vandring, tälning och får bättre känsla för terrängen kan man mycket väl kombinera en tur mellan Padjelanta och några av Sareks huvuddalar (ex vika av efter Tarralouppal eller Touddar och gå via Alkavaarae kapell- Alggavagge-Skarka-Routesvagge-Gisuris och Ritsem. Det blir ungefär lika långt som Padjelantaleden, men lite mer högalpint och innebär vandring utanför led och några vad.

Mitt tidigare förslag i tråden om att gå från Katterjåkk till Vistas-Nallo är lite mer utmanande, t ex är det nödvändigt att vada mellan Katterjåkk och Unna Allakas, men äventyrligt skulle jag inte kalla det heller.

Som vanligt är tipset att gå norr om sjö 946 och vada efter vindskyddet. Vadet innan Stour Kärpel undviks genom att gå upp längst jåkken 200m. Nu har jag bara gått sträckan en gång, men för mig var det två lugna vad genom dessa tips som jag hittat här på forumet. :) Jag tycker om sträckan Katterjåkk -> Alesjaure -> Nallo.

[QUOTE = "Celeste_26, post: 865083, member: 91132"] ... If you want to do something more, you can make a detour. From Padjelantaleden at Tarralouppal, it is close to the exciting Njoåtsosvagge in Sarek, which is a fairly easy off-road trip....

Swedish bears are extremely shy and if you are still worried, it probably feels best with a cottage trip. And do not watch American Youtube videos with Grizzly Bears.
[/ QUOTE]

I am sorry for the reply in English, but I do not speak much Swedish. I am also very interested in the Padjelantaleden with excursions into Sarek. Can you give me more info about the trek into Njoåtsosvagge? Is that an out and back hike or can you go through to another valley? Could you also continue north to Álggavágge that was also recommended?

And yes our Grizzlies can be scary, but our more common black bears, while not always shy, are more like giant squirrels ;-)

bear.jpg

[QUOTE = "Celeste_26, post: 865083, member: 91132"] ... If you want to do something more, you can make a detour. From Padjelantaleden at Tarralouppal, it is close to the exciting Njoåtsosvagge in Sarek, which is a fairly easy off-road trip....

Swedish bears are extremely shy and if you are still worried, it probably feels best with a cottage trip. And do not watch American Youtube videos with Grizzly Bears.
[/ QUOTE]

I am sorry for the reply in English, but I do not speak much Swedish. I am also very interested in the Padjelantaleden with excursions into Sarek. Can you give me more info about the trek into Njoåtsosvagge? Is that an out and back hike or can you go through to another valley? Could you also continue north to Álggavágge that was also recommended?

And yes our Grizzlies can be scary, but our more common black bears, while not always shy, are more like giant squirrels ;-)

Visa bilaga 35592

We did n´t have black bears in Sweden, but we have brown bears.

Visa bilaga 35592

I think you can find all the answers you need, and more, by searching this forum and have Google translate for you. I suggest that you begin by studying the map, which is available online for free (i.e. courtesy Swedish taxpayers) at https://minkarta.lantmateriet.se/ or using the app "Min Karta". Attached you find a couple of screenshots from the app showing routes beteween Njoatsosvagge and Padjelantaleden. I have only hiked from Tarralouppal into Sarek at Njoatsosvagge, which is technically easy, but still offtrail. The route back to Padjelantaleden at Touttar is more of a guess - it's likely viable but I have no detail knowledge of what to expect there. The distance measurements suggests that you can do this excursion in two days.

Or you could just as well continue northward to Alkavare and Alggavagge, following the obsolete "Priest trail", (explored and documented in detail by Utsidan member Fowwe). There are also established routes (but again no marked trails) for returning to Padjelantaleden from Alkavare, about 25 km westward to Staloluokta.

Bilagor

• Sarek2.jpg
    Sarek2.jpg
    1.2 MB · Visningar: 94
  • Sarek1.jpg
    Sarek1.jpg
    1.1 MB · Visningar: 97
[QUOTE = "Celeste_26, post: 865190, member: 91132"]
I think you can find all the answers you need, and more, by searching this forum and have Google translate for you. ...
[/ QUOTE]

Thanks for the tips. I read this forum daily with a browser that translates automatically. I also use the Sweden Topo Map app or Lantmateriet web page to look up all the sites and routes posted here. I have always been a lover of maps and love the availability of wonderful maps from Sweden. I have backpacked extensively in the US and traveled in Sweden (visiting many distant cousins) but not yet backpacked. I am trying to decide the best destination for my first trip, but it would have to wait due to Covid travel restrictions. But like the Original Post on this thread, I identified the area north of Keb and around Sarek as good options for a first hike, so this discussion has been most interesting.

I am also very interested in the Padjelantaleden with excursions into Sarek. Can you give me more info about the trek into Njoåtsosvagge? Is that an out and back hike or can you go through to another valley?
[/ QUOTE]

Get a guidebook, there's one on Sarek from Calazo, outlining different possible routes. Everywhere in Sarek, Padjelanta & Kebnekaise you can design our own route. But you should know your ability and what you like to make it perfecto for yourself --
I hiked Kvikkjokk - Pårek - Njåtjosvagge - Staloloukta before, beautiful and different route, remembering a few difficult passages across streams.

Hej igen allihopa!

Jag kikade lite på STFs planeringsverktyg för Kebnekaisemassivet och satte på måfå ihop följande rutt:

Dag 1: Nikka-Keb fjällstn, 19 km
Dag 2 och 3: Bestigning av Keb (två dagar för att ha en extradag om vädret är dåligt den första)
Dag 4: Keb fjällstn-Kaskavagge (via Tarfala), 16 km
Dag 5: Kaskavagge-Unna Räitastugan: 17 km
Dag 6: Unna Räitastugan-Nallo: 7 km
Dag 7: Nallo-Vistasstugan: 9 km (eventuellt ihopslaget på en dag tillsammans med dag 6, så att totalen blir 16 km dag 6 istället)
Dag 8: Vistasstugan-Nikka, 32 km (troligtvis med båt en del av vägen, alternativt uppdelat på två dagar)

Vad är er första tanke kring detta upplägg? Hur rimligt är det? Borde man vända på turen så att man börjar genom Vistas och tar Keb i slutet? Missar vi med detta upplägg något som vi absolut inte borde missa (t ex norra delen av Vistasdalen)? Är det någon passage eller övernattningsplats som är farlig eller generellt mindre trevlig?

Edit: Följdfråga! Många säger att Padjelantaleden har vackrare natur är Kebnekaiseområdet - vilka skillnader i naturen skulle ni säga att det är som gör Padjelanta finare?

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg