Var mitt val av ryggsäck bra?

Känns nästan fånigt att återkomma till Exos hela tiden men som övriga säger är vikten i kombination med komforten svår att inte rekommendera. Om man kikar på att få ned vikten på packningen så inser man snabbt att det är otroligt kostnadseffektivt att just gå från en 3 kilos säck till en lättare variant. För att göra samma viktvinst på övrig packning får man öppna plånboken betydligt, och i många fall tumma på komfort.

Om det är så att du frågar för att du har öppet köp på säcken så gå för all del och kläm på en Exos. Det har rullat ut en uppdaterad utgåva för 2014 som kommit in på websidorna precis och naturkompaniet börjar få hem dom om du har en sådan butik i närheten.

Priset på 1719:- enligt prisjakt behöver inte vara det aktuella. Jag beställde precis en Exos 58 av nya modellen från tyskland för 1350:- inklusive frakt. Hade tidigare en "gammal" exos 46 men gillade att de biffat till bärsystemet markant på den nya.

Har du lust att länka sidan där du hittade den till sådant pris?

Jag får nog ta och kolla på en Exos då :) Jag har som sagt ingen bra koll på ryggsäckar och vet inte vad som är för tungt eller vad som är lätt för en ryggsäck, men bra att ni berättade det för mig :)
Får dra till Naturkompaniet i helgen och se om de har Exos-ryggsäckar där. Faller jag för den så lämnar jag tillbaka min Lundhags.

Jag var mer ute efter, om alu-ramen nu var bättre kopplad till höftbältet. Mer stoppning löser ju inte den konstruktionsmissen (jfr den i övrigt snarlika Mammu Creon Light, där alu-ramen verkligen överför lasten till bältet).

Rapporterar nu som utlovat :)

Ramens infästning i höftbältet är densamma. Överlag är jag ganska konfunderad över hur 58:an kan kännas så mycket sämre på ryggen med 15kg packning än vad min gamla 48:a gör, jag har jämfört med exakt samma innehåll fram och tillbaka under dagen.

Det jag upplever i 58:an är dels att den trots god fyllning rör en del på sig bak på ryggen när man traskar runt. Oklart om det är packningen i sig som rör på sig i brist på bättre komprimering, eller om det är hela ramen som lever sitt eget liv i förhållande till bärsystemet. Misstänker en kombination.

Helt klart är iallafall att 58:an spökar en del med balansen. Det är ingen säck jag vill scrambla eller hoppa mellan klippblock med. Gamla 48:an håller packningen limmad mot ryggen i jämförelse trots att 15kg ska vara ganska nära smärtgränsen för säcken. I och med detta känns den mkt lättare på ryggen trots samma packning, märkligt nog.

Så första intrycket är att min varma rekommendation enbart gäller de mindre modellerna och inte 58:an.

/Förvirrad konsument

Rapporterar nu som utlovat :)

Ramens infästning i höftbältet är densamma. Överlag är jag ganska konfunderad över hur 58:an kan kännas så mycket sämre på ryggen med 15kg packning än vad min gamla 48:a gör, jag har jämfört med exakt samma innehåll fram och tillbaka under dagen.

Det jag upplever i 58:an är dels att den trots god fyllning rör en del på sig bak på ryggen när man traskar runt. Oklart om det är packningen i sig som rör på sig i brist på bättre komprimering, eller om det är hela ramen som lever sitt eget liv i förhållande till bärsystemet. Misstänker en kombination.

Helt klart är iallafall att 58:an spökar en del med balansen. Det är ingen säck jag vill scrambla eller hoppa mellan klippblock med. Gamla 48:an håller packningen limmad mot ryggen i jämförelse trots att 15kg ska vara ganska nära smärtgränsen för säcken. I och med detta känns den mkt lättare på ryggen trots samma packning, märkligt nog.

Så första intrycket är att min varma rekommendation enbart gäller de mindre modellerna och inte 58:an.

/Förvirrad konsument

Känner igen beteendet att säcken "lever sitt eget liv på ryggen" från de ramsäckar jag använder. Ramsäckar har många fördelar, men just det beteendet skapar utmaningar när man rör sig relatvt snabbt med en lastad säck tex utförsåkning på skidor i utmanande underlag och före;)

Tack, Uigeadail!
Under tiden har jag också fått tillfälle till närkontakt med nya Exos-versionerna. Besvikelse är bara förnamnet: inga gamla svagheter är åtgärdade, medan det som varit bra blivit sämre. I stället för att tex vässa bäregenskaperna, ger man sig på färgställningar och petar i redan välfungerande detaljer.

Jag tyckte att återgången till konventionella, tjockt stoppade höftbälten och axelremmar bara varit till nackdel: tyngre, stelare, suger mer vatten, utan att de satt skönare. Och så dessa nyanslösa, vassa färger i stället för de ljusa, eleganta (och mer praktiska) grå/gammelorange...

Jag är själv för mycket av en lättpackare för att märka av Exossäckarnas mediokra lastöverföring (har bara använt 58:an en gång, därefter 34:an), men det är egentligen obegripligt, att man inte ser möjligheten att föra ner lasten till höftbältet via alu-ramen, när den nu ändå finns där. Jfr Mammut Creon Light, som gör det med den äran.

Synd på en annars så otroligt fint tänkta ryggor, som "produktutvecklas" åt fel håll.

Jag är ingen ryggsäck expert, men jag har haglöfs matrix 70 och lundhags v8 75. Jag gillar v8'an väldigt mycket mer pga att den känns bättre att bära tungt i, vilket är det viktigaste. Matrix saknar dessutom en frontöppning vilket känns surt. Den är dock lättare än v8.

Båda säckarna är bra, så om det känns bra med din så tycker jag du ska behålla den.

För övrigt så tycker jag 60l är i minsta laget för en veckas vandring. Tänk på att inte ta med utrustning med för stor packvolym om du inte vill spänna fast saker utanför ryggan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
pettisson Var packar ni sovsäcken på er väska? Utrustning allmänt 24
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg