Vandringsled eller MTBled??

Re: Re: Re: MTB-Tävling

nermander; sa:
Nej, men varför skulle en tränande MTB-åkare göra det? Att underlaget förstörs är ju inte hans problem, det är ju "nån annan" som får fixa det.
Ja det finns ju tyvärr de som resonerar så, vilket ju är djupt beklagligt! Men jag tror vi är överens om att det är fel?
De som visar hänsyn är, tyvärr, en minoritet.
Är det verkligen så? (Har du några belägg för det?) Jag hoppas, och vill verkligen tro, att det snarare är så att de som INTE visar hänsyn märks och stör så mycket mer att det VERKAR som att de är i majoritet. Vi är nog många frilufsare (på MTB och andra) som visar hänsyn och tar oss fram i det tysta och därmed INTE märks särskilt mycket.
Glasspapper, tomburkar, PET-flaskor, fimpar etc ligger i drivor överallt i vårt samhälle. Tror du att nån som kastar tomburkar på marken istället för att gå 5 meter till en papperskorg verkligen bryr sig om att marken blir förstörd när han cyklar? Eller menar du ett såna personer inte cyklar MTB?
Jag menar inget speciellt. Det finns nog alla kombinationer. Jag försöker att inte förenkla och dela in befolkningen i grupper och dra (möjligtvis förhastade och/eller felaktiga) slutsatser utifrån detta.

Vänliga hälsningar,
# Magnus
 
Re: Re: Re: Re: MTB-Tävling

mgullo; sa:
De som visar hänsyn är, tyvärr, en minoritet.
Är det verkligen så? (Har du några belägg för det?)

Mina dagliga observationer i livet. Det är möjligt att det är så att de märks mer, men ser jag på t.ex. trafiken så ser jag ju klart och tydligt att det är en minoritet som visar hänsyn. Alla ska fram först och struntar i andra, men när de väl ligger först (på t.ex. en motorvägspåfart) så bryr de sig inte ett dyft om de som ligger bakom.
 
Slitage

nermander; sa:
Det skall finnas lika mycket spår av min framfärd som det finns av älgens framfärd.

En vuxen älg äter ungefär 40kg löv per dygn, så det är bara att börja tugga...
;) förlåt, kunde inte låta bli.

Grundproblemet är väl att där är alldeles för många som färdas på stigarna, oavsett färdmedel.

/BAX
 
Re: Re: Re: Re: Re: MTB-Tävling

nermander; sa:
mgullo; sa:
De som visar hänsyn är, tyvärr, en minoritet.
Är det verkligen så? (Har du några belägg för det?)
Mina dagliga observationer i livet. Det är möjligt att det är så att de märks mer, men ser jag på t.ex. trafiken så ser jag ju klart och tydligt att det är en minoritet som visar hänsyn. Alla ska fram först och struntar i andra, men när de väl ligger först (på t.ex. en motorvägspåfart) så bryr de sig inte ett dyft om de som ligger bakom.
Från MTB / vandring / frilufsande och naturnyttjande till motorvägskörning och -beteende - här svänger det kraftigt må' jag säga!

Men det var ju bra att du förtydligade att din iakttagelse gällde livet i största allmänhet och inte specifikt kring MTB. - Så man vet vad diskussionen handlar om...

Ha det gott Peter och ta't lugnt på motorvägen!
# Magnus
 
trött på bråken!

Jag måste hålla med Krister om att MTB gör djupa spår vid blöthål, och detta tror jag ingen kan motsätta sig.Faktum är ju att vandraren går runt blöthålet medans MTB cyklisten kör igenom blöthålet. Att detta inte skulle förvärra blöthålet kan nog ses som humbug.
Däremot så tycker jag inte att MTB skall bannlysas från vandringslederna utan att cyklisterna ska ta sitt ansvar för vår natur. Är det ett blöthål så behöver man inte köra igenom utan man kan gott öva sig på att bära sin cykel några meter i hög hastighet istället. Precis som vandrarna gör så kan även cyklister ta sitt ansvar för att hålla lederna i gott skick, för jag tror nog att vi alla vill ha kvar dessa leder några år till.
Allvarligt så börjar jag bli trött på detta munhuggandet! När ska vi kunna samsas och lära oss att sammarbeta istället. Jag lovar att det blir betydligt bättre då!
 
Ingen trafik

Några reflektioner på flera av inläggen:

Jag Förstår inte detta med "kraftigt" ökat nyttjande av leder! Jag kör en hel del på Sörmlandsleden (jag är för övrigt stödmedlem till s-leden sedan 2 år)Kan inte se att slitaget ökat där jag brukar cykla.

Möter jag vandrare 1 gång per 10-20 turer så är det ju bra!
I fjol mötte jag en mtb:are 1 gång, då cyklar jag iofs en del grusväg oxå. I år har jag möt mtb:are 1 gång hittils.

Vet ingen som "tävlar" på leder, man kan inte jämställa eventuellt "slitage" på en tävlingsbana i fullfart med den träning/utmaning/upplevelse/rekreation/naturupplevelse som mtb är för mig och de flesta andra.

När det gäller spångar, så räcker det som regel med två plank (om de är tillräckligt breda), men det får _inte_ var en springa så at hjulet fastnar. Patetiskt att diskutera kostnad 2-3 plank, bli stödmedlem - eller värva stödmedlemmar till sörmlandsleden i stället!

Nej, jag vill inte för allt smör i skogen ha "speciellt" arrangerade spångar för cykling, vore lika utmanande som att cykla på Autobahn.2 plank utan springa, ibland kanske 3 plank räcker, är man det minsta teknisk så kommer man up på spången utan "anordningar" och det är det som är vitsen med mtb. Det är bra för balanssinnet (och kul) att köra på spångar.

Har för övrigt aldrig fått negativa kommentarer av vandrare, snarare tvärtom. Man får ju visa hänsyn mm

En del är snarare intresserade, typ kan man cykla här och så vidare.

Härom helgen fick jag "guida", ett par vandrare som var "lost"

/Anders
 
Re: Ingen trafik

angr; sa:
Jag Förstår inte detta med "kraftigt" ökat nyttjande av leder! Jag kör en hel del på Sörmlandsleden (jag är för övrigt stödmedlem till s-leden sedan 2 år)Kan inte se att slitaget ökat där jag brukar cykla.

Slitage värt namnet (oavsett om det kommer från däck eller sulor) ser man väl bara nära tätorterna?
Som redan sagts så finns det på de flesta leder delar som slits väldigt mycket, och delar som nästan växer igen. Jag misstänker att den typiske utsidan-läsaren rör sig mer på de öde delarna än genomsnittsvandraren/cyklisten.

Vet ingen som "tävlar" på leder, man kan inte jämställa eventuellt "slitage" på en tävlingsbana i fullfart med den träning/utmaning/upplevelse/rekreation/naturupplevelse som mtb är för mig och de flesta andra.

De finns. Jisses, jag och kompisarna bombade på längs stigarna långt innan vi kände till ordet "mountainbike". Att låsa bromsarna (eller snarare bromsen) var bara roligt, för då sladdade man så fränt.
Dessbättre är jag lite äldre nu.

När det gäller spångar, så räcker det som regel med två plank (om de är tillräckligt breda), men det får _inte_ var en springa så at hjulet fastnar. Patetiskt att diskutera kostnad 2-3 plank, bli stödmedlem - eller värva stödmedlemmar till sörmlandsleden i stället!
Nej, jag vill inte för allt smör i skogen ha "speciellt" arrangerade spångar för cykling, vore lika utmanande som att cykla på Autobahn.2 plank utan springa, ibland kanske 3 plank räcker, är man det minsta teknisk så kommer man up på spången utan "anordningar" och det är det som är vitsen med mtb. Det är bra för balanssinnet (och kul) att köra på spångar.

Nej visst borde det vara enkelt att cykelanpassa spängerna (lagom mycket) när man lägger nya eller byter ut de slitna. Problemet är bara att ingen tänkte på cyklar när de lades första gången, och att byta ut befintliga spänger i förtid kostar en hel del.

Har för övrigt aldrig fått negativa kommentarer av vandrare, snarare tvärtom. Man får ju visa hänsyn mm
En del är snarare intresserade, typ kan man cykla här och så vidare.

Nej varför skulle du få negativa kommentarer om du cyklar på det sätt du säger? Det är alltid trevligt att möta likasinnade ute i markerna, oavsett hur de tar sig fram.

Vad detta handlar om är.
a) Leder är som regel ursprungligen planerade för vandring och skidåkning. Eftersom de idag till stor del används av cyklister får man se till att lösa de eventuella problem som uppstår.
b) På en del ställen blir det trångt och slits mycket. Vilka som är "värst" är ointressant. Det intressanta är vad man kan göra åt det.
c) Det är roligt att cykla fort på stigar. Det är inte lika roligt att möta någon som cyklar i full fart på en smal stig.
 
SAMS jobbar med dessa frågor

Denna debatt har kommit fram med jämna mellanrum och varje gång är det samma språk och pajkastning. Det leder oss ingenstans genom att vara oförskämd, omogen eller orättvis. Vi ska inte söka fel hos andra. Visst finns det grupper som inte alls bryr sig om naturens hälsa eller framtid. Men om vi människor som älskar naturen samlar sig för att underhålla och utveckla vår natur, kommer naturen vara frisk och trevlig nu och i framtiden.

SAMS har nu i 1år jobbat med dessa frågor runt om i Sverige. SAMS blir inte bättre utan dom kunskaper och talanger som ni besitter. Jag är en mtb-motionär som älskar min cykling samt den natur som tilltalar mig. Och jag måste säga att alla människor jag har träffat i svensk eller utlänsk natur har varit mycket possitiva och kanske tom intresserade utav din motionsform.

Det är dags att vi bryter ner Berlinmuren mellan cyklister och andra motionärer och samarbeta om skötsel och utveckling av vår natur.

Det finns metoder att underhålla och utveckla stigar och banor. SAMS besitter dessa kunskaper och vill dela med oss av dessa kunskaper till organisationer och medlemmar. Jag inbjuder er alla, mountainbikare som vandrare och vad du nu sysslar med att kontakta oss och hjälp oss/er att trygga våra motionsformer.

SAMS arbetar aktivt och flera medlemmar i SAMS är aktiva på Utsidan och Velomag forumen.
Per Löwdin, Peter T, Mattias Lindström, Anders Grund och jag Paul Engman är några ifrån SAMS som är aktiva på forumen.

Det finns ingen anledning att hitta fel hos någon, men det finns all anledning att söka samarbetsformer.


Paul Engman
Ordförande i SAMS
Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
073-2430713

Var aktiv - Var SAMS
 
Re: Re: Re: Finns alltid någon ursäkt

ipg289h; sa:
nermander; sa:
Det jag vill se är jämförelser av områden efter tävlingar.

Kolla då in mål o start området efter en större orientering. Det är inte vackert. Å andra sidan har naturen en fantastisk återhämtningsförmåga. Efter några veckor är det helt återställt.

Per

Det är faktiskt helt ointressant att titta på hur det ser ut i ett område efter en tävling. En tävling är en isolerad händelse som ofta sker en gång per år (typ LL cuppen, olika DM, Kjells cup osv). Det är sällan mtb tävlingar i Sverige hålls fler än en gång per år på samma plats. Dessutom, inför de flesta tävlingar drar man banan omsorgsfullt, man förstärker känsliga passager med singel, grus, flis, "gryggor" och liknande.

Det som däremot är intressant är att försöka få alla dessa som tränar inför tävlingar att köra ansvarsfullt och etiskt. Det är när varje individ tränar upprepade gånger på sin "hemmabana" som det största slitaget uppstår, och kan man minimera det (genom ansvarsfull och etisk cykling) så slipper man mycket av dom här diskussionerna.

/Mattias
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slitage och skötsel

nermander; sa:
mlindstrom; sa:
Hur smart är det till exempel att dra en vandringsled genom ett kärr som varje år svämmar över?

Det är väl jättesmart? Eftersom man är ju ute efter naturupplevelsen, eller hur? Var det inte så? Annars är det väl inte särskilt smart alls att dra en led i skogen alls? Det är väl bättre att dra den längs en asfalterad väg?

Och sen är det väl en självklarhet att en led skall dras där det redan finns stigar? Eller ska vi göra åverkan på naturen bara för att minska åverkan på naturen?

Djur är ett naturligt inslag i naturen, människor är ett djur. Cyklar är inte djur.

*asgarv* Jösses Peter, du har en härlig humor. Klart kul att läsa. Fortsätt så så kan man ha ett leende på läpparna hela dagen.

/Mattias
 
Stigfråga

vadsbo skvadron; sa:
Jag måste hålla med Krister om att MTB gör djupa spår vid blöthål, och detta tror jag ingen kan motsätta sig.Faktum är ju att vandraren går runt blöthålet medans MTB cyklisten kör igenom blöthålet. Att detta inte skulle förvärra blöthålet kan nog ses som humbug.
Däremot så tycker jag inte att MTB skall bannlysas från vandringslederna utan att cyklisterna ska ta sitt ansvar för vår natur. Är det ett blöthål så behöver man inte köra igenom utan man kan gott öva sig på att bära sin cykel några meter i hög hastighet istället. Precis som vandrarna gör så kan även cyklister ta sitt ansvar för att hålla lederna i gott skick, för jag tror nog att vi alla vill ha kvar dessa leder några år till.
Allvarligt så börjar jag bli trött på detta munhuggandet! När ska vi kunna samsas och lära oss att sammarbeta istället. Jag lovar att det blir betydligt bättre då!

Kul att se att det finns fler som vill samarbeta än munhuggas. Det verkar som om vi skall kunna komma överens tills slut i alla fall :)

En sak bara som jag tänkt lite på. Det här är inte för att elda på diskussionen, utan bara en fundering som jag haft ett tag. Det här är något som jag sett på mängder av ställen runt om i Sverige, och som jag diskuterat med stigansvariga i andra länder. Mao är det inte en isolerad händelse utan något som finns i många områden och klimatzoner.

Tänk er en smal stig (ca 40 cm bred) som av någon anledning har ett parti som är lite mjukare (säg två meter långt).

Den som tar sig igenom leran gör ett spår i leran, gör lerhålet lite djupare (troligen) och drar med sig lite lera upp vidare på stigen (dvs förlänger lerhålet).

Den som tar sig runt hålet gör inga spår i leran. Men vad händer med stigen? Jo den kommer att bli bredare. Då den som går faktiskt går runt hålet så skadar man vegetationen på sidan om stigen. Det är de 15-20 första passagerna som gör störst skada och lägger grunden till ny/bredare stig.
När vegetationen på sidan om stigen dör så finns det ännu mindre som suger upp vätska, vilket innebär att blöthålet blir blötare och troligen bredare, djupare och längre. Så i sin iver att "spara" stigen så gör man faktiskt stigen bredare och blöthålet ännu värre. Är det vad man vill?

Självklart, rätt åtgärd vore ju att dränera så att stigen inte är så blöt just där och att stabilisera ytskiktet så att däck/sulor inte gör spår, men det är inte alltid man kan göra det.

Till exempel så har vi en populär stig i Hanveden som faktiskt har blivit 50 cm bredare (jag har mätt) på bara ett år. I mitten är den blöt (med spår efter både cyklister, vandrare, moppar, hundägare och rådjur mfl. På sidorna så dör vegetationen av mer och mer och lerhålet blir bara värre för varje regnoväder.

Fast med underhåll så skulle det ju inte bli så, så jag antar att det är nästa problemställe för SAMS att ta sig an...

/Mattias
 
Re: Stigfråga

mlindstrom; sa:
Tänk er en smal stig (ca 40 cm bred) som av någon anledning har ett parti som är lite mjukare (säg två meter långt).

Den som tar sig igenom leran gör ett spår i leran, gör lerhålet lite djupare (troligen) och drar med sig lite lera upp vidare på stigen (dvs förlänger lerhålet).

Den som tar sig runt hålet gör inga spår i leran. Men vad händer med stigen? Jo den kommer att bli bredare. Då den som går faktiskt går runt hålet så skadar man vegetationen på sidan om stigen.

Vad man bör göra för att hålla stigen i god kondition är naturligtvis betingat av omgivningen, av varför är det ett surhål där.

Jag kan tänka mig flera sätt att hantera saken: i) lägg om stigen så att den går runt surhålet i högre terräng varvid man (med fördel) blockerar den ursprungliga stigen så att den växer igen, ii) lägg spång eller kavelbro. Kavelbroar än inga höjdare varken för vandrare eller cyklister men vid en viss typ av surhål är de väldigt effektiva när det gäller att förhindra att sura ställen förvandlas till gyttjehål samtidigt som de smälter in i landskapet och är mindre underhållskrävande än spänger.

Ett tredje sätt att hantera saken är naturligtvis att inte göra någonting. I vårt klimat blir det alltid pölar efter regn, att få till stånd stigar som aldrig har spår efter fötter och hjul är närmast omöjligt; om det ens är önskvärt att man ska kunna gå i lågskor på alla stigar. Någonstans finns naturligtvis en gräns, när surhålet blivit stort att det är obehagligt eller bökigt, där man bör göra något.

Det slår mig, att många stigar faktiskt är delade i någon mening. Det finns en huvudstig som endast används i sin helhet när det är helt torrt (o risk för skogsbrand) och sedan finns sidostigar på högre terräng som folk gjort för att komma runt surhål. Är sidostigen bra, går den på fast mark, leder det på sikt till att hela stigen flyttar sig till sidostigen utan att det blir någon ytterligare stigbildning. Som jag ser saken är då ingen skada skedd. Problemen uppstår egentligen först när det inte finns möjlighet att dra om stigen så spontant eller genom att någon ansvarig gör det. Då gäller det främst större sanka områden, kärr, sänkor, etc. Det är väl främst vid sådana ställen man måste göra något. Lägga spång, eller kavelbro, eller fylla igen med ngt naturmaterial.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
Thompaa hängselbyxor eller vad.. Mountainbike 10
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar