• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Var har vintern tagit vägen?

När man säger att vintern var bättre förr så får man alltid en massa motargument att så var inte fallet.

Men nu är vi i strax i början av Dec, och några minusgrader syns inte till inte heller någon snö.

När jag var liten var det snö varje vinter, ett par vintrar var den en mycket snö så jag fick skotta fram farsans bil som var igensnöad. Detta var i småland och nu bor jag i sthlm.

Faktum är ju att något har hänt oavsett var våra metrologer säger.

Snö ska finnas i mer än halva Sverige under vintern men så är det ju inte längre.

Kommer ni ihåg dom översnöade husen i Skåne för ca:25 år sedan?

Är det Växthuseffekten som gör sitt intåg på allvar?

Ska vi som ej bor i de norra länen glömma allt vad vintersport på hemmaplan heter??

Detta är egentligen ingen diskussion utan mer ett utryck av frustation eller min reflektion på den nya vintern.
MVH
KIM
 
Jag bor ungefär i mitten av Småland och här har det jäkla inte kommit någon snö än. Jag tycker att det har varit samma skitväder i snart en hel månad. Grått och regn, hela tiden. Det har varit två soliga dagar denna månad och inte heller några minusgrader.

Ne, nu måste det hända något.

/
 
Vintern? Den har Vi tagit hand om. Fnord!


Växthuseffekten är såvitt jag vet marginell i sammanhanget, den har väl bara påverkat genomsnittstemperaturen nån enstaka grad såvitt jag vet? Däremot har de så kallade jetströmmarna flyttat på sig och de styr i stor utsträckning vädret. Jag såg ett program på TV om just detta.

Det finns visserligen inget som säger att det inte är just växthuseffekten som flyttat på jetströmmarna, å andra sidan finns det heller inget som säger att det inte är Gud som flyttat på dem för att straffa mänskligheten... Eller så kan det helt enkelt vara en naturlig svängning av vädret. Vi har ju haft flera istider så nog kan klimatet variera rejält utan människans inverkan.
 
Har läst nåt om att solfläckar påverkar vårt klimat i 50 års cykler, och att som sägs ovan, växthuseffekten inte har visat sina effekter ännu. För solen lär ju inte påverkas av oss, dock så tror jag inte att Gud utför nån kollektiv bestraffning genom att ta bort snön för oss i södra Sverige.

/Josef
 
kim1; sa:
Snö ska finnas i mer än halva Sverige under vintern men så är det ju inte längre.

Om snö ska finnas i mer än halva Sverige hur långt söder ut kommer du då? Inte Småland i varje fall...

Är det Växthuseffekten som gör sitt intåg på allvar?

Växthuseffekten gjorde redan sitt intåg för några miljoner år sedan, när jorden fick sin atmosfär typ...
Utan växthuseffekten sulle vi inte ha det liv på jorden som vi har i dag, så jag är i varje fall glad att vi har den. Däremot så är det den ökande växtväxthuseffekten som kan ställa till problem.

/Jesper
 
Först varmare sedan mycket kallare?

Såg ett program om golfströmmen för ett bra tag sedan. Den har försvagats en hel del på sistone tydligen, vill minnas att forskarna trodde det kan bero på uppvärmningen av jordens klimat, som försvagar "pumpen" i arktis; där vattnet kyls och sjunker djupt innan det trycks söderut igen. Om golfströmmen skulle stanna av helt pga detta, kan Skandinavien få snö & is så det räcker och blir över.. Storbritannien & Island skulle förstås också drabbas hårt. Kolla klimatet på samma breddgrader i Nordamerika. Själv gillar jag snö & vinter men permafrost kan ju vara opraktiskt..
 
nermander; sa:
Vintern? Den har Vi tagit hand om. Fnord!


Växthuseffekten är såvitt jag vet marginell i sammanhanget, den har väl bara påverkat genomsnittstemperaturen nån enstaka grad såvitt jag vet? Däremot har de så kallade jetströmmarna flyttat på sig och de styr i stor utsträckning vädret. Jag såg ett program på TV om just detta.

Det finns visserligen inget som säger att det inte är just växthuseffekten som flyttat på jetströmmarna, å andra sidan finns det heller inget som säger att det inte är Gud som flyttat på dem för att straffa mänskligheten... Eller så kan det helt enkelt vara en naturlig svängning av vädret. Vi har ju haft flera istider så nog kan klimatet variera rejält utan människans inverkan.

Men någon grads höjning av medeltemperaturen räcker väldigt långt för att det inte ska bli något snötäcke.

I norra fjällen kan det iofs bli mer snö, på grund av mer nederbörd, samtidigt som det fortfarande är tillräckligt kallt för snö.
 
väder

Klart det har hänt något! Ur-inlägget nämnde Småland, som bara för 20-30 år sedan var ett riktigt bandyfäste. Givetvis byggde det på att man spolade upp isbanor här och där, samt nyttjade naturisar. När jag var grabb för trettio år sedan här i Örebro, så var det gått om spolad is på skolgårdar och stybbplaner. Nog tusan har det blivit varmare, det utgår ju varning för solen numera under sommartid, och det gjorde det mig veterligen inte när jag var yngre. Och det fanns väl inga fästingar heller, som enligt initierade ska frysa ihjäl om vintrarna... Glaciärer och toppar smälter, beror knappast på att vädret är detsamma eller att några grader inte spelar någon roll.
 
Solen har haft en ökad aktivitet nu så det är naturligt att jorden har blivit en varmare plats att leva på. så det är inte bara växthuseffekten som gör gjorden varmare utan också vår älskade sol har med ett finger i spelet.

min små ord....

JH
 
Re: väder

lowe; sa:
Klart det har hänt något! Ur-inlägget nämnde Småland, som bara för 20-30 år sedan var ett riktigt bandyfäste. Givetvis byggde det på att man spolade upp isbanor här och där, samt nyttjade naturisar. När jag var grabb för trettio år sedan här i Örebro, så var det gått om spolad is på skolgårdar och stybbplaner. Nog tusan har det blivit varmare, det utgår ju varning för solen numera under sommartid, och det gjorde det mig veterligen inte när jag var yngre. Och det fanns väl inga fästingar heller, som enligt initierade ska frysa ihjäl om vintrarna... Glaciärer och toppar smälter, beror knappast på att vädret är detsamma eller att några grader inte spelar någon roll.

Anledningen till varning för att vistas för mycket i solen sommartid har väl kanske inget att göra med en eventuell uppvärmning av atmosfären, utan det faktum att det även på norra halvklotet kommit att uppstå ett ozonhål som släpper igen mer av den skadliga UV-strålningen ;)

Vad det gäller diverse teser om bra och dåliga vintrar för en 20 till 30 år sen så var det ju faktiskt en period under mitten av sjuttiotalet där vinter medeltemperaturen var över genomsnittet (nästan lika mycket över som dom senaste vintrarna)

/Jesper